Последни новини
Home / Законът / Бюджетът на съдебната система в капана на хората

Бюджетът на съдебната система в капана на хората

Defakto.bg

Каквото вложиш, това ще получиш. Приложена за съдебната система, тази логика би трябвало да ни подскаже, че при увеличение на бюджета, ще имаме достъп до по-бързо правосъдие, работещите в системата ще са по-добре заплатени, а условията, в които работят трайно ще се подобряват.

Ето фактите, посочени в доклада  на CEPEJ (Европейска комисия за ефективност на правосъдието) по данни за 2016 г.:

•                     България отделя 0,56% от БВП за бюджета на съдебната власт, което я поставя на първо място в ЕС. За сравнение, следващата страна в своебразната класация е Хърватска (0,49%), следват Словения (0,47%) и Полша (0,46%). Най-ниски са стойностите за Ирландия (0,09%) и Норвегия (0,12%). Дори и да отчитаме факта, че страната ни има нужда от повече ресурси за провеждане на реформи и за догонване, разликата е значителна. За съжаление, дори и това не можем да твърдим, защото реформи, които да повишат качеството на разходите не се забелязват (такива са реформа на съдебната карта, ауторсване на определени дейности, реформа на съдебните такси и др.);

•                     Разходите за заплати у нас заемат висок дял от общите разходи (над 80%), докато повечето страни от ЕС отделят между 70-80%, а три от държавите (Великобритания, Ирландия и Унгария) отделят малко над 50% от общия бюджет за заплати;

•                     За преминаване към електронни услуги и достъп повечето страни отделят около 3% от общия си бюджет за съдебната система – Дания – 8,4 %, Холандия – 8,2 % и Литва –  7,2 % са най-щедрите в това отношение, докато Кипър,Чехия, България са на дъното с под 1%.

•                     Разходите за поддръжка средно са около 8% от общия бюджет и по този показател България е в „нормите” със своя дял от около 9%. Най-висок дял на тези разходи има в  Дания (19,7 %), Латвия (18,7 %), Норвегия (18,7 %), Естония (13,8 %) и Ирландия (13,2 %), а най-нисък в Литва (2,4 %),Унгария (2,2 %) и Чехия (0,8 %);

•                     Инвестициите в нови съдебни сгради варира значително –  най-висок дял в общия бюджет тези разходи имат в Унгария (8,72 %), Кипър (8,6 %), Великобритания (7,4 %) и  Ирландия (4,15 %), а най-нисък – под 1% в Чехия, Италия, Словакия и Словения.

•                     Броят на несъдебните служители в системата на човек от населението в България за 2016 г. е 86,9 човек на 100 хил. души население, което ни поставя в групата с най-високи показатели по този индикатор (заедно със Словения, Хърватска, Полша, Испания, Литва, Чехия и Малта), докато най-ниските нива са в Ирландия (20,9), Великобритания (27), Дания (28,6) и Франция (33,9). За периода 2012-2016 г. най-голямо реално увеличение на несъдебните служители има в Румъния, Австрия и Холандия (над 15%), но и в трите страни броят на тези служители е под средния за ЕС. За България нарастването е от 5,3%. За други 14 ЕС страни е регистрирано намаление на тези служители в реално изражение, като най-голямото е в Гърция (-18,4%), Дания и Италия (-12%).

Обобщението за България от този преглед звучи така:

•                     Отделяме най-много средства за съдебната система като дял от икономиката;

•                     Над 85% от тези средства отиват за заплати;

•                     За електронно правосъдие почти не се влагат средства;

•                     Инвестиции в нови сгради почти няма;

•                     Несъдебните служители у нас на глава от населението нарастват и са повече отколкото в останалите ЕС страни.

На този фон, изобщо не е изненадващо решението на ВСС от тази седмица „да бъде изплатено допълнително трудово възнаграждение до 43.5%. Средствата в размер на 9 435 210 лв. са реализирани икономии по бюджета на ВСС от издръжка, ремонт и придобиване на дълготрайни материални активи.”.

Не е изненадващо, защото работещите в съдебната система са много, а и защото това е единственият начин да се увеличават заплатите – чрез въздържане от инвестиции в активи и модернизация.

Източник: ИПИ на база данни, публикувани от ВСС за изпълнението на бюджета на съдебната власт

Това, обаче, означава същото качество за гражданите и бизнеса, същото неудовлетворение за работещите в нея и същите възможности за зависимости, базирани на бюджетни средства.

  • Текстът е от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика

About De Fakto

Проверете също

ВАС потвърди изцяло отмяната на Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Самоков от 2017 г.

  Тричленен състав на Върховния административен потвърди решението на Административен съд София – област, с …

Настояване: Не Прокурорската колегия, Пленумът на ВСС да подбира европейските делегирани прокурори

И това да става с квалифицирано мнозинство от 17 “за” Проектът за промени в Наказателно-процесуалния …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.