Последни новини
Home / Законът / Защо парите за съдебната система никога не стигат

Защо парите за съдебната система никога не стигат

Defakto.bg

Институт за пазарна икономика

Краткият отговор е – тя е прекалено голяма. Огромна като брой структури, многочислена заради броя на съдии и прокурори спрямо населението и разхищаваща заради почти двойно по-високия брой несъдебен персонал спрямо европейската практика.

Източник: CEPEJ

Прави ли се нещо по въпроса?

На страницата на постоянната комисия „Съдебна карта, натовареност и съдебна статистика” на ВСС последната информация за реформата е от миналия състав на Висшия съдебен съвет (ВСС) от март 2017 г.

Министерството на правосъдието, междувременно, в Актуализираната стратегия за продължаване на съдебната реформа[1] отчита:

1)      Създадена интерактивна карта на съдилищата, която отразява натовареността на всеки съд, съпоставена със средната натовареност за страната на съответното ниво съд[2].

Такава няма онлайн.

2)      Забавяне на проект[3] по Оперативна програма „Добро управление”, който трябва да създаде модел на оптимизация на съдебната карта.

Към момента тече оценка на подадените седем проектни предложения и в най-оптимистичния вариант избраният консултант ще е готов през юли 2019 г. Това, обаче, би било само началото на процеса, защото трябва да има обсъждания на предложените реформи,  ще има съпротива и ще отнеме време и смелост за реално вземане на решения, т.е. реалистично можем да очакваме някаква първа реална стъпка по съдебната карта у нас евентуално към средата на 2020 г.

Впрочем, този отчет за изпълнението на министерството не беше приет[4] от Съвета по прилагане на актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система към Министерството на правосъдието (МП), част от който е и ИПИ, а в становището[5] на Оперативна програма „Добро управление” се отбелязват откровени разминавания за дейности, които МП отчита като изпълнени или в процес, а всъщност такива няма, финансирани от програмата.

Затова и ЕК отбелязва в последния си доклад[6] следното:

„В момента прокуратурата предприема мерки за изпълнението на пилотен проект за укрепване на малък брой районни прокуратури като първа стъпка към по-широка реформа. Що се отнася до съдилищата, Висшият съдебен съвет е възприел предпазлив подход към този въпрос в очакване на резултата от текущ проект и в момента изглежда все по-невъзможно в близко бъдеще да се осъществи реформа на съдебната карта.”

Защо е важно да има реформа на съдебната карта?

  • Ресурсите за съдебната система, както и за всички публични системи,  са ограничени и е логично да се търси ефективност, включително чрез обединяване на структури, услуги и персонал;
  • Натовареността на съдилищата в страната е много различна и силната натовареност на някои води до влошаване на качеството и реално ограничаване на достъпа до правосъдие точно за местата, където има съсредоточаване на бизнес и граждани;
  • Високата натовареност е основание за забавяне на делата, а оттам и за дисциплинарна отговорност точно на най-натоварените в системата;
  • В най-натоварените структури възниква срочна необходимост от допълнителен брой магистрати, а това на практика става по реда на командироването. Именно командироването отваря вратата на “телефонното правосъдие” – от устата на съдебния началник към конкретното решение;
  • Свръхнатовареността е основание и за разчистване на сметки срещу осмелилите се да критикуват статуквото в съдебната система;
  • Повече структури означава повече власт за тези, които искат да я използват за различни цели, а такива примери има.

 


[1] Виж тук.

[2] По проект „Подкрепа за Висшия съдебен съвет, свързана с изграждането на капацитет и подобряване на ефективността на съдебната система“ по Програма БГ 14 на НФМ 2009-2014.

[3] Проект „Създаване на модел на оптимизация на съдебната карта на българските съдилища и прокуратури и разработване на ефективна информационна система на съдилищата“ с бенефициент ВСС е в процес на изпълнение. След като беше прекратена на 24.05.2018 г., отново е обявена открита процедура за избор на изпълнител, която още не е приключила.

[4] Виж протокола.

[5] Виж тук.

[6] ДОКЛАД НА КОМИСИЯТА ДО ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И СЪВЕТА относно напредъка на България по механизма за сътрудничество и проверка, ноември 2018 г.

 

About De Fakto

Проверете също

Комитетът на министрите на СЕ иска информация за разследванията на полицейското насилие от протестите

Страната ни получи поредните остри критики заради неизпълнението на препоръките на ЕСПЧ за предотвратяване на …

КПКОНПИ – стана член на Международната мрежа за почтеност, Спецпрокуратурата – домакин на Постоянната конференция на прокурорите

КПКОНПИ е приета за постоянен член на Мрежата за почтеност (Network for Integrity), съобщи комисията. …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.