Не един, три изцяло нови закона да регулират движението по пътищата, предлага Министерският съвет.
Става дума за Закон за движение по пътищата (нов), Закон за водачите на МПС и Закон за пътните транспортни средства. Първите два проекта са публикувани за обществено обсъждане днес. Третият не е.
В мотивите към новия Закон за движение по пътищата се сочи, че смъртността от пътнотранспортните произшествия на 1 милион жители в нашата страна е от най-високите в страните членки на Европейския съюз. А сегашният закон не изпълнява поставените национални цели за намаляване на броя на убитите по пътищата с 50%, а на ранените – с 20 %, спрямо 2010 г.
Заложената прогноза към 2020 г. е броят на загиналите да бъде под 400 човека годишно, но в момента това не изглежда изпълнимо.
И още:
„В резултат на съществуващите административно-наказателни процедури някои нарушители успяват да избегнат реализирането на отговорността, което води до изграждане на усещане за безнаказаност, чиято последица е системно нарушаване на правилата за движение по пътищата. Към момента глоба с фиш може да бъде наложена само за административни нарушения, които са установени в момента на извършването им и за които не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на
контролни точки. Обвързването на тази възможност с установяването в момента на извършването и с мястото на нарушението ограничава възможностите за прилагане на този ефективен механизъм в административно-наказателната дейност“.
Както и че действащият Закон за движението по пътищата е от 1999 г. и от приемането му досега в него са направени множество изменения и допълнения (над 80).
Правната рамка трябва да е стабилна, а „това може да се постигне чрез ясно диференциране и регламентиране на материята, свързана с правилата за движение по пътищата, водачите и превозните средства и изследване на въздействието на всяка една нова нормативна промяна“, обявяват от кабинета
За новия Закон за водачите на моторни превозни средства се заявява, че регламентира:
– изискванията за придобиване на правоспособност за управление на МПС свързани с възприемане на пътната обстановка, за необходимите поведение и умения за управление на моторни превозни средства;
– промяна на начина на провеждане на теоретичния изпит, който ще се състои от решаване на тест за проверка на знанията на кандидата за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства и проверка на възприятията и поведението му чрез интерактивни видеоклипове;
– промяна на начина на провеждане на практическия изпит, с което се цели да се проверят поведението, способностите и уменията на кандидата при управление на моторни превозни средства на учебна площадка, по пътища, отворени за обществено ползване в и извън населените места;
– ясно определяне на условията и реда за получаване на права за организиране и извършване на обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС и на права за провеждане на психологически изследвания;
– намаляване на административната тежест, като режимът за учебните центрове, които провеждат обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства се променя от разрешителен на регистрационен;
– облекчаване на реда за продължаване на срока на регистрация за всички режими, предвидени в закона;
– ясна регламентация на съдържанието на съществуващите регистри, сроковете за съхранение на информацията в тях и редът за вписването и за заличаването на данни от регистрите. При вписването на данните в регистрите се спазват изискванията и принципите на ЗОАРАКСД по отношение на предоставяните услуги и режими;
– предвидено е транспонирането на Директива (ЕС) 2016/1106 на Комисията от 7 юли 2016 година за изменение на Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно свидетелствата за управление на превозни средства (ОВ, L 183 от 8 юли 2016 г.) и на Директива 2006/126 на Европейския парламент и на Съвета от 20 декември 2006 година относно свидетелства за управление на превозни средства.