Последни новини
Home / Законът / Тони Димов: Народното събрание се полза като бърза писта за приемане на закони с неясно въздействие за обществото

Тони Димов: Народното събрание се полза като бърза писта за приемане на закони с неясно въздействие за обществото

Defakto.bg
Законът за горивата е пример как се заобикалят правилата
Тони Димов, ръководител на Центъра за оценка на законодателството

Законът за горивата е пример как депутатите заобикалят изискванията на регулаторната реформа от 2016 -а  за оценка на въздействието и обществени обсъждания на законопроектите. Това заяви  пред БНР  Тони Димов, ръководител на Центъра за оценка на законодателството.

Организацията публикува годишен мониторингов доклад относно спазването на нормативните изисквания, свързани със задължителната оценка на въздействието и обществени консултации при приемане на нови закони.

Димов заяви, че в периода 2017-2018 година проблемите в това отношение са се задълбочили, а Народното събрание се ползва като  бърза писта за приемане на закони с неясно въздействие върху обществото.

„Едното явление е парадоксът. Народният представител, за да придаде важност на своето проектопредложение казва, че то би засегнало целия народ. След което внася своя законопроект с една страничка, в която казва „Няма да има въздействие“. Други явления – преписване като ученици на оценки на въздействието като конвейр – сменя се само името; явлението копи-пейст.  В първата, прохождаща година, когато е възможно да има грешки, бяхме достатъчно снизходителни“, заяви Димов.

„Новите явления сочат за следващо ниво на изобретателност при заобикалянето на закона. Явлението „0+1=2“. Оценката на въздействие изисква първо да се разглежда нулевият вариант, „не прави нищо“, и да се сравняват евентуалните бъдещи ефекти от предлаганите регулаторни намеси с него. Как биха се развили обществените отношения, ако ги оставим просто така, и как, ако се намесим? Добрата практика казва, че трябва да се разгледат минимум два други варианта. Българското народно събрание разглежда само нулевия и един друг вариант, за да подсили колко е важно да се регулира“, допълни правният експерт, според който „нулевият вариант“ трябва да се разглежда приоритетно, поради изобилието на регулации в българското законодателство.

„Народното събрание се ползва и  като пробойната в системата, като мястото, където нещата могат да бъдат пускани по пързалката, когато в Министерският съвет няма време нещата да бъдат разгледани от междуведомствена съгласувателна процедура и с обществени консултации. Защо парламентът не провежда обществени консултации, когато закона го задължава?

Заради бързането, народните представители нямат време да се вслушат в своите избиратели“, коментира още Димов.

Той допълни, че Законът за горивата е създал „невъобразим абсурд в правния мир“. Той е приет без никакви обсъждания и с оценка за въздействие, в която пише, че няма да бъдат засегнати малки и средни предприятия и административно натоварване.  След като се оказва, че това не е вярно, а законът вече е влязъл в сила, се търсят варианти за отлагането му чрез забавяне на поднормативните наредби.

Според Димов,  институциите все още не разбират смисъла от задължителната оценка на въздействието и обществените обсъждания на законопроектите.

About De Fakto

Проверете също

Проф. Емилия Друмева: Всички съдебни състави, а не само върховните, трябва да се обръщат към Конституционния съд

Освен право на индивидуална конституционна жалба на всеки български граждани, проектът за промени в Конституцията, …

841 от 1531 прокурори избраха Евгени Иванов във ВСС

Общо 117 магистрати пуснали недействителен глас, 573 не са гласували С гласовете на 841 от …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.