Декласираната гръцка фирма „Актор“ е сезирала европейските институции
Сключеният сега договор между АПИ и консорциум от фирми, в който участва Джи Пи Груп, за изграждането на тунел „Железница“, е незаконен. Крайният срок, в който договорът е можел да бъде сключен, е изтекъл на 6 декември 2018 г. и удължаването му по Закона за обществените поръчки не е възможно.
Това е категоричното становище на юристите, представляващи декласирания участник в процедурата, гръцкото акционерно дружество „Астор“. Отделно чуждата фирма е сезирала европейските контролни и антикорупционни институции за цялата процедура по изграждането на този участък на автомагистрала „Струма“. Последицата може да е спиране на европейското съфинансиране. Прогнозната стойност на тази обществена поръчка е около 200 милиона лева.

Фактите бяха изнесени пред Де факто от адвокат Антон Станков (дългогодишен съдия и правосъден министър в кабинета „Сакскобургготски“). Станков е водещият в екипа юристи, защитаващи интересите на „Актор“.
А възраженията на гръцката фирма слагат нови щрихи в одисеята с автомагистрала „Струма“, станала обект на засилен обществен интерес. Скандалите по темата не спират.
Процедурата
С решение на шефа на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Светослав Глосов от 6 август 2018 г. е обявено класирането на участниците и е определен изпълнител на обществената поръчка за изграждането на най-дългия тунел у нас „Железница“, част от автомагистрала „Струма“. Поръчката включва също обслужващ тунелен път и площадка за хеликоптери.
На първо място е класирано ДЗЗД „АМ Струма Тунел 2018“ (става дума за дружество по Закона за задълженията и договорите), в което влизат „Джи Пи Груп“ АД, Глобал Кънстръкшън“ ООД и „Виа-План“ ЕООД.
Второ е класирано ДЗЗД „АМ Струма – ОП2“ с участието на „ГБС – Инфраструктурно строителство“ АД и „Главболгарстрой“ АД.
Третата фирма, внесла оферта по поръчката – гръцката „Актор“ АСД е декласирана и извадена от процедурата. Аргументът е, че офертата не отговаря на техническите изисквания на възложителя по шест пункта.
Чужденците оспорват това решение пред Комисията по защита на конкуренцията, твърдейки, че са били отстранени незаконосъобразно. На 4 октомври 2018 г. КЗК оставя жалбата без уважение, тъй като не открива нарушения.
Гръцката фирма отнася казуса до Върховния административен съд. С решение от 4 януари 2019 г., което е окончателно ВАС също отхвърля жалбата на „Актор“.
При това положение АПИ трябва да вземе решение на кого възлага изграждането на тунел „Железница“ измежду двамата класирани кандидати.
Изборът би изглеждал безспорен. Но…
Между редовете
В случая има някои говорящи особености, напомнят юристи.
Например АПИ на практика е без ръководство след оставките на председателя на УС Светослав Глосов и на члена на Управителния съвет Веселин Давидов заради неразбориите с електронните винетки.
Най-вече обаче през октомври миналата година „Джи Пи Груп“ обяви отказа си от поръчката, след като премиерът Бойко Борисов нареди тя да бъде извадена от всички търгове с европейско финансиране (след стартирало разследване на ОЛАФ и образувано у нас досъдебно производство за пране на пари и повдигнати обвинения).
Вторият класиран участник „ГБС Инфраструктурно строителство“ също обявява пред медиите, че ще откаже поръчката, ако бъде поканен за подписването на договор.
В същото време съоръжението трябва да е готово до края на 2023 г. и ако срокът не бъде спазен България рискува да загуби европейското финансиране.
Както обаче обяви вчера регионалния министър Петя Аврамова, заявлението на „Джи Пи Груп“ за оттегляне е било само медийно, но не и фактическо – подобни документи не са внасяни в АПИ. А пътната агенция е поканила двамата класирани кандидати да подновят офертите си, тъй като срокът на валидността им е изтекъл, реагирала е само „Джи Пи Груп“ и договорът е сключен с нея.
Не, договор вече не може да има
Категорично договор за изграждането на „Железница“ по миналогодишната обществена поръчка вече не може да бъде сключен, категоричен е адвокат Станков пред Де факто. И привежда аргументи от закона.
Според чл. 112, ал. 6 от Закона за обществените поръчки „Възложителят сключва договора в едномесечен срок след влизането в сила на решението за
определяне на изпълнител или на определението, с което е допуснато предварително изпълнение на това решение, но не преди изтичане на 14-дневен срок от уведомяването на заинтересованите кандидати и/или заинтересованите участници за решението за определяне на изпълнител.”
Срокът от един месец за сключването на договора е преклузивен, то ест ако не бъде спазен, то договор не може да бъде сключен въобще, категоричен е Станков. Позовава се и на практиката на ВАС (решение 7718 от 2017 г.).
А защо срокът да е изтекъл?
Защото от страна на АПИ е имало искане за предварително изпълнение на решението за класиране на кандидатите и избор на изпълнител по обществената поръчка. Предварителното изпълнение е допуснато от Комисията за защита на конкуренцията от 12 септември 2018 г. И е окончателно потвърдено с определение на Върховния административен съд от 24 октомври 2018 г.
В същото време на 6 ноември 2018 г. от спечелилия консорциум (в който участва „Джи Пи Груп“) са изпратили искане за присъждане на разноски по делото за предварителното изпълнение. Следователно „АМ Струма тунел” ДЗЗД е бил уведомен за определението на ВАС най-късно на тази дата, което е посочено и в друго определение на съда, сочи адвокатът. А изводът е, че едномесечният срок за сключването на договора е започнал да тече на 6 ноември м.г. и е изтекъл на 6 декември 2018 г.
Като това е най-късната възможна дата, тъй като самото определение на ВАС за предварителното изпълнение е от 24 октомври 2018 г.
Най-чистият вариант преди сключването на договора би бил обявяването на нова обществена поръчка, за да не се губи време, смятат от гръцката фирма.