
ЦИК снощи не е успяла да вземе решение по казуса може ли Бойко Борисов, докато е премиер да е и председател на Предизборния щаб на коалиция „ГЕРБ – СДС. Според поредна жалба на БСП до ЦИК, Законът администрацията това забранява това. От левицата обясниха, че министър-председателят оглавява Председателския предизборен щаб на ГЕРБ, a това според закона е несъвместимо с поста, който заема като премиер. След бурно тричасово заседание с 13 : 7 гласа – ЦИК не е събрала мнозинство от нужните 14 гласа, за да вземе решение. Представителят на Реформаторския блок в ЦИК е подкрепил искането на левицата.
В чл. 19, ал.7, т.5 на Закона за администрацията изрично е посочено, че министър-председателят, министри и зам.-министри не могат да бъдат ръководители на предизборен щаб на партия, коалиция от партии или инициативен комитет. От жалбата на БСП става ясно, че от сайта на ГЕРБ се разбрало, че премиерът Бойко Борисов е станал и председател на предизборния щаб на коалцията ГЕРБ – СДС. С оглед забраната в закона, в жалбата си до ЦИК левицата настоява комисията да даде предписание на Борисов да излезе в служебен отпуск за времето на кампанията или да се оттегли от едната от двете длъжности. В случай, че ЦИК не може да вземе решение да препрати казуса по компетентност, казват още социалистите. На заседанието на ЦИК е имало предложение от участник в комисията, тя да бъде препратена в Народното събрание, което има право да прави автенично тълкуване на законите, които приема. Това не е работа на ЦИК, категорично е мнозинството.
Според председателя на ЦИК Стефка Стоева жалбата на левицата е неправилно адресирана до комисията.
“ Това, че Бойко Борисов е председател на предизборния щаб на ГЕРБ, не е работа на ЦИК. Ние не сме компетентен орган да се произнасяме по съвместимостта в случая, коментира пред Де Факто Стоева. “ Ако Бойко Борисов беше кандидат за евродепутат в кампания и участник в предзизборния процес, ЦИК щеше да вземе отношение – или бихме го санкционирали, или – не, добави тя. Имаме твърде много и сериозна работа по обезпечаване на изборния процес, за да се занимаваме с въпроси, които не влизат в компетенциите ни, категорична бе тя.
ЦИК трябва да се произнесе с акт и да обоснове тезата си, коментира пред Де Факто един от корифеите на правото у нас. ЦИК е независим държавен орган и волята й се обективира в решения. В случая акта й трябва да бъде публикуван, за да се разбере защо според мнозинството искането е недопустимо. Също, и позицията на малцинството. Аргументите, безспорно, трябва да са правни. Така ще бъде открита и възможността за евентуално обжалване, защото въпросът продължава да е висящ, казва специалистът. Според него защитими са и двете тези. Политическите партии, макар и недържавни, са правни субекти, които предлагат кандидати, които се ползват с тяхното доверие и в този смисъл безспорно са участници в избирателния процес.
По рано, БСП сигнализира ЦИК, че министър-председателят извършва предизборна агитация, като раздава пари и ползва публичен държавен ресурс за обиколките си из страната, извършвайки дейност, която има отношение към изборния процес. „….Гореописаните разходи са средства от държавния бюджет, които министър-председателят ползва безплатно в кампанията на ПП „ГЕРБ” и финансира незаконосъобразно, в качеството си на председател на Предизборен щаб предизборната кампания на собствената си партия чрез парите, събрани в държавната хазна чрез данъците на всички граждани на Република България“, се казваше в жалбата на социалистите.
Тогава ЦИК не успя да събере гласове, за да вземе решение, и случаят мина „към дело“.