Агенцията по вписванията публикува методически указания за работата на длъжностните лица по регистрацията. Целта им е уеднаквяване на практиката по разглеждане и произнасяне по заявления, искания, актове на съда, на държавен орган и на частен съдебен изпълнител за вписване и заличаване на обстоятелства и обявяване на актове в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ТРРЮЛНЦ).
От АВ обясняват, че методическите указаня идват след проведена среща в Министерството на правосъдието с омбудсмана Мая Манолова и представители на Фейсбук общността на българските адвокати (ФОБА). Защитниците от ФОБА бяха сигнализирали Манолова за неправомерни откази, постановявани от длъжностните лица по регистрация в Търговския регистър.
От агенцията заявяват също, че указанията периодично ще бъдат допълвани и осъвременявани. Очаква се нова порция указания след заседанието на Консултативния съвет към агенцията на 18 юни, на който ще се разглеждат въпроси за представянето на декларация при прехвърлянето на дружествени дялове между съдружници, връчване на нотариална покана за общо събрание на ООД и други.
Публикуваните методически указания са под формата на въпроси и отговори по очертали се като проблемни теми.
Сред тях са текстове от Търговския закон, свързани с формирането на мнозинство за вземане на решения за прекратяване, откриване на производство по ликвидация и заличаване на ООД с напуснал съдружник; подаване на заявления при прехвърляне на 100 % от капитала на ЕООД; внасянето на капитала на ООД от трето лице; срок за валидност на удостоверение за чуждестранно юридическо лице; предоставяне на съгласие от напускащ съдружник, когато фирмата съдържа неговото име. Вторият раздел е по въпроси от материята на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, третият – по Закона за читалищата.