В сегашния си вид съкратеното съдебно следствие е пречка за строга наказателна политика при тежки престъпления
„Трябва да има съществени изменения в съдържанието на института на съкратеното съдебно следствие, който не работи в интерес на обществото“. Това заяви пред БНР доц.Бойко Рашков – преподавател по наказателен процес и бивш заместник правосъден министър и директор на спецбюрото за контрол над специалните разузнавателни средства. Сегашният институт на съкратеното следствие не трябва да се прилага за особено тежки престъпления, каза той и даде пример с престъпленията срещу личността и републиката. Този институт ревизира наказанията в Наказателния кодекс и на практика с едно самопризнание не може да се наложи онова по-сурово наказание, което заслужава извършителят на много тежки престъпления. Това съкратено съдебно следствие е пречка за една строга наказателна политика по отношение на извършителите на особено тежки престъпления“, категоричен беше Рашков.
Той сравни института на съкратеното съдебно следствие с процедурите на споразумението и замяната на наказателната отговорност с административна, като обърна внивание, че при замяната действа правилото – деецеът вече да не е освобождаван от наказателна отговорност. И в двата случая се изисква да бъдат възстановени вредите от причиненото престъпление, но и в двата института действа безусловна пречка за прилагането им – да не е причинена смърт. Един от най-големиите пороци на съкратеното съдебно следствие, е че законът не отчита дали то вече е прилагано спрямо дееца. При съкратеното съдебно, според нашия законодател, смъртта на жертвата няма никакво значение, коментира Рашков и добави, че бързината не може да бъде причина за разкриване на обективната истина.
Според доц. Рашков, законът силно е надценил самопризанинето, без да държи сметка кога се прави то: след като вече са положение усилия и престъплението е доказано или още преди да е образувано едно досъдбено производство. В момента законът позволява на дееца да се „самопомилва“ с една трета от наказанието, след като е ясно, че доказателствата са събрани, а престъплението – доказано. „Бонусът“ трябва да е обвързан именно с въпроса – кога е направено едно самопризание, инак няма никаква обществена полза, когато то е направено едва в съдебната фаза, смята специалистът. Ако обаче деецът е улеснил и двете фази на процеса, тогава можем да обсъждаме какъв да бъде бонусът Има богата съдебна практика и тя трябва да бъде обсъдена при извършване на поредните промени в преидзборно време, заяви Рашков.
На практика в момента, ако съдът за тежко престъпление определи 18 години лишаване от свобода, при самопризнание на фактите в обвинителния акт, наказанието спада на 12 г., а през института на условното предсрочно освобождаване, то може да се редуцира до малко над 6 години, илюстрира Бойко Рашков. Това е нередно, категоричен е доц. Бойко Рашков. Според Закона за нормативните актове, гражданите не са просто съзерцатели на това което се върши в парламента, а имат право да правят предложения за законодателни решения или промени, напомни Рашков, като допълни, че това правило важи не само по време на избори.
Правната комисията се събира извънредно утре, за да огледа проектопредложенията, свързани с промените заради съкратеното съдебно следствие.