Последни новини
Home / Законът / Разделени и по „пазене“: Съдебната охрана ще се грижи за сигурността на съдиите, Бюрото към Сотир Цацаров – за прокурорите и следователите

Разделени и по „пазене“: Съдебната охрана ще се грижи за сигурността на съдиите, Бюрото към Сотир Цацаров – за прокурорите и следователите

Defakto.bg

Намаляват общия стаж за спецсъда и спецпрокуратурата

Сериозна активност отбелязаха депутатите за второто четене на поредните промени в съдебния закон.

Срокът изтече вчера, а предложенията вече са седем – индивидуални и в групи.

Де факто ви запозна с исканията на патриоти и „Атака“ за финасирането и забраната на съсловните организации, както и с идеите за нови бонуси, обезщетения и прочее на кадровици и инспектори под авторството на ГЕРБ, патриоти и ДПС.

Последното засега, седмо поред предложение, направено от председателя на правната комисия Анна Александрова (ГЕРБ), отваря други теми в устройствения закон на съдебната власт.

Кой кого охранява

Едната е отзвук на предложение, лансирано от Сотир Цацаров и засяга охраната на магистратите, застрашени във  връзка с наказателно производство. Става дума за случаите на получавани заплахи за разправи със съдии и прокурори, семействата и близките им, по повод конкретни дела.

В момента ЗСВ (чл. 391) предвижда, че Главна дирекция „Охрана“ към правосъдния министър „организира и осъществява охраната на съдии, прокурори и следователи – при условия и по ред, определени с наредба на министъра на правосъдието, съгласувано с пленума на Висшия съдебен съвет“. То ест, съдебната охрана пази всички застрашени магистрати.

Анна Александрова предлага в чл. 391, ал.3, т.3 на ЗСВ вече да пише, че Главна дирекция „Охрана“ организира и осъществява охраната на съдии, а в Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателното производство да се добави, че Бюрото по охрана към главния прокурор организира и осъществява охраната на прокурори и следователи.

Въпросното Бюро бе създадено в мандата на Сотир Цацаров и иззе част от функциите на съдебната охрана за пазене на застрашени свидетели (главната дирекция към правосъдния министър, впрочем, бе създавана основно за охрана на свидетели и на магистрати). Сега към Бюрото се прехвърля и защитата на прокурори и следователи. Като само съдиите остават на „пазене“ от дирекцията на МП.

В мотивите си Александрова заявява, че се създават „условия за по-голяма ефективност при осъществяването на охраната на магистрати, застрашени във връзка с наказателно производство“. Както и че се очаква чрез разделянето на функциите между ГД „Охрана“ и Бюрото да се постигне „оптимално използване на ресурсите на двете структури“.

При лансирането на идеята си пък Сотир Цацаров бе обяснил, че Бюрото не е редно да пази и съдии, понеже е към главния прокурор. Служителите на тази доста тайнствена структура често са в масовката на гръмките акции на спецпрокуратурата. Отбелязаха се и с безпрецедентен арест на прокурор в съдебна зала.

Без дискриминация на спецструктурите

Другото предложение на председателя на правната комисия е за намаляване на изисквания общ юридически стаж за съдиите и прокурорите от спецсъда и спецпрокуратурата. В момента изискванията към тях са за 10 г. общ и 5 г. специален стаж като съдия по наказателни дела, прокурор или следовател (чл. 164 ЗСВ). Александрова настоява общият стаж от 10 да се намали на 8 г. – какъвто е за останалите съдилища и прокуратури на окръжно ниво.

Мотивите: След разширяването на компетентността им (с „високата корупция“) натоварването на спецструктурите се е повишило значително и „се налага промяна и в критериите за по-висок професионализъм, заложени в закона“. Заложеното сега изискване за общия стаж „създава условия за неравнопоставеност между кадрите в специализирания съд и прокуратури и приравнените им по ранг магистрати в СГС и СГП, които продължават да работят по неприключените наказателни производства за корупционни престъпления срещу лица с имунитет и заемащи висши държавни длъжности„. Според Александрова, достатъчна гаранция за професионализъм е условието за минимум 5 г. работа като съдия по наказателни дела, прокурор или следовател. Целта на промените е „да създаде благоприятна възможност за участие в конкурсните процедури на високомотивирани магистрати с доказани професионални и нравствени качества“, като се уеднакви изискването за общия стаж.

По-високите изисквания към спецправосъдието изначално трябваше да гарантират именно вливането на доказани професионалисти в редиците му. Още при старта идеята се провали, кандидати не заваляха, а сред желаещите не се забелязваха много известни имена. Е, после някои се прославиха. Въпреки това депутатите им възложиха и сложните корупционни дела срещу „върховете“, като им гласуваха и бонуси – до 6 заплати годишно над възнагражденията.

Сега целта вероятно е да се набавят достатъчно желаещи за конкурсите за спецструктурите. Дали това гарантира и сериозно ниво на правна подготовка, юридическа мисъл и съвест, преценявайте сами.

About De Fakto

Проверете също

„Отворено общество“ обяви конкурс за студентски реферати по правозащитна тема за правата на човека и гражданина

  Правната програма на Фондация „Институт Отворено общество – София“ организира конкурс за студентски реферати …

Въпросите към кандидата Гешев*

Иван БРЕГОВ, ИПИ* Мандатът на настоящия главен прокурор Сотир Цацаров е към края си, а …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.