Последни новини
Home / Законът / Президентът Румен Радев отказа назначаване на Иван Гешев, връща предложението на ВСС (допълнена)

Президентът Румен Радев отказа назначаване на Иван Гешев, връща предложението на ВСС (допълнена)

Defakto.bg
Президентът Румен Радев не подписа указ за назначаването на Иван Гешев за главен прокурор. Обратното – с указ връща предложението на Висшия съдебен съвет.
Основните аргументи на държавния глава: издигането на един-единствен кандидат отне престижа и легитимността на бъдещия главен прокурор, а валящите подкрепи за Иван Гешев включително от изпълнителната власт, публикувани на страницата на ВСС в разрез със закона, са довели до това, че „в разрез със закона, превес взе насилената институционална подкрепа“.
„Изборът на главен прокурор е акт с особена обществена значимост, начинът на провеждането му трябва да създава доверие, а не съмнения“, категоричен бе държавният глава.
24 октомври, изборът на Гешев

Президентът взе решението точно две седмици след като на 24 октомври, след 10-часово заседание с 20 „за“ срещу 4 „против“ Племунът на Висшия съдебен съвет избра Иван Стоименов Гешев за новия ни главен прокурор.

Днес три съсловни организации на магистрати изпратиха своите становища по вота.. Съюзът на съдиите се обърна към държавния глава с призив да не назначава Иван Гешев. А в съвместно писмо до Франс Тимерманс и Вера Йоурова Асоциацията на прокурорите и Камарата на следователите са заявили, че вотът за главен прокурор е бил озаконосъобразен, публичен и прозрачен. Те са осъдили „опитите за вмешателство в правомощията ВСС във връзка с избора на нов Главен прокурор“  и са оценили обстановката, съпътстваща неприключилия все още избор,  като опит за недопустима политическа намеса.

Това е втори поред президентски отказ да одобри излъчен от ВСС главен прокурор. Първият бе на Петър Стоянов, който не назначи на поста Бойко Рашков.
Това е и втори поред отказ на самия Румен Радев да назначи един от „тримата големи“ в съдебната власт. Първият бе през 2017 г., когато върна на ВСС предложението за Георги Чолаков като председател на Върховния административен съд. Тогава президентът се мотивира само с факта, че не е редно отиващ си ВСС да прави такъв отговорен избор. А новият ВСС просто преповтори гласуването.
Мотивите на Радев за връщането на Гешев обаче са далеч по-солидни.
Въпросът е какво след оттук нататък.
Конституцията, чл. 129, ал.3 казва:
Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор се назначават и освобождават от президента на републиката по предложение на пленума на Висшия съдебен съвет за срок от седем години без право на повторно избиране. Президентът не може да откаже назначаването или освобождаването при повторно направено предложение„.
В Закона за съдебната власт, чл. 173, ал.13, пише:
13) Когато президентът на републиката откаже да назначи предложен от пленума на Висшия съдебен съвет кандидат и няма повторно направено предложение за същия кандидат, новият избор се извършва при условията и по реда на ал. 1 – 12.
Водещият акт е Конституцията, а тя е лаконична по въпроса за последиците от президентското връщане, големият спор е дали то може да бъде преодоляно с механично прегласуване, както се заканиха да направят от ВСС.
Не може, категоричен бе пред Де факто известният адвокат Михаил Екимджиев. А ред неправителствени организации, както и Съюзът на съдиите, призоваха Румен Радев освен да не назначава Иван Гешев, да започне и дебат за продължаване на конституционната реформа по отношение на фигурата на главния прокурор.
Имаше и не малко гласове, че от Конституционния съд трябва да се поиска тълкуване на чл. 129, ал.3 от основния закон.

Изявление на държавния глава Румен Радев по повод избора на нов главен прокурор

Конституцията възлага на главния прокурор функции, които имат ключово значение за правосъдието, призвано да постига справедливост. Затова и изборът на главен прокурор засяга всеки български гражданин и изисква да бъдат разсеяни всякакви съмнения дали назначеният на тази длъжност ще защитава обществения интерес, правата на гражданите и върховенството на закона.

Конституцията не ме задължава да мотивирам указа, с който назначавам или връщам на ВСС предложения от него кандидат. Независимо от това реших да се обърна към вас и най-вече към членовете на ВСС, които избират главния прокурор.

И преди съм заявявал, че очаквам истинско състезание между кандидати, а не формално изпълнение на процедурата по избор. Издигането на един единствен кандидат не само я лиши от състезателност, но и отнема от престижа и легитимността на бъдещия главен прокурор – така необходими за неговата нелека и отговорна мисия. Още повече – белег на демократичната държава е наличието на алтернативи при заемането на висши държавни длъжности.

Подходът за издигането на единствен кандидат бе подкрепен на практика и от изпълнителната власт, която в лицето на министъра на правосъдието отказа да посочи втори кандидат и така доведе до пълната липса на алтернатива.

Обществото ни е особено чувствително към съдебната власт като отговорна за справедливостта и затова бъдещият главен прокурор трябва да се ползва с високо обществено доверие. Негов израз са становища от изчерпателно изброени в Закона за съдебната власт субекти – неправителствени организации, професионални организации на магистрати, висши училища и научни организации – т.е. от гражданското общество. Само такива становища подлежат на публикуване на сайта на ВСС. Въпреки това ясно законово положение, бяха публикувани множество становища от държавни институции, включително от изпълнителната власт, като МВР, ДАНС, ГДБОП. Така в разрез със закона превес над мнението на обществените организации взе масираната служебна институционална подкрепа.

Изборът на главен прокурор е акт с висока обществена значимост и начинът на неговото провеждане трябва да създава доверие в обществото, а не да поражда съмнения. С тези съображения упражнявам правото си по Конституция и връщам на ВСС предложението за назначаване на г-н Иван Гешев за главен прокурор на Република България.

 

About De Fakto

Проверете също

Комитетът на министрите на СЕ: Трябват нови законови предложения или конституционни промени за ефективно разследване на главния прокурор

Венецианската комисия препоръча „независим“ прокурор да разследва Обвинител № 1 Министерският съвет се събира на …

Над 18 хиляди магистрати успешно са преминали обучение по европейско право в Националния институт на правосъдие

Миглена Тачева отчете резултатите от изпълнение на проекти, финансирани по Оперативна програма „Добро управление“   …

Един коментар

  1. румен стоянов

    ХА-ХА-ХА…
    .
    Цитирам – „…Президента се произнася в разумен, за правосъдната система, срок…“
    И така…:
    – Всички дела в правосъдната система на България се решават в „разумен срок“, който средно е… 4 ГОДИНИ…!!!
    .
    Г-н Президенте…,
    – При повторна номинация на лицето Гешев, се произнесете в „разумният“, според нашето „правосъдие“, срок…! Срок от 4 години си е „разумен срок“…!
    .
    – Питайте всички граждани, завели граждански дела…!!!
    .

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.