Последни новини
Home / Законът / Минималната адвокатска тарифа да зачита и „обществения интерес“, предлагат депутати

Минималната адвокатска тарифа да зачита и „обществения интерес“, предлагат депутати

Defakto.bg

Промените в Закона за адвокатурата идват след решения на Съда на ЕС и на ВАС

Промени в Закона за адвокатурата, свързани и с определянето на минималните адвокатски възнаграждения, инициират четирима депутати.

Проектът на Анна Александрова и Иглика Иванова-Събева (ГЕРБ), Емил Димитров-Ревизоро (Обединени патриоти) и Симеон Найденов (Воля) е внесен в парламентарното деловодство на 8 октомври. И – очевидно – има амбицията да отговори на основно за определянето на адвокатските възнаграждения у нас решение на Съда на ЕС в Люксембург, както и на решение на тричленен състав на Върховния административен съд отпреди дни.

Предложенията на депутатите – всички тее членове на правната парламентарна комисия – предвиждат занапред, при гласуване на минималната тарифа за защита по различни дела, Висшият адвокатски съвет да се съобразява и с обществения интерес.

Принципът у нас е, че има задължителен минимум на адвокатските възнаграждения по типовете дела, определян в Тарифа 1 от 2004 г. на ВАдС. Падането под задължителния праг не е позволено дори на съда, а защитниците носят дисциплинарна отговорност за това.

В същото време през 2014 г., след промяна в тарифата, минималните адвокатски хонорари нараснаха в пъти.

Като тарифата не отменя принципа на свободно договаряне на адвокатските хонорари с клиентите оттам нататък, таван за максимума няма.

През 2017 г., по преюдициално запитване от Софийския районен съд, Съдът в Люксембург обяви: редът, по който в България се определя тарифата за минималните адвокатски възнаграждения – от самата адвокатска гилдия, без да има законово определени критерии и без възможност за ефективен контрол от страна на държавата в защита на обществения интерес, противоречи на европейското право. Той ограничава конкуренцията, включително и със заплахата адвокати да бъдат дисциплинарно преследвани за договарянето на по-ниски хонорари.

Преди произнасянето на СЕС промените в тарифата бяха оспорени от Върховната административна прокуратура, но ВАС спря делото в изчакване на решението на Люксембург.

Буквално преди дни тричленен състав на ВАС отмени изцяло поскъпването от 2014 г. Като се мотивира с пълната липса на мотиви и на задължителното обществено обсъждане. До обсъждане по същество на тарифата върховните съдии не са стигнали. Това решение не е окончателно и може да бъде оспорено пред петчленен състав на ВАС.

Но депутатската инициатива показва, че дотам надали ще се стигне. Народните представители възпроизвеждат предложенията на Висшия адвокатски съвет.

Въпросът за минималния размер на възнагражденията е само част от проекта. И на пръв прочит, не отговаря докрай на казаното от Съда на ЕС за „ефективния контрол“ на държавата.

По тази тема промените са в чл. 36 от Закона за адвокатурата, чрез четири нови алинеи.

Ал. 3Висшият адвокатски съвет приема наредбата по ал. 2 при зачитане на обществения интерес и с оглед гарантиране на качеството на адвокатската дейност и защитата достойнството на адвокатската професия.

Ал. 4Висшият адвокатски съвет приема наредбата по ал. 2 въз основа на функционален анализ на адвокатската дейност, при който се отчита обемът и сложността на предоставяната правна помощ, материалният интерес и другите защитавани права и интереси, и отговорността на адвоката.

Ал.5 – Адвокатското възнаграждение  е платимо при сключването на договор за правна помощ. Плащането може да бъде разсрочено на вноски.

Ал. 6При прекратяване на договора за правна защита и съдействие платеното възнаграждение не подлежи на връщане, като клиентът дължи заплащане на адвоката на пълния размер на уговореното възнаграждение и когато то е било разсрочено, освен ако договорът е прекратен по вина на адвоката.

Съобразяване с решението на Съда в Люксембург личи и по въпроса за дисциплинарните нарушения (чл. 132). Така отпада текстът, прогласил за дисциплинарно нарушение „уговаряне на възнаграждение от клиенти, по-ниско от предвиденото в наредбата на Висшия адвокатски съвет за съответния вид работа освен в случаите, когато в този закон и в наредбата е предвидена такава възможност„.

Записва се обаче ново нарушение: „Неизпълнение на други задължения, предвидени в този закон, в Етичния кодекс на адвоката, в актовете на Висшия адвокатски съвет или в решенията на органите на адвокатската колегия“.

Това очевидно е отговор на скандални ситуации, при които се стигна и до отнемане на права с решение на столичната колегия, отменено от ВАдС, защото подобно основание не е предвидено в закона.

Останалите поправки са за обжалването на решението или мълчаливия отказ за вписване на нови адвокати в регистрите, за изискваното мнозинство  за включва на допълнителни точки в дневния ред на общите събрания на колегиите, за избора на органи за управление.

About De Fakto

Проверете също

Съдът: Софийски градски съд не качва и не снема от издирване в Интерпол лица в досъдебно производство

Софийският градски съд не качва и не снема от издирване в Интерпол лица в досъдебно …

Пред поредните предизвестени избори за ВСС без особен смисъл

    Иван Брегов, ИПИ Правната комисия на Народното събрание разгледа проект на процедурни правила …

Един коментар

  1. Гражданинът С.Т.Т.

    Не се правете на ударени – АР на КЗК Петко Николов в края на мандата си в публично интервю каза, че БГ е една малкото държави, в която КАРТЕЛЪТ /съгласувана практика на господстващи във вреда на пазара/ в БГ НЕ Е КРИМИНАЛИЗИРАН!!!

    Тарифата на тези е съгласувана практика! Тя дори не може да е препоръчителна!

    Пак при този П. Николов КЗК постанови в някакъв пазарен анализ, че адвокатът, НЕЗАВИСИМО ОТ ОРГАНИЗАЦИОННАТА ФОРМА /ю.л. или физическо лице/ Е ТЪРГОВСКО ПРЕДПРИЯТИЕ по см. на ЗЗК!

    Ай сиктир с тия частични промени…

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.