Нова правна фигура на независим прокурор, който ще може да разследва и ще бъде независим от главния и неговите заместници в случай на умишлено престъпление от общ характер, докладва правосъдният министър Данаил Кирилов на извънредно заседание правителството в събота. Промените ще бъдат извършени в НПК и Закона за съдебната власт.
„Независимият“ прокурор ще бъде завеждащият отдел „Инспекторат“ във Върховна касационна прокуратура. Той ще получи правомощия да разследва главния прокурор, без задължение да му докладва резултати от хода на разследването. Не се предвижда независимият прокурор да има самостоятелен екип. Шефът на отдел „Инспекторат“ или друг прокурор, определен от него, ще могат да възлагат отделни действия по разследването на прокурори или следователи от Националната следствена служба.
Според Кирилов, гаранциите за независимост са в това, че „стражът“ над Главния ще бъде избиран по отделна процедура от Прокурорската колегия на ВСС с две трети мнозинство и мандат от 7 г. В тази колегия влиза и главният прокурор и той, явно, също ще избира своя „независим“ обвинител. Новата фигура ще се избира и освобождава по предложение на не по-малко от трима от членовете на прокурорската колегия и с мнозинство не по-малко от осем гласа от членовете на прокурорската колегия на ВСС.
Главният прокурор няма да може да отменя актовете на независимия, докладва още министър Кирилов на извънредното заседание. А промените са изцяло в конституционната рамка, без да засягат общите функции на държавното обвинение.
Предвиждат се и две изслушвания на главния прокурор в парламента – едното за годишния му отчет, както е и сега, и друго – на всеки три месеза пред парламентарни комисии по въпроси от дейността на прокуратурата. И сега няма пречка обвинител №1 да бъде изслушван по тези въпроси, без регламент колко пъти.
„Проектът „Кирилов“, от който сега правителството се дистанцира, предвиждаше търсене на отговорност по еднакъв ред от главния прокурор и на председателите на двете върховни съдилища ВКС и ВАС. В поредното предложение това отпада – при нужда председателите на двата върховни съда биха отговаряли по общия ред, както сега – ще бъдат разследвани от следователи и прокурори, които не са им подчинени, каквито са на главния обвинител.
„Благодаря на Венецианската комисия, че ни дава възможност в рамките на Конституцията да извършим реформите. Веднага след решението днес ще изпратим на заинтерсованите комисари нашето решение. Имам ангажимент да бъде подкрепен, за да стане максимално бързо„. Това каза премиерът Борисов и показа, че в намеренията на управляващите не влиза конституционна реформа за независимото разследване. В действащата конституция обаче, не е записана фигурата на „независимия“ прокурор, а без специален регламент, цялото предложение, е симулация на реформа, категорични са юристите.
Освен това предложените мерки за независимост на „независимия“ прокурор не се покриват от рамката за независимост, зададена в двете съобщения на Комитета на министрите на СЕ и Венецианската комисия. И двете окачествиха предишния проект на правосъдния министър като смущаваш, без да решава проблема за ефективно и независимо разследване срещу обвинител №1. Те призоваха българските власти да направят всичко възможно за резултати в разследването на убийството на висшия прокурор Николай Колев през 2002 г., в мандата на главния прокурор Никола Филчев.
Предлаганият избор на новата фигура от Прокурорската колегия на практика затвърждава йерархичната й подчиненост от главния прокурор. Според проекта, „независимият“ прокурор ще бъде предлаган и избиран от същите прокурори, които предложиха и избраха главния обвинител, и които след изтичането на мандата им във ВСС, остават негови подчинени. Разследващите органи и техните ръководства, на които шефът на „Инспекторат“ ще може да възлага следствени действия също са подчинени на главния прокурор.
Венецианската комисия посочи, че независимо разследване може да се провежда от независима фигура, която е извън системата на прокуратурата заради правомощията на главния прокурор и влиянието му във ВСС. Не е случайна и препоръката за промени в състава на ВСС, в който трябва да преобладават „съдии, избрани от съдии“.
Изрично Комисията предлага – предложението за отстраняване на главния прокурор, в случай на извършено престъпление, да може да бъде отправяно само членове на ВСС, които не са свързани с прокуратурата. Комисията подчерта, че проблемът за липсата на независимо разследване на главния прокурор, установен още през 2009 г. в решението „Колеви срещу България“, не може да се разреши с една единствена поправка, а ще изисква комбинация от институционални промени, нови процедурни и законодателни правила, както и еволюция на професионалната етика и политическата култура.
А въпросът кое наложи подобно „препускане“ от страна на Министерския съвет, довело и до извънредно съботно заседание (часове след становището на Венецианската комисия), намери отчасти отговор в част от изявленията на премиера Борисов. От думите му става ясно, че решаването на проблема с независимото разследване на главния прокурор е сред условията за отпадане на евронаблюдението. За отпадането на мониторинга последна дума имат Европарламентът и Съветът на ЕС.
Бойко Борисов заяви: „С приетия днес проект затваряме кръга от поети ангажименти към председателя на Европейската комисия.
Когато се обсъждаха мониторинговия механизъм за България, изпратих едно писмо до председателя на Европейската комисия (ЕК), с което исках указания да чуем какво трябва да направи България, за да отпадне механизмът. Препоръката беше да се обърнем с промените и предложенията, които имаме към Венецианската комисия….
…Извънредността на заседанието е да се покаже желанието да се съобразим с всички препоръки от Венецианската комисия.
Преди няколко дена новият председател Урсула фон Делайен подробно я запознах и веднага решението днеска по надлежния ред ще изпратим на заинтересованите комисари и до нея, лично нашето решение. С ангажимента, който имаме ГЕРБ и Обединени патриоти в парламента да бъде подкрепен, за да стане максимално бързо“.
Гласуваният от Министерския съвет проект – тук.