Изключение е удостоверението за наследници
Всяка община, район или кметство ще издават поисканите удостоверения от граждани, независимо от тяхната адресна регистрация. Правилото няма да важи само за удостоверението за наследници – както и досега, то ще се издава по последния постоянен адрес на наследодателя.
Новият ред се въвежда с промени в Наредба за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението, издавана от министрите на регионалното развитие и на правосъдието. Поправките са обнародвани в „Държавен вестник“ днес и влизат в сила веднага.
Става дума за удостоверения за семейно положение, за съпрузи, деца и родствени връзки, за правно ограничение, за идентичност на лице с различни имена, за сключен брак в чужбина и др.
Досега Наредбата също даваше възможност издаването на удостоверения да се иска от всяка община, район или кметство. Но предвиждаше, че когато съответната общинска администрация няма достъп до националната база данни „Население“, удостоверения се издават само на граждани с постоянен или настоящ адрес във въпросната община. Сега това ограничение отпада и текстът гласи: „В общината, района или кметството се издават удостоверения за всички лица независимо от адресната им регистрация с изключение на изрично предвидените в наредбата случаи.“ (Чл. 2, ал. 2 от Наредбата).
Друга новост е, че искането за издаването на удостоверение може да бъде и устно, като то се отразява в протокол по образец (чл. 6, ал.2 от Наредбата). Изключението отново е за удостоверението за наследници.
Въвежда се изцяло служебно начало за събиране на необходимите данни, когато те не са налични в издаващата община, е следващо изменение. Както и че искането за издаване на удостоверение може да е и в електронна форма, като също се регистрира с входящ номер и дата.
Има и промяна в сроковете за обмен на данни между общинските администрации. Досега наредбата предвиждаше, че когато в в регистъра на населението, на разположение на общинската администрация, не се съдържат всички данни за издаване на поисканото удостоверение, те служебно се изискват от отговорната за тяхното поддържане община, а данните се предоставят в 3-дневен срок от постъпването на искането. Промяната гласи: „Данните се предоставят в писмен вид незабавно, но не по-късно от 7 дни от постъпване на искането.“ (Чл. 8, ал.1 от Наредбата).
По време на общественото обсъждане на промените са направени няколко предложения, като всички са отхвърлени. Част от тях са били за удостоверенията за наследници и възможността при определени хипотези и тези удостоверения да се издават от всяко длъжностно лице по гражданската регистрация. Не са приети с аргумента, че Законът за наследството ясно регламентира откриване на наследството в момента на смъртта в последното местожителство на починалия.