Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до министъра на енергетиката Теменужка Петкова по проекта на Наредбата за топлоснабдяването, предложен от ресорното министерство на 13 януари т.г. за обществено обсъждане, съобщават от институцията.
В писмото си доц. Ковачева се изтъква, че по проблемите, свързани с Топлофикация има големи очаквания за справедливото заплащане на реално ползваното парно, в това число и такса сградна инсталация, а проектът на наредба не отговаря на обществените очаквания за по-ясна и справедлива методика за разпределение на топлинната енергия в сгради – етажна собственост, смята омбудсманът.
Нормативният акт, посочва Ковачева, не съдържа нови предложения за това, как се формира дяловото разпределение на топлинна енергия в сгради-етажна собственост. По тази причина, новата „стара“ наредба не дава на гражданите очакваната справедливост, а именно фактуриране на консумираното количество топлинна енергия, въз основа на действителното потребление най-малко веднъж годишно – принцип, залегнал в Закона за енергетиката (ЗЕ). Омбудсманът смята и че не е намерен и балансът между икономическите интереси на участващите в процеса страни и гарантиране правото на потребителите на заплащане на реално ползвана услуга.
В становището до енергийната министърка националният обществен защитник припомня аргументите на Върховния административен съд (ВАС), който на първа инстанция отмени разпоредби в действащата наредба за топлоснабдяването. Аргументите на съда, свързани с нарушения на административните правила при изработване на нормативни документи и при определяне на формулата за сградна инсталация, „важат с пълна сила и за новата наредба“, категорична е Диана Ковачева.
В мотивите към проекта липсва описание на очакваните финансови резултати, както и анализ за съответствие с правото на ЕС (Директивата за енергийна ефективност). Освен това, във формулата за сградна инсталация не са отчетени всички параметри, относими към количеството топлинна енергия, отдадена от сградната инсталация.
Представена по този начин, новата – „стара“ наредба не решава проблемите на хората и не представя нова концепция за по-справедливо заплащане на услугата „топло“, смята омбудсманът.
Цялото становище тук: https://www.ombudsman.bg/news/5277
Новата Наредба за топлоснабдяването представлява 100% умишлено опорочен от енергийното лоби документ, за постигане едновременно на следните цели:
1. Укриване на безспорния факт, че при топлоснабдяването след 30 години установена с Конституцията пазарна икономика, при парното все още не са установени пазар на топлината и пазарни отношения.
2. С наредбата се цели да не се допусне установяване на пазар на топлината и пазарни отношения.
3. Укрива се безспорния факт, че общи условия за продажба на топлинна енергия“ не съществуват като подзаконов акт.
4 С чл. 150 от Закона за енергетиката, Властта е дала правото на топлофикациите да изготвят подзаконовия акт общи условия предвидени в чл. 21., ал.1, т.4 „общи условия НА ДОГОВОРИТЕ.
5. Топлофикация в противоречие с разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т.4 ЗЕ, изготвя общи условия за продажба на топлинна енергия.
6. От изготвените общи условия за продажба, Топлофикация заменя урежданата от ЗЕ материя „топлоснабдяване“, със своя собствена материя „топлоДОСТАВЯНЕ.
7. По същество с новата материя „топлоДОСТАВЯНЕ“, Топлофикация си създава свой закон за парното.
8. КЕВР в противоречие с чл. 21, ал.1, т.4, одобрява общи условия за продажба, т. е. признава за закон създъдените от Топлофикация незаконни общи условия за продажба.
9. Количествата за сградна инсталация са резултат от прилагането на създадения от Топлофикация закон за парното „общи условия за продажба“, т. е. количествата за сградна инсталация са следствие от прилагането на изготвения от Топлофикация закон за парното – „общи условия за продажба“.
10. Всички държавни органи и институции признават изготвения от Топлофикация закон за парното „общи условия за продажба“, като единствен действащ нормативен акт в областта на топлоснабдяването.
11. Опорочаването на предложения проект на Наредба за топлоснабдяването е 100% с включването в чл. 2 на „доставка“ – „2. Топлоснабдяването се осъществява чрез енергийни обекти и съоръжения за производство, пренос, ДОСТАВКА и разпределение, свързани в топлоснабдителната система“. „доставка“ не съществува в чл. 95 ЗЕЕЕ (Д.в бр.64/1999 г. и в Наредба № 15/28.07.2005 г. за проектиране, изграждане и експлоатация на обекти и съоръжения за производство, пренос и разпределение на топлинна енергия. „доставка“ е включена като фиктивна функция в чл. 125, ал. 1, за да защити създадената от Топлофикация незаконна мотерия „топлоДОСТАВЯНЕ и собствения на Топлофикация закон за парното „общи условия зя прадажба на топлинна енергия“
12. „Доставката“ в абонатната станция“ разрушава: топлоснобдителната система, в качеството й на система; функционалната зависимост между производство и потребление.
Настоящия коментар, заедно с изпратеното на МЕ становище по проекта, ще изпратя на Назионалния омбудсман доц. д-р Диана Ковачева.