Последни новини
Home / Законът / Главният прокурор няма правомощия да надзирава министрите и всички в държавата, само прокурорите

Главният прокурор няма правомощия да надзирава министрите и всички в държавата, само прокурорите

Defakto.bg

Главният прокурор говори вече няколко пъти за “надзора за законност”. Главният прокурор не осъществява надзор за законност върху дейността на държавните органи и гражданите.  Просто не притежава такова правомощие нито в мирно, нито във военно, извънредно и прочее време.

Имал го е по конституцията от 1971 г. (т.нар. Живковска конституция). Чл. 133 ал 1 от нея гласи: “Надзор за точното и еднакво изпълнение на законите от министерствата и другите ведомства, местните държавни органи, стопанските и обществените организации, длъжностните лица и гражданите се осъществява от главния прокурор.

В новата конституция такъв текст няма и това не е случайно, а съвсем целенасочено – да няма подобен надзор.

Според нейния чл. 126 ал. 2 главният прокурор “осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори“.  Няма и дума за министерства, други ведомства, граждани и пр.

Тоест обхватът на надзора за законност от главния прокурор очевидно е намален до дейността на прокурорите, а не на всички в държавата.

Няма и дума за министерства, други ведомства, граждани и пр. Тоест обхватът на надзора за законност от главния прокурор очевидно е намален до дейността на прокурорите, а не на всички в държавата.

Подобен текст като несъществуващия чл. 133 от Живковската конституция няма в новата и за прокуратурата като институция, ако приемем, че идеята ѝ е била просто “надзорът” да не се упражнява еднолично, а колективно.

Прокуратурата и по Живковската, и по сегашната конституция има правомощието “да предприема действия за отмяна на незаконосъобразни актове” (отменят се от други органи) – чл. 133, ал. 4 от Живковската, респективно чл. 127, т. 5 от сегашната. Това е съвсем различно от “общия надзор за законност”, защото ако съвпадаше с него, нямаше нужда това едно и също нещо да бъде разписано по различни начини и в различни алинеи в чл. 133 от ЖК.

Нито едно от другите сегашни правомощия на прокуратурата по чл. 127 от конституцията не предполага да надзирава дейността на всеки в държавата.

Има правомощие да надзирава само изпълнението на наказанията (а досега не съм чул и една дума за ситуацията в местата за лишаване от свобода, за които именно трябва да говори главният прокурор, защото оглавяваната от него институция трябва да надзирава точно тях) и други принудителни мерки (например принудително лекуване на психично болни). Текстът казва буквално “следи за спазване на законността”, но не по принцип и по всякакви начини, каквито намери за добре, защото изрично след “законността” е написано “КАТО” и са посочени точните и изчерпателно изброени правомощия, само чрез които може да следи за спазване на законността.

Няма и дума за министерства, други ведомства, граждани и пр. Тоест обхватът на надзора за законност от главния прокурор очевидно е намален до дейността на прокурорите, а не на всички в държавата.

В една правова държава държавните органи могат да упражняват само толкова и такива правомощия, каквито законът им е дал. Другото се нарича произвол – всеки с власт може да реши да си прави всичко, каквото му харесва.

*Андрей Янкулов е адвокат. Той подаде оставка като прокурор в Софийската градска прокуратурата след избора на Иван Гешев за главен прокурор. През 2014 г. беше служебен зам.-министър на вътрешните работи, а от края на 2014 г. до февруари 2016 г. беше зам.-министър на правосъдието, където отговаря за местата за лишаване от свобода.

Коментарът е от профила му във фейсбук, а заглавието и акцентите са  на редакцията.

 

About De Fakto

Проверете също

Позиция от Съвета на Европа: Съдия или група съдии биха могли да разследват главния прокурор

Мандат от три години за специалния  прокурор, който ще разследва главния или замяната му със …

Георги Чолаков, председател на ВАС: Противопоставям се на некоректните внушения, свързани с казуса Лесопарк Росенец

Споровете и непримиримите позиции около Парк Росенец в Бургас  отекнаха и във Върховния административен съд.  …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.