Пълен хаос настъпи в правната комисия за второто четене на Закона за извънредното положение, обявено на 13 март, предложен от управляващите.
След като във вторник, за първо четене, правната комисия опря до дилемите „почти военно положение“, както и „да се заразим или да гладуваме“, в сряда проектът мина повече от оспорвано през пленарна зала.
За второ четене предложенията стигнаха до общо 19, по трийсетина текста, а правната комисия буквално затъна в разни редакции. А, като се има предвид, че поради положението външни наблюдатели, включително журналисти, почти не се допускат (понеже имало излъчване онлайн), хаосът стана пълен. Защото, обичайно за правната комисия, гласуването тече по „вариант на работна група“, който се раздава директно в залата на заседанието. И – хич, ама никак – не е достъпен онлайн.
Така, заради многото неясноти, заседанието веднъж бе прекъснато малко след неговия старт, към 14 часа. И повторно прекъснато, по същите причини, малко след 16 ч. Като този път за отлагане изрично настоя правосъдният министър Данаил Кирилов, заподозрял дори „саботаж“ от администрацията на НС.
Депутатите- юристи „закъсаха“ на текстовете за сроковете, които спират да текат по време на извънредното положение – по чл. 3 и 4 от законопроекта.
Де факто ви представя ситуацията, както я възприе.
Така, в някакъв – почти окончателен вариант чл. 3 от проекта предвиждаше от 13 март до отмяната на извънредното положение да спрат да текат:
Този текст, в крайна сметка, бе одобрен.
Най-проблемен се оказа чл. 4, в „работен“ вариант, предвидил, че се удължават с до един месец след извънредното положение:
- Сроковете, определени в закон, извън тези по чл. 3 и по данъчните закони, които изтичат по време на извънредното положение и са свързани с упражняване на права или изпълнение на задължения на частноправни субекти.
- действието на административните актове, чието действие е ограничено със срок по силата на специален закон и срокът изтича по време на извънредното положение.
(2) Сроковете за произнасяне на държавните и местните органи в изпълнение на техните провомощия, които изтичат по време на действие на този закон, се удължава със срока, предвиден в съответния закон. Когато срокът е фиксиран в закон с определена дата и изтича по време на действие на този закон, удължава с един месец считано от деня на отмяната на извънредното положение, освен ако е предвидено друго.
(3) Държавните и местните органи обявяват по подходящ начин промяната в сроковете, предвидени в ал. 1 и 2.
И този текст – след второто прекъсване, бе приет.
Министър и опозиция в един глас: Препускането е недопустимо!
„Не си причинявайте този проблем, по-добре сега да подредите текстовете, отколкото утре опозицията да казва, че не знае за какво е гласувала“, обяви Данаил Кирилов още преди първото прекъсване.
След него последва брифинг на БСП.
„Работата на правната комисия беше прекъсната заради липсата на адекватен доклад, в такъв момент скоростта на законодателния процес не може да е оправдание. Докато не бъде добре подреден докладът, работата трябва да се прекъсне. Както и някои от предложенията да бъдат силно променени“, обяви депутатът Явор Божанков.
Колегата му Филип Попов додаде:
„Предложили сме държавата да поеме поне 60 % от вънаграждението на работниците, които не могат да работят, както и частните болници също да приемат пациенти с коронавирус. Между първо и второ четене колегите от ГЕРБ пренаписаха целия закон, но само в техните предложения, никъде ги няма другите. Създаването на подобен закодонателен хаос е контрапродуктивно, трябва да се подходи държавнически, комисията, ако трябва ще заседава и до малките часове“.
Продължението, енигматично
След второто прекъсване комисията продължи по непубликувания доклад на „работна група“, който набъбваше с „нови редакции“ в „допълнителни листове“. И онлайн проследяването на заседанието тотално се обезсмисли.
По публикувания обобщен проект изрично се спират всички обявени публични продани и въводи във владение, обявени от държавните и частни съдебни изпълнители. За срока на извънредното положение не се налагат и запори на банкови сметки на физически лица и на лечебни заведения за болнична помощ, запори върху трудови възнаграждения и пенсии, както и не се извършват описи на движими вещи и на имоти на физически лица, освен за задължения по издръжка и вреди от непозволено увреждане.
Ще се правят само спешни и неотложни нотариални заверки, като Нотариалната камара трябва да осигури най-малко един работещ нотариус на 30 000 жители.
Отхвърлено бе предложението до прекратяване на извънредното положение ЮЛ, еднолични търговци, самоосигуряващи се лица, чиято дейност е затруднена или временно прекратена, да могат да поискат разсрочване на данъчните и осигурителните им задължения. „Вижте, хора, в този бюджет трябва да влизат пари! Не става дума за задължения, възникнали сега, а по ДОПК си има текстове при изпадане взатруднение“, обяви Менда Стоянова.
В Закона за здравето се въвеждат нови рестрикции, включително че при епидемия контактни лица на болни със заразна болест не могат да отказват изследване, а ако го направят, глобата е от 50 до 500 лева, както и принудително завеждане в болница за изследване. И още – обжалването на заповедите за задължителна изолация и лечение при заразна болест не спира тяхното изпълнение.
Последно новите идеи за НК са да се наказва специално спекулата с цени при извънредно положение, както и особени състави за „фалшиви новини“.
Първоначалните текстове за наказване на лекарите, отказали лечение при епидемии, ги няма.
Проектът влиза за окончателно приемане в пленарна зала утре. Дано тогава е ясно какво се гласува.
Снимки: Веселин Боришев