„В Конституцията никъде не е казано, че гласуването в парламента е присъствено, посочено е, че народният представител гласува лично и явно“ – това заяви пред БНР председателят на 42-рото Народно събрание и бивш лидер на БСП Михаил Миков. Според него няма пречка да се обсъжда дистанционно провеждане на заседания и гласуване. Повод за коментара е спорната ситуация възникнала по повод положителния тест на депутата Хасан Адемов и възможността парламентът да заседава, ако излязат още положителни резултати от тестовете, направени на депутатите по този повод.
Юристи вече поставиха под съмнение дистанционното гласуване на народните представители заради кризата. Въпросът предстои да получи решение. „Ако приемем, че Народното събрание е в основата на демокрацията в България, то неговото функциониране трябва да бъде осъществено на всяка цена, още повече при извънредно заседание„, смята Миков. Според него обаче е важно да се направят бързо промени в Правилника на Народното събрание, защото нефункционирането на парламента може да разстрои цялостната организация на обществото: „Нашето общество е организирано върху постоянно действащ парламент„, затова депутатите един път ще трябва да отидат в пленарната зала и да гласуват тези промени.
Според него досега вече е трябвало парламентът да обсъди две възможности, с оглед на кризисната ситуация – или НС да заседава на всяка цена, включително със заразени и болни хора, „за да изпълнят депутатите висшата си конституционна функция, другото е да разтурим държавата“.
Той е категоричен, че спешно трябва да се намери решение за дистанционно гласуване, защото това е единственият изход от създалата се ситуация.
„Особено тежко е на председателя на Народното събрание, защото носи отговорност за организацията и функционирането на парламента, каза той. И призова народните представители да осъзнаят, че нефункционирането на парламента създава голям допълнителен риск пред страната и пред живота на обикновените граждани.
Чл. 81. от Конституцията
(1) (Изм. – ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Народното събрание открива заседанията си и приема своите актове, когато присъстват повече от половината народни представители.
(2) Народното събрание приема законите и другите актове с мнозинство повече от половината от присъстващите народни представители, освен когато Конституцията изисква друго мнозинство.
(3) Гласуването е лично и явно, освен когато Конституцията предвижда или Народното събрание реши то да бъде тайно.