Въздушните превозвачи трябва да посочат пълното съдържание на ценовите оферти в интернет, ДДС върху националните полети, както и разходите за плащане от кредитна карта. Това обяви Съдът на Европейския съюз (СЕС) в четвъртък. Така бе решен един отдавнашен спор между италианската антимонополна агенция (AGCM) и Ryanair и самолетната компания вече е длъжна по посочва пълната цена на билетите си в офертите на своя уебсайт.
Решението идва след като през 2011 г. италианската антимонополна агенция (AGCM) глоби Ryanair за нелоялна търговска практика, тъй като се рекламира с цени, които не включват стойността на данъка върху вътрешните полети, както и таксите за чекиране и за плащания с кредитна карта. Според AGCM всички тези разходи са неизбежни за пътниците и трябва да бъдат посочени още преди започването на процеса по резервиране на билет за даден полет. Ryanair оспори наложената глоба пред италианските административни съдилища, а след като спорът стигна до Върховния съд на Италия, той се обърна с питане по същество към Съда на ЕС – дали според Правилника за експлоатация на въздушните услуги 1 , въпросните ценови елементи са неизбежни и предвидими и трябва да бъдат бъдат включени в публикуването на офертата .
Решението на съдиите в Люксембург е, че Ryanair трябва да показва още в първоначалното си предложение всички неизбежни и предвидими такси и допълнителни разходи. А всички такси, които биха могли да увеличат крайната цена, но за които клиентът няма проблем да откаже да ги плати, могат да бъдат представени на потребители и след началото на процеса по резервиране.
Таксите за чекиране също вече трябва да са ясно описани, освен ако няма поне една възможност за безплатно чекиране.
Миналата година Италия глоби Ryanair и Wizz Air с 3 млн. евро заради политиката им за заплащане на кабинния багаж. Италианският антитръстов регулатор заяви, че повечето пътници се очаква да пътуват с по-голяма ръчна чанта и че чрез налагането на допълнително плащане между 5 и 25 евро авиокомпаниите са повишили цените на билетите по „непрозрачен“ начин.
1 Регламент (ЕО) № 1008/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 24 септември 2008 г. за установяване на правила
общини за експлоатация на въздушни услуги в Общността (ОВ 2008 г., L 293, стр. 3).
2 Решения от 6 юли 2017 г. по дело C-290/16, Air Berlin (съобщение за печата № 75/17) от 18 септември 2014 г. по дело C-487/12, Vueling Airlines (съобщение за печата № 127/14) и от 19 юли 2012 г. по дело C-112/11, ebookers.com Deutschland (съобщение за печатането №105 / 12).