
Без съмнение през последният месец категоричен фаворит на медиите и на общественото внимание е т. нар. Национален оперативен щаб (НОЩ), начело с генерал-майор проф. Венцислав Мутафчийски.
Това поставя на дневен ред въпросът за неговия статут, който до ден-днешен, в интерес на истината, е доста неясен, при това не само за широката публика. И ако в първоначалната паника и суматоха този въпрос изглеждаше второстепенен, то на следващ етап неговата актуалност ще е налице. Защото въпросът за статута на НОЩ е всъщност въпрос за ОТГОВОРНОСТТА за взетите, а и за невзетите, решения в настоящата кризисна ситуация.
И така – проверка в публичнодостъпни източници показва, че Щабът е създаден със Заповед №Р-37/26.02.2020 г. на министър-председателя на основание… Как мислите? Въз основа на Конституцията? На Закона за здравето или на специалния закон за мерките и действиията при извънредно положение? Нищо подобно! Създаден е въз основа на Устройствения правилник на МС и по-конкретно на една негова разпоредба (чл.24), която позволява на министър-председателя да създава работни групи, които да изготвят или да дават становища по различни видове управленски актове!?
Страховитият, в съзнанието на мнозина Щаб, се оказва просто една работна група към премиера!? Нещо като колективен консултативен орган.
Без никакви правомощия, без правосубестност, без бюджет!
С други думи казано – към настоящия момент нито в Закона за здравето, нито в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, нито в друг нормативен акт – не се предвижда създаването на такъв орган – Национален оперативен щаб! Следователно действащата към момента нормативна база не възлага на НОЩ никакви правомощия, тъй като такъв орган там изобщо не е предвиден!
Следователно Щабът е структура с чисто консултативни функции, която може само да дава препоръки на компетентния орган – министърът на здравеопазването. Самото му създаване, както вече посочих, не почива на никаква нормативна база. Или най-малкото е създаден без каквато и да е връзка със законодателството, регламентиращо здравеопазването в страната и/или наличието на извънредно положение или форсмажорни обстоятелства. Най-същественото е, че НОЩ няма, подчертавам няма, каквито и да било разпоредителни правомощия да отнема права и да създава задължения на нито едно лице на територията на страната!
В резултат на ежедневните брифинги и медийното им отразяване към Щаба, обаче, се създадоха свръхочаквания, вероятно поради фактическия отказ на премиера, правителството и здравния министър да поемат отговорност за наложените непопулярни принудителни мерки.
Всичко това обаче в крайна сметка сочи на пълен организационен и нормативен хаос, който е предпоставка кризата да се задълбочава във всички посоки: здравна, социално-икономическа, психологическа, нормативна, финансова…
Освен това по този начин се създават и предпоставки за удобен управленски пинг-понг: От Щаба винаги могат да се оправдаят, че само предлагат, а друг взима решенията! А премиерът и здравния министър от своя страна имат удобното алиби, че изпълняват препоръките на НОЩ и за обществото отново не е ясно кой всъщност носи отговорността за управлението на кризата в настоящия момент! През последните дни вече се появиха първите опити за по-ясно разграничаване на ролите на доброто ченге (премиера, столичния кмет) и лошото ченге НОЩ.
Вероятно именно това е и скритият смисъл от създаването на такъв квазиорган: някой друг, различен от управляващите, да поеме негативите от непопулярните мерки. Едновременно с това обаче премиерът запазва реалната власт да налага и отменя мерките чрез фактически подчинения му министър на здравеопазването.
Всичко това дава един възможен отговор на въпроса: дали НОЩ е мегаорган или е удобният грешник, който в подходящия момент ще бъде принесен в жертва, за да се спаси рейтингът на правителството и на министър-председателя.
И този момент видимо наближава.
*Още за юридическата прецизност на актовете за управлeние по време на кризата К-19 тук и тук.
………………………………….
* По-долу са посочени линкове към относимите закони, от които е видно, че в тях не е предвидена създаването на структура като щаба – НОЩ.
https://www.mh.government.bg/media/filer_public/2020/03/05/rd-01-114.pdf?fbclid=IwAR2Gkweh-VkhBBDV4EujTjhHI-NS5AiDeNfPXnuJrqP-iSo5ts8KuKVYwWg
Закон за здравето
https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2137201253?fbclid=IwAR1nRKuuiruEaMnxp-Aw89SKm5qfWURmRuY52HTCgHTE_yN7V38-tSuXkvA
Закон за мерките и действия по време на извънредното положение
https://parliament.bg/bg/bills/ID/157400 ЗИД на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение
https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2135489147?fbclid=IwAR3mZykZ8oxexy9f8Z2d9XBRzGphYAsKOcYedoGZZqeYgIRTc9_8PBm_Hec
Заповед на министър Анание за обявяване на грипна епидемия по препоръка на Щаба
* Текстът е публикуван в Офнюз и предоставен от автора на Де Факто
Колко им плащат на тия „големи“ специалисти и откъде се вземат средствата?