Иззет от прокуратурата през март експонат от частната колекция на Васил Божков вече се продава свободно онлайн.

Това обяви в профила си в социалните мрежи самият Божков. И приложи скрийншот с чат, в който под снимката на ритона (на снимката горе) един от участниците пише: „На пазара е. Интересува ли ви?“. Както и факсимиле на протокол за изземването на арт предмета от частния музей към фондация „Тракия“ от прокуратурата на 2 март тази година, плюс фактура за придобиването на ритона на 3 април 2019 г. от галерия в Лондон.

„Не коментираме твърдения на обвиняеми лица“, каза пред Де факто говорителката на главния прокурор Иван Гешев Сийка Милева. Помолихме я за коментар на тревожната вест, че иззет ценен експонат е на свободния пазар и попитахме дали прокуратурата няма да направи проверка отговаря ли на истината това.
„Можете да питате Министерството на културата, отговорно за съхраняването на иззетите експонати, чието изземване е станало по предвидения в закона ред и те са веществени доказателства по разследването. Заявявали сме го многократно. Става дума за защитни тези на обвиняемия“, категорична бе Милева.

Васил Божков стана задочно обвиняем през януари, след като бе заминал за Обединените арабски емирства и прокуратурата го обяви за международно издирване. Впоследствие бе поискана и неговата екстрадиция от ОАЕ, но – според известното дотук – явно без резултат. Самият Божков в интервю обяви, че е със статут на пребиваващ в емирствата и е абсолютно свободен в придвижванията си.
Претърсванията и изземванията на антики от частния му музей започна през февруари, но остана неясно кое точно наложи изземването им. А от фондация „Тракия“ тогава алармираха, че ценни експонати се изнасят от разследващите в черни найлонови чували.
Днешното съобщение на Васил Божков гласи:

„Грабежът на стотици артефакти от #KолекцияВасилБожков започна през януари. В началото незаконните и варварски действия се извършваха само от служители на Прокуратурата, след това се включиха и представители на Министерство на културата. Съдбата на предметите със статут на световно културно наследство остана неясна след десетки лъжи от представителите на хунтата.
Моите планове бяха да бъдат изложени в най-големият частен музей на Балканите. С тази цел купих и сградата на Телефонната палата в София.
Примерът, който ще ви дам с един от бъдещите експонати в музея е достатъчно показателен за отношението към културно-историческото наследство от властимащите.
Закупих този ритон от галерия в Лондон през април миналата година.
Иззет е незаконно на 2-ри март тази година. Вече знаете как е опакован и транспортиран.
Миналата седмица се появи на свободния пазар.
Оставям коментарите на отговорните„.
Вчера в друго съобщение във фейсбук Божко написа, че Фондация „Тракия“ е изпратила сигнали до редица международни институции, включително централата на ЮНЕСКО. ЮНЕСКО са реагирали веднага и предали случая на Постоянната делегация при ЮНЕСКО за България, „управлявана от лица, свързани с властта“. „Реакция няма. Случаят е потулен от българските власти“, бе заключил Божков.
На 31 януари тази година Сийка Милева опроверга твърденията за изнасяне на антиките от частната колекция на Божков в черни чували (за което от фондация „Тракия“ приложиха снимки), обяви, че всичко е станало по законоустановения ред, в присъствието на най-добрите експерти от страната. И обвини: „Това е една хибридна атака срещу прокуратурата от обвиняемия Божков и свързани с него лица, тъй като бях цензурирана, беше цензурирана говорителят на главния прокурор, беше цензурирана прокуратурата!“. И още: „Повтарям, че прокуратурата знае срещу кого се е изправила, знае, че се е изправила српещу тази хазартна организация, която разполага с милиони левове, с които ще се опита да се защити и то чрез вас, медиите, повтарям, чрез вас медиите“.
На 7 февруари тази година последва съобщение, че Върховната административна прокуратура е възложила на министъра на културата проверка на антимните предмети, „стопанисвани и изложени в музей от фондация „Тракия“. Като проверката, чийто срок бе определен на два месеца, трябва да изясни произхода, начините на придобиване, идентифициране и регистриране на културните ценности. Резултатите от нея не са известни.
Ритонът обаче не беше показан.