Върховният административен съд (ВАС) окончателно потвърди избора на френско-германския консорциум „Соф Кънект“ за концесионер на Летище „София“. Той бе избран с решение на министъра на транспорта от 17 юли 2019 г., а на 14 ноември миналата година Комисията за защита на конкуренцията отхвърли жалбите на отхвърлените претенденти.
ВАС е последната инстанция по спора, решението е на върховните съдии Мариника Чернева, Кремена Хараланова, Мира Райчева – докладчик. Делото е образувано по три жалби – на френско-турският консорциум между „Еърпортс Де Пари“ и „ТАВ
Хавалиманларъ Холдинг“, на „Фрапорт България“ и на британско-китайският консорциум „Витоша“.
Пред ВАС са били направени и искания за преюдициално запитване до СЕС за съответствието на текстове от Закона за концесиите. Те са отхвърлени с аргумента, че Съдът в Люксембург вече е тълкувал тези норми на общностното право и е определил ясно баланса между изискването за прилагане на разумни преклузивни срокове, с цел гарантиране на ефективност и бързина в рамките на процедурите по обжалване на решенията на възлагащите органи и изисването за ефективна съдебна съдебна защита на засегнатите субекти в производството, „която настоящият състав ще съобрази при постановяване на акта по същество на спора“.
Решението на ВАС още е в процес на заличаване на лични данни.
Съобщението на съда:
„Върховният административен съд остави в сила решението на Комисията за защита на конкуренцията от 14 ноември 2019 г. С него е потвърден изборът от Министерството на транспорта, информационните съобщения и технологии на концесионер на летище София, с което за изпълнител е определен консорциум „Соф кънект“.
Административно дело № 14199/2019 беше образувано по касационни жалби на трима от участниците в процедурата за избор на концесионер на софийското летище. Това са консорциум „Витоша“; консорциум между „Еърпортс Де Пари“ ЕС.ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ холдинг“ А.Ш.“, както и участникът „Фрапорт България“.
Съдът е приел, че КЗК е осъществила дължимия контрол по законосъобразност и се е произнесла в рамките на проучването, което е регламентирано в Закона за концесиите. Тричленният състав на ВАС е установил също, че правилно КЗК не е открила нарушения при провеждане на процедурата, а също и несъответствия между офертата на спечелилия участник и документацията за възлагане на концесията.
Върховните съдии приемат, че КЗК е извършила дължимата проверка по законосъобразността на действията на министъра на транспорта, информационните съобщения и технологии както в процедурата за допускането до участие, така и по отношение на съответствието на определения за концесионер консорциум с критериите за възлагане на концесията, посочени в техническата документация“.