По сигнал на Нова ТВ Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е образувала служебно производство срещу БТВ за проверка на „евентуална нелоялна конкуренция“. Повод е сигнал до КЗК от Нова ТВ, в който се твърди, че БТВ е нарушила Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), включително и общата забрана за нелоялна конкуренция по чл. 29 от ЗЗК.
Повод за сезирането е сключен през 2016 г. договор между БТВ и Държавно предприятие „Български спортен тотализатор“ (ДП БСТ) за предоставяне на програмно време за излъчване и осигуряване на телевизионно предаване „Спорт тото“. Според Нова ТВ, чрез условията на този договор е постигнато „непазарно предимство на БТВ в ущърб на другите конкуренти, включително и на НОВА ТВ, като основен конкурент на БТВ“.
Доставчиците на медийни услуги заплащат за редакционно съдържание (програмно време), включително на независими продуценти, за което се носи редакционна отговорност, а рекламното време (търговски послания – клипове) се заплаща от рекламодателите на доставчиците на медийни услуги. Съгласно чл. 89 от Закона за радиото и телевизията (ЗРТ) рекламата не може да надвишава 12 минути на час, е посочено в сигнала.
Вместо да продаде рекламното си време, БТВ, съгласно сключения договор от 2016 г., продава на ДП БСТ части от програмното си време, като в договора (чл. 11 ) е посочено, че ДП БСТ и БТВ могат да договарят форми на реклама при постигнато писмено споразумение – т.е. с договора възмездно се предоставя на ДП БСТ допълнително рекламно време под формата на програмно такова, сочи Нова ТВ.
Ограничаването на времетраенето на телевизионната реклама е в обществен интерес, за да не бъдат прекомерно обременявани зрителите с дълго времетраене на търговските послания и с оглед пълноценното възприемане на телевизионното съдържание, което да не бъде прекъсвано твърде често и за твърде големи периоди от време, пише в мотивите на комиисията.
Също така Законът за радиото и телевизията е предвидено (чл. 75), че търговските съобщения трябва ясно да се разпознават като такива, а скритите търговски съобщения са забранени. В сигнала се твърди, че в случая БТВ е излъчвало скрити търговски съобщения, предоставяйки срещу възнаграждение програмното си време, като по този начин е продало повече от нормативноустановеното рекламно време на час.
Според Нова ТВ, БТВ третира предаването „Спорт тото“ като форма на реклама, а основаните за това са извадки от договора, от които се виждало, че ДП БСТ заплаща на БТВ възнаграждение за осигуряване на телевизионното предаване „Спорт тото“ в периода 02.10.2016 г. – 02.10.2018 г., вместо БТВ да заплаща на ДП БСТ за отстъпените права за разпространение на това предаване. Така, чрез нарушение на законоустановеното ограничение на времетраенето на телевизионна реклама на час, БТВ извлича нелоялно конкурентно предимство пред останалите доставчици на медийни услуги в противоречие с добросъвестната търговска практика, което нарушава чл. 29 от ЗЗК, твърди Нова ТВ.
КЗК е приела, че представените твърдения и доказателства пораждат съмнения за нелоялна конкуренция в ущърб на добросъвестната търговска практика и интересите на конкурентите – доставчици на медийни услуги.Липсата или наличието на нарушение Комисията ще установи след проучаване на случая с решение.
Прави впечатление, че Комисията се самозерила по сигнала на Нова ТВ, а според експертите в областта на конкурентното право, практиката е, когато е подаден сигнал от конкурент, КЗК не образува преписка, а изпраща на подателя писмо, че ако иска да бъде образувано производство – трябва да внесе 500 лева държавна такса. Очевидно случаят не е такъв, а въпросът едва ли се свежда само до спестената държавна такса.