Петчленен състав на Върховния административен съд потвърди решението на тричленен състав от 31 януари 2020 г., с което беше отменена т.ІІІ от Методиката за определяне на процентите за трайно намалената работоспособност (вида и степента на увреждането) в проценти от приложение № 2 към чл. 63, ал. 3 от Наредбата за медицинската експертиза.
Отменената разпоредба гласи: „Когато са налице няколко увреждания, независимо дали са за заболявания от общ характер, или за заболявания с причинна връзка, за всяко от които в отправните точки за оценка на трайно намалената работоспособност/вид и степен на увреждане е посочен отделен процент, оценката на трайно намалената работоспособност/вид и степен на увреждане се определя, като се взема най-високият процент по съответната отправна точка на най-тежкото увреждане. Останалите проценти за съпътстващите увреждания не се вземат предвид при оценката, но се изписват в мотивната част на експертното решение.”
Съставът на касационната инстанция с председател Георги Чолаков и членове Панайот Генков, Румяна Монова, Тодор Петков и Емилия Иванов (докладчик) приемат мотивите на тричленния състав, че при проектът за изменение на подзаконовия нормативен акт са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Не са изпълнени изискванията на чл.28, ал.2 от ЗНА всеки проект да съдържа определени мотиви – относно причините които налагат приемането, целите които се поставят; финансовите и други средства, за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително и финансовите, ако има такива; анализ на съответствие с правото на ЕС. Търсената цел за постигане на обективност, прецизност и прозрачност на медицинската експертиза не дава своя отговор в предлагания от органа подход, който е едностранен и без аргументи по отношение на некоректността на използваната досега математическа формула за изчисляване на степента на увреждането. Не е представена и надлежна финансова обосновка на проекта за изменение. Посоченото в становищата и докладите твърдение е, че предлагания проект на акта няма да доведе до пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет. Това изявление не може да бъде възприето като изпълнение на законовото изискване за посочване на финансовите средства, които ще са необходими за прилагане на акта.
Решението по административно дело № 3481 от 2020 г. е окончателно.