Общият съд на Европейския съюз отмени решение на на Еврокомисията от 2016 г. за ирландските данъчни облекчения в полза на Apple, тъй като комисията не е успяла да докаже твърденията си за непозволена държавна помощ. Така американската компания Епъл няма да плаща на Ирландия 13 млрд. евро корпоративен данък.
Крайното решение на съдиите е в отговор на решение на Европейската комисия, която рез 2016 г. реши, че Ирландия е давала на Епъл непозволени данъчни облекчения в продължение на повече от 10 години, които са позволили на технологичния гигант да плаща по-малко от 1% корпоративен данък.
През 2016 г. ЕК прие решение2 относно две данъчни решения, издадени от ирландските данъчни власти (ирландските приходи) на 29 януари 1991 г. и 23 май 2007 г. в полза на Apple Sales International (ASI) и Apple Operations Europe (AOE), регистрирани дружества в Ирландия. С тези данъчни решения са одобрени методите, използвани от ASI и AOE за определяне на изискуемата им печалба в Ирландия, свързани с търговската дейност на съответните им ирландски клонове. Данъчното решение от 1991 г. бе в сила до 2007 г., когато бе заменено с друго, което позволи благоприятното данъчно облагане да продължи, докато новата бизнес структура на Епъл бъде въведена в Ирландия.
ЕК обаче обяви, че въпросните данъчни постановления представляват държавна помощ, незаконно въведена от Ирландия. Помощта беше обявена за несъвместима с вътрешния пазар и Комисията поиска възстановяване на въпросната помощ в размер на 13 милиарда евро. 3 Ирландия (дело T-778/16) и ASI и AOE (дело T-892/16) поискаха Общият съд да отмени решението на Комисията.
Според решението Еврокомисията не е представила доказателства, които показват, че Епъл е нарушила правилата за конкуренцията, възползвайки се от непозволена държавна помощ. Общият съд одобрява оценките на Комисията във връзка с нормалното данъчно облагане съгласно ирландското данъчно законодателство, но приема, че основният аргумент Комисията не е доказан.
Според съда, Комисията е трябвало да докаже, че доходът реализиран от облагането, представлява стойността на действително извършваните от самите ирландски клонове дейности, с оглед на inter alia дейностите и функциите, които действително изпълняват ирландските клонове на ASI и AOE от една страна, и стратегическите решения, взети и приложени извън тези клонове, от друга.
Освен това Общият съд счита, че Комисията не е успяла да докаже в своята спомагателна линия на мотиви методологически грешки в оспорваните данъчни постановления, които биха довели до намаляване на дължимите печалби на ASI и AOE в Ирландия. Въпреки че Общият съд изразява съжаление за непълния и понякога непоследователен характер на обжалваните данъчни постановления, установените от Комисията дефекти сами по себе си не са достатъчни, за да докажат наличието на предимство за целите на член 107, параграф 1 от ДФЕС.
ЕК разполага с 2 месеца и 10 дни да обжалва решението на Общия съд, където ще бъде постановено окончателното решение.
1 Член 107, параграф 1 от ДФЕС: „Освен ако в договорите не е предвидено друго, всяка помощ, предоставена от държава-членка или чрез държавни ресурси, под каквато и да е форма, която нарушава или заплашва да наруши конкуренцията, като облагодетелства определени предприятия или производството на определени стоки , доколкото засяга търговията между държавите-членки, да е несъвместима с вътрешния пазар. “
2 Решение (ЕС) 2017/1283 на Комисията от 30 август 2016 г. относно държавна помощ SA.38373 (2014 / C) (предишна 2014 / NN) (предишна 2014 / CP), изпълнено от Ирландия към Apple (нотифицирано под документ C (2017) 5605 )
3 Прес съобщение на Комисията от 30 август 2016 г.: Държавна помощ: Ирландия предостави незаконни данъчни облекчения на Apple на стойност до 13 милиарда евро.
държани от ASI и AOE и следователно всички приходи от търговия на ASI и AOE, получени от продажбите на Apple Group извън Северна и Южна Америка, в техните ирландски клонове.