Софийска окръжна прокуратура е започнала да предявява обвинения за катастрофата с автобус край Своге от 25.08.2018 г., при която загинаха 20 души, съобщи държавното обвинение.


Прокуратурата продължава да поддържа обвинението срещу шофьора на автобуса. На 18 април м.г. прокуратурата обвини за тежката катастрофа край Своге от 25 август м.г. бившите началници в АПИ Дончо Атанасов и Светослав Глосов и още петима служители по транспорта. Атанасов и Глосов, бивши членове на Управителния съвет и директор на дирекция в АПИ, бяха с обвинение за престъпление по служба. За престъпление срещу транспорта са обвинени още петима – това са изпълнителният директор на “Трейс – София“ ЕАД, изпълнител на ремонта на пътя, техническият ръководител, началникът на Асфалтовата база и инженерът, осъществяващ строителен надзор на строителните дейности, съобщи държавното обвинение.

При катастрофата загинаха 20 души, а 8 получиха средни телесни повреди.са Григор Григоров, като твърди, че е нарушил правилата за движение по пътищата и това било основната причина за настъпване на „пътния инцидент“.
През септември 2018 г. Апелативен съд – София отмени домашния арест на Григор Григоров и му определи парична гаранция от 2000 лв. Съдът прие, че шофьорът е съпричастен към трагедията, тъй като е шофирал с 13 км. повече от допустимото, но магистратите цитираха подписка в негова подкрепа, събрана от над 6300 души, препоръки и мотивационни писма от директори на училища и детски градини, ползвали транспротната му фирма.
Поредица от пропуски и нарушения при проектирането, ремонта и експлоатацията на пътя са причина за тежката катастрофа, сочеше доклад на експертите от Инститтута за пътна беозпасност. Стигна се и до министерски оставки.
Съобщението:
Софийска окръжна прокуратура започна предявяването на обвинения за настъпило пътнотранспортно произшествие с автобус край гр. Своге на 25.08.2018 г. По делото като обвиняеми са привлечени шофьорът Г.Г., който при управление на автобуса е нарушил правилата за движение по пътищата и при условията на независимо съпричиняване с Б. И., С.Т., И.И., М.Т. и С.П. е причинил телесни повреди на 10 и смъртта на 20 лица. Случаят е особено тежък – престъпление по чл. 343, ал.4, вр. ал. 3,б/ „Б“, пр.2 ал. 1, б/ „Б“, пр. 1 и 2, и б/ „В“, пр. 1-во, вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК.
Б. И., С.Т., И.И., М.Т. и С.П. са обвинени за това, че през 2014 г. на път II-16 „Мездра – Елисейна – Своге“, в качеството си съответно на ръководител екип и изпълнителен директор на фирмата-изпълнител, началник на Асфалтова база, технически ръководител, строителен инженер и директор на дирекция в Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), са нарушили изискванията за добро качество на ремонта на път II-16 „Своге – Нови Искър“, Участък 3. От събраните доказателства по делото е установена и техническа причина за възникване на пътно-транспортното произшествие – значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. Направените експертизи показват, че грапавостта на пътното покритие е незадоволителна, а съпротивлението на хлъзгане е по-малко от минимално допустимото. Установено е, че пътят в района на катастрофата е следвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане, а в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на еластична предпазна ограда.
Водачът на автобуса – Г.Г. бе привлечен като обвиняем още на 26.08.2018 г. за това, че при управление на автобус МАН с посока на движение Своге-София ден по-рано е нарушил правилата за движение като е шофирал с по-висока от разрешената скорост (53,5 км/ч при максимално допустими в конкретния участък 40 км/ч) и по непредпазливост е причинил телесна повреда и смъртта на повече от едно лице. С постановление на главния прокурор делото бе възложено за разследване на Националната следствена служба.
На 17.04.2019 г. прокуратурата повдигна обвинения и на двама членове на Управителния съвет на АПИ – Д.А. и С.Г., за престъпление по чл. 282, ал.2 от НК. В хода на разследването е установено, че двамата не са изпълнили служебните си задължения, регламентирани в Закона за пътищата и в Правилата за работа на УС на АПИ, с цел да набавят облага за Дружество по закона за задълженията и договорите и от това са настъпили значителни вредни последици. Облагата се изразява в неизвършване за сметка на дружеството на ремонт за отстраняване на констатирани дефекти, заради които се създава реална опасност от по-дълъг спирачен път и загуба на стабилност на МПС при маневра, вследствие на намаленото съпротивление на хлъзгане. С постановление на Окръжна прокуратура-София от 16.11.2018 г. са отделени материали по делото и са изпратени по компетентност на Софийска градска прокуратура (СГП). Образуваното от СГП досъдебно производство също е възложено на следователи от Националната следствена служба.
Всички действия по разследване са извършени и е предприето предявяване на разследването на пострадалите лица.
…