Потърпевшите могат да търсят обезщетение в съда, но ще плащат и ще чакат, предупреди адвокат
Въпреки удължения с 6 месеца срок на валидност на личните карти и шофьорски книжки, изтичащ между 13 март и 31 октомври, притежателите им се сблъскват със сериозни проблеми. Банки отказват кредити, преводи и други операции, общини не предоставят услуги, стопират се сделки и т.н. с аргумента „личната карта е изтекла“. И не са само те. Пред „паспортните“ служби се трупат опашки.
В същото време вчера на нарочен брифинг от СДВР подчертаха – по силата на закона за извънредното положение и мерките след него (параграф 10 от Преходните и заключителни разпоредби – б.р.) удълженият в срок е факт, посочените лични документи, чиято валидност изтича в посочения отрязък от време са изрядни, като обаче това важи само на територията на България. Представиха и мерки, като удължаване на работното време, за да намалеят опашките.
Впрочем, няма нужда от МВР да напомнят, че законът поражда действие. Върховенството на закона е норма в правовата държава, спазването му е задължително за всички – банки, общини, нотариуси и прочие институции и служби.
Какво да се прави?
Но какво да прави гражданинът, когато законът не се изпълнява? Вариантите са няколко, най-сигурният, ефективният и бързият е правителството да изпълни своите задължения, като информира надлежно институциите за законовата норма, проведе кампания, ако се налага и преговори с частните банки, заяви адвокат Петромир Кънчев пред БНР. Другият път е потърпевшите граждани да внесат искове за обезщетения срещу виновните институции и служби в съда – ако увреждането и щетата се докажат, те ще получат удовлетворение. Но няма да е нито бързо, нито евтино, предупреди защитникът.
Във всички случаи властта не може да пасува.
Адвокат Кънчев каза:
„Мярката за удължаване с 6 месеца срока за валидност на документите за самоличност беше направена с цел да остави хората по домовете и да спазват мерките по пандемията, от една страна. От друга страна им даде възможност да получават необходимите им административни услуги, дори и с изтекъл документ. Но най-често органите и институциите не знаят за това или просто отказват да се информират. Смятам, че с въвеждането на тази мярка правителството следваше да информира надлежно институциите и да проведе кампания. Сега удължаването на валидността се прилага избирателно. В същото време в момента сезонно много хора се завръщат от чужбина именно за да си оправят документите и това доведе до голямо струпване пред гишетата – това беше очаквано, случва се всяка година, но МС отказа да вземе мерки.
Банките са частни юридически лица, със свои правила и политики. Разибра се, те също са длъжни да спазват закона за извънредното положение и мерките по него, но момичето на гишето действа първосигнално: личната карта е изтекла и отказва превод. В общините също на гише заявяват, че картата е изтекла, вие се позовавате на закона, но нищо не се случва.
Ако поискате административна услуга, от която зависи ваш интерес – примерно финансиране по проект, получаване на приход или доход и това е възпрепятствано да се случи, можете да потърсите отговорност от органа или институцията, неспазили закона. Ако успеете да докажете загуба, пропусната полза или вреда, можете да търсите обезщетение в съда. Но трябва да платите държавна такса, хонорар на адвокат, така че е свързано с инвестиция и много търпение. Защото българският съд е претрупан с такива искови молби – в рамките на година-две можете да получите исканото обезщетение.
Вместо това е по-добре правителството да информира държавните си служители за удължения срок на валидност на документите, та да ги признават, да информира търговските банки, така че да приемат документите за валидни и т.н. По-добре късно, отколкото никога“.