„Обединението на свободните адвокати” изпрати остър сигнал до вътрешния министър Христо Терзийски и приемната на МВР, в който обръща внимание на слабата организация при подмяна на личните документи, която струва нерви, опашки с часове и загуба на ценно време на гражданите.
Сигналът:
До: МИНИСТЪРА НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ
Христо Терзийски
До: ПРИЕМНА НА МВР ЗА СИГНАЛИ, ЖАЛБИ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ
С И ГН А Л
От
СНЦОП “ОБЕДИНЕНИЕ НА СВОБОДНИТЕ АДВОКАТИ” (ОСА) –
юридическо лице с нестопанска цел в обществена полза, с ЕИК 205846611
Уважаеми,
„Обединението на свободните адвокати” е адвокатска организация, създадена и работеща в обществена полза. Нашите клиенти са както ЮЛ, така и обикновени граждани.
Ние сме призовани да защитаваме техните права, включително и срещу произволни или неадекватни действия (или бездействия) на администрацията. С настоящия сигнал, бихме ви обърнем внимание на следните обстоятелства, свързани с оглавяваното от вас министерство:
Струпванията на граждани пред много от РУ на СДВР/МВР с цел подмяна на личните им документи, придобива неразумни размери. Считаме, че администрацията следва да
организира така дейността си, че времето, което гражданите разходват, за да получават обслужване да бъде в разумни граници. Подмяната на лични документи не би следвало да
отнема повече от 2 часа на гражданите – заявление, попълване на формуляри, получаване на готовите документи. Към настоящия момент, в много РУ, напр. 01 РУ-СДВР в гр. София, това отнема над 4 часа. Гражданите чакат често над 2 часа, за да получат формуляр, след това чакат допълнително да преминат през апаратната и накрая прекарват още около час, за да получат готовите документи. Държим да отбележим, че получаваме информация че на места вашата администрация се вписва в разумни рамки, но в повечето РУ, гражданите чакат на опашки над 4 часа.
В тази връзка ви обръщаме специално внимание, че ако в дадени поделения на структурата има голям наплив, а в други – не, то не е работа на гражданите да се „ориентират“, а е работа на институцията да разпредели кадровия и технологичен ресурс така щото да няма струпвания.
Следва да отчетете разпоредбата на чл. 15, ал. 2, т. 3 от НАРЕДБА ЗА АДМИНИСТРАТИВНОТО ОБСЛУЖВАНЕ, която ви вменява в задължение да осигурите ясна, разбираема, точна и достъпна за всички потребители. След като ръководителите на РУ са ограничили достъпа до вътрешните помещения поради взетите противоепидемични мерки, то следва тази информация да бъде „изнесена” отвън – за удобство на гражданите, които не използват Интернет. Такава информация не е изнесена нито пред СДВР-КАТ
София, нито пред повечето РУ. В резултат, много граждани биват връщани от гишетата поради това, че поради една или друга причина не са подготвени.
По повод основания въпрос, който е предмет на този сигнал, чл. 2, ал. 1 т. 3 от същата Наредба въвежда задължение създаване и популяризиране на стандарти за качество на
административното обслужване.
Считаме, че вашата администрация сериозно се отклонява от този норматив, тъй като колкото и да е качествено едно административно обслужване, достъпът до него не може да се осъществява след загубата на почти цял работен ден, прекаран в чакане на опашка. Такова положение не отговаря на ничия представа за качество.
В тази връзка, настояваме да установите пред кои поделения се образуват опашки и там, където има такива, да бъдат предприети съответните мерки с цел гражданите да бъдат обслужвани своевременно.
Следва да имате предвид също, и да си дадете сметка, че настоящото положение, което вие и вашите предшественици допускате, струва много не само на българските
граждани, но и на икономиката ни. По въпроса как се отразява загубата на хиляди часове човешки труд дневно (защото опашките се случват в работното време на гражданите) бихте могли да се допитате до вашия колега и министър на икономиката Лъчезар Борисов.
София, 04. 09. 2020
С уважение,
адв. Емил Александров Георгиев, председател на Управителен
съвет на Обединението на свободните адвокати