
Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПОНПИ) е обжалвала решението, с което е осъдена да плати 99 639 лева обезщетение на Трайчо Трайков за нанесените му вреди. Това съобщиха от комисията, ръководена от Сотир Цацаров. Окончателното решение по казуса ще е на Върховния административен съд, а КПКОНПИ отрича с действията си да е причинявала каквито и да било вреди на бившия икономически министър, сега кмет на община „Средец“ от Демократична България. Всички негативни последици за него произтичали от закона, както и от задължението на комисията за публичност на решенията й.
На обратното мнение бе Административен съд – София-град (АССГ). През август съдия Доброслав Руков уважи иска на Трайков по Закона за отговорността на държавата и прие, че воденото срещу него производство за конфликт на интереси е преследвало цели, различни от законовите. Комисията бе осъдена заради решението й от 2012 г., че като министър той е бил в конфликт на интереси при отдаването на концесия на „Каолин“, което впоследствие е отменено от съда. Председател на КОНПИ по онова време е Филип Златанов, производството е започнало по искане на самия Трайков и скоростно е приключило. А в прословутото „тефтерче“ на Златанов имаше и запис „Трайчо да се движи“. АССГ прие за доказано, че заради „установяването“ на кофликт на интереси Трайков е загубил оферти за солидна работа и репутацията му е била накърнена.

Той бе взет на мушка и от прокуратурата, съден заедно с Иво Прокопиев и Симеон Дянков за продажбата на миторитарния държавен дял в ЕВН и изцяло оправдан от Специализирания съд.
Днес, „по повод публикации в медии и публични изявления на г-н Трайков“ за спечеленото дело по ЗОДОВ и присъденото обезщетение, от КПКОНПИ реагираха официално. И посочиха, че Трайков бил внесъл иска си срещу тях ден, преди да изтече петгодишната давност за това. Което не е аргумент за нищо – всеки е свободен да преценява кога кого да съди, в рамките на закона.
В съобщението се заявява:
„През месец август т.г. АССГ присъди обезщетение на Трайчо Трайков за претърпени неимуществени вреди и пропуснати ползи в резултат от решение на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси /КПУКИ/, с което е бил установен конфликт на интереси по отношение на Трайков във връзка с предоставянето на концесия на „Каолин“ АД. Производството по установяване на конфликта на интереси е водено през 2012 г. по сигнал на самия Трайков, след освобождаването му от поста министър на икономиката, енергетиката и туризма.
През 2019 г., ден преди изтичането на петгодишния давностен срок за търсене на отговорност, г-н Трайков предяви иск по реда на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/ срещу КПКОНПИ, като правоприемник на КПУКИ. Решението на АССГ не е окончателно. В законоустановения срок КПКОНПИ внесе касационна жалба във Върховния административен съд (ВАС).
В жалбата се посочва, че когато производството за установяване на конфликт на интереси е приключило, в сила са били разпоредбите на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси /ЗПУКИ – отм./. Съгласно Глава Пета от действащия тогава закон, лице, заемащо публична длъжност, няма право в продължение на една година от освобождаването си от длъжност да сключва трудови или други договори с търговските дружества, по отношение на които е изпълнявало разпоредителни или контролни функции. В тази връзка АССГ необосновано е възприел твърденията на Трайков за пропуснати ползи – че не е могъл да заеме предложената му, според него, управленски позиции в международни компании /вкл. EVN AG, с дъщерно дружество EVN България/ вследствие на негативния отзвук от решението за установяване на конфликт на интереси на КПУКИ.
Невъзможността на Трайчо Трайков да започне работа на визираните в иска му длъжности всъщност се дължи на забраната на закона, в чийто обхват той попада в качеството си на лице, заемащо публична длъжност – министър. Решението на КПУКИ няма отношение към тези обстоятелства, поради което държавата, в лицето на Комисията, не следва да дължи обезщетение. И без такова решение и твърдяният отзвук от него, г-н Трайков не би могъл да започне работа в такива компании, защото законът му забранява това.
КПКОНПИ е възразила и срещу твърденията на г-н Трайков за претърпени неимуществени вреди, изразяващи се в „душевни болки и страдания“ и „опетняване на доброто име“ заради широкото отразяване на случая в публичното пространство. Комисията е задължена по закон да публикува своите решения на официалната си интернет страница и това се прави по отношение на всички, вкл. и г-н Трайков. В този смисъл повишеният журналистическият интерес към него не е обусловен от публикуването на решението на КПУКИ на ведомствената интернет страница, а от заеманата висша публична длъжност от Трайков тогава – министър на икономиката, енергетиката и туризма“.