Последни новини
Home / Законът / До 10 години затвор за нерегламентиран превоз на пътници гласува парламентът, окончателно

До 10 години затвор за нерегламентиран превоз на пътници гласува парламентът, окончателно

Defakto.bg

С пореден финт, управляващите промениха НК чрез преходни разпоредби на друг закон

Извършването на обществен превоз на пътници без разрешение става престъпление, а наказанието за него може да стигне до 10 години затвор и конфискация на половината имущество. Това гласуваха със 119 “за”, 88 “против” и 3 “въздържали се” депутатите днес.

Новият състав се записва в нов чл. 234г от Наказателния кодекс по предложение на Иглика Иванова-Събева (ГЕРБ) и група и бе гласуван окончателно на второ четене.

Той обаче не е част от проект за НК, а изниква диретно за второ четене и се вкарва в преходни и заключителни разпоредби от Кодекса за търговско корабоплаване. Поради което новото престъпление дори не е обсъждано от правната комисия на НС, минало е само през транспортната. Познатият похват заслужи място и в първия доклад на Европейската комисия за върховенството на закона у нас. Но управляващите продължават да коват закони, заобикаляйки обществения и професионален дебат.

Новият текст на чл. 234г от НК гласи:

ал. 1 Който извършва обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които е изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, се наказва с лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е.

ал. 2 Когато деянието по ал. 1 е извършено от две или повече лица, сговорили се предварително за неговото осъществяване, или чрез използването на неистински или преправен документ или на документ с невярно съдържание, наказанието е лишаване от свобода от пет до десет години и глоба от пет до петнадесет хиляди лева, като съдът може да постанови и конфискация до една втора от имуществото на виновния.

Отново по предложение на Събева и група в Закона за автомобилните превози, в чл. 96, ал.2 се добавя “ако извършеното не съставлява престъпление”. В момента текстът предвижда глоба до 5 000 лева за превоз на пътници и товари, без да има това право.

В същото време по повод вкараното за второ четене предложение за НК правосъдният министър Десислава Ахладова е изпратила становище, в което е цитирала отрицателните становища на ВКС, прокуратурата, Висшия адвокатски съвет. В него се заявява, че съществуват условия за възникване на колизия между регулиращи едни и същи обществени отношения правни норми – в Закона за автомобилните превози и в НК, което ще доведе до противоречие в компетенциите на държавните органи, които ги прилагат. Изрично се подчертава и че превозът на пътници и товари без разрешение вече е възведен в административно нарушение в Закона за автомобилните превози, а  административнонаказателната отговорност има своята роля за укрепване и усъвършенстване на закоността в областта на държавното управление.

Това многократно бе подчертано от опозицията в пленарна зала днес. В дебата се даваха и примери за “споделените пътувания”, които очевидно стават престъпления.

Георги Свиленски (БСП) заяви, цитиран от “Фокус”: Няма как чрез Закона за търговското корабоплаване да променяме Наказателния кодекс.  Има правна комисия в този парламент. Може ли да променим законодателството, Наказателния кодекс? Променяме Наказателен кодекс в Закона за търговското корабоплаване в преходни и заключителни разпоредби. Незаконните превози безспорно са проблем за България, обаче колко пъти гледахме Закона за автомобилните превози? Колко пъти, включително в програмата за седмицата имате промяна на НК? Там не можахте да намерите място и сега между първо и второ четене в закон, който се гледа само в транспортна комисия, вие вкарвате промени в закон в НК и вкарвате промени, които са за от 5 до 10 години затвор. 5 до 10 години затвор – може би за
убийство няма такова наказание.  Проблемът не е да се накаже човекът, проблемът е, че не могат да ги хванат контролните органи. Ако зададете въпрос на Министерство на транспорта колко заловени нарушители има по този член, на които да бъде наложено такова наказание, ще видите, че няма. Кого ще наказват, като не могат да ги хванат? Утре всеки един от вас може да бъде жертва на този
закон?“.

Иглиа Иванова-Събева пък обяви, че предложението е одобрено от автомобилните превозвачи, а в становището на МП се цитирал друг текст от Закона за автомобилните превози.

На първо четене – до 12 години затвор за кибератака срещу “критични инфраструктури”

На първо четене, със 73 “за” и 20 “въздържали се” пък беше приет друг проект за НК, внесен от Министерския съвет. Той е взел на прицел основно кибератаките.

Де факто вече описа проекта, който предвижда драстично, на места и тройно нарастване на санкциите за компютърни престъпления, което непременно стават “тежки”, както и чувствително увеличение на глобите. Завишават се също наказанията за порнография с непълнотелетни, престъпленията срещу интелектуалната собственост, плагиатството.

Предложенията, направени през лятото, идват след гръмкия скандал с минагодишния пробив на системата на НАП и изтичането на лични на данни на милиони българи. Тогава вицепремиерът Мариана Николова се бе заканила да иска до 15 години затвор за компютърни престъпления.

По “болезнената” тема за НАП, проектът е предвидил до 12 години затвор за хакване или вкарване на вирус в информационни системи, които са част от “критичната инфраструктура”.

За този проект Крум Зарков (БСП) заяви:
„Страхуваме се, че по същество не е направено кой знае какво, защото за да проработят едни текстове на Наказателния кодекс, е ясно, че те от една страна трябва да са добре обмислени от друга страна пропорционални спрямо заплахата. Обратното означава, че просто няма да има ефект. Ще ви дам няколко примера, за да ви убедя в това и да ви кажа, че законопроектът трябва да бъде преработен из
основи, ако искаме да бъде ефективен. Например, по глава 9, на практика всички тези престъпления стават по-тежконаказуеми. Увеличават се наказанията. Само че всички знаят, че трудността при тях е в доказването и това няма да се промени с нищо, вдигайки наказанията“,. Зарков илюстрира негодността на поправките и така:  излиза, че всички компютърни престъпления ще се наказват по-тежко от такива като принуда и причиняване на смърт по непредпазливост.

About De Fakto

Проверете също

Бившият шеф на Свиленградската митница с ефективна присъда за подкуп

Четири години лишаване от свобода, глоба от 5000 лева и лишаване от право да заема …

Хр.Иванов: Поредната идея за специален прокурор, който ще разследва Главния, е поредна обидна подигравка с гражданите

 Борисов търси начин да затвори темата за търсене на отговорност от Гешев “Това, което се …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.