Няма и законови гаранции за повишаване на контрола по изпълнението на инвестициите на ВиК дружествата, пише Ковачева, като изтъква, че не е отчетено предложението й да се предвиди процедура за прилагане на по-ниска цена, когато качеството на водата се отклонява съществено от нормите – когато е кална, мътна, с плуващи частици и т.н. Трябва да се предвидят обезщетения за потребителите при некачествена ВиК услуга, категорична е обществената защитничка.
Доц. Ковачева открива неяснота и в начина на определяне на тавана на социална поносимост на цената на ВиК услугите. Предвидено е, че цената, определена на база минимално месечно потребление на вода от 2,8 куб. м на едно лице, не бива да надхвърля 2,5 % от средния месечен доход на домакинство в съответната административна област. Но не е ясно каква статистика ще се използва за определяне на средния месечен доход.
Омбудсманът обръща внимание, че е вменен е ангажимент на ВиК оператора да изгради и поддържа система за дистанционно отчитане на водомерите, като водомерите за топла вода следва да могат да се отчитат дистанционно и от фирмите за дялово разпределение. „Към момента не става ясно как ВиК операторите и фирмите за дялово разпределение ще имат възможност за дистанционен отчет, тъй като използват различен софтуер за отчитане на данните, нещо което се посочва досега като проблем за дистанционното отчитане“, сочи Ковачевa.
Не е предвидено общите условия да се одобряват от Комисията за регулиране на ВиК услугите, което според омбудсмана е съществен пропуск. Това елиминира и контролната роля на Комисията за защита на потребителите, която и трябавало да може да прави проверки за наличие на неравноправни клаузи в общите условия.
Записано е, че ВиК операторът може да се снабди със заповед за изпълнение на парично задължение – независимо от неговия размер, но според Ковачева преди това трябва да са изчерпани възможностите за доброволно уреждане на проблема – изпращане на покана за доброволно изпълнение, в която изрично да бъде посочен срок за плащане на задължението и абонатът да бъде предупреден, че ако не погаси дължимото, ще последва принудително събиране на сумата.
Проектът, е пълен със скандални предложения, които ще доведат до поскъпване на питейната вода, до „многокомпонентно“ формиране на цената и до непрозрачни сметки, подобни на тези за парното, алармират и експертите на гражданската платформа „Изправисе.БГ“.
Фрапиращо в проектозакона е въвеждането на нова такса – за достъп. Това означава, че дори да не е използвал и капка вода, абонатът ще плаща всеки месец определена сума. Към фиксираната компонента – таксата за достъп, ще се добавя цената за реално потребените количества вода. Всяко ВиК ще може да си определя размера на тази такса, без да се съобразява с т. нар. социална поносимост – т.е. с доходите на абонатите, се посочва в становището на гражданската платформа по проекта.
Скандално е също, че авторите на закона не са предвидили задължение за ВиК предприятията да публикуват т.нар. „общи условия“ – правната рамка, която урежда отношенията на доставчика на обществена услуга с неговите абонати. На този фон е скандално, че управляващите имат намерение да предават гражданите, които не могат да си плащат сметките, да бъдат предвани на колектор или на съдебен изпълнител, а „кранчето“ ще му бъде врътнато, т.е. ще му спират водата.
Ще бъде създадена Комисия за регулиране на ВиК-услугите – тричленка, чийто състав ще се избира от Народното събрание, т.е. от мнозинството. Излиза, че двама или трима души ще решават колко ще струва водата, кзават специалистите.
Законът ще предизвика хаос в етажните собствености и сметките, защото предвижда 24 месеца след влизането му в сила хората да монтират индивидуални водомери и топломери за дистанционно отчитане. Ще могат ли ВиК-операторите дистанционно да отчитат данните на топлофикационните дружества на абоната и обратно, остава загадка.
Не се решава проблемът с така нареченото „общо потребление”, в това число и със справедливото преразпределение на ползваните количества между потребителите в една етажна собственост, категорична е Манолова.
Премиерът Борисов трябва да оттегли незабавно проектозакона и да уволни всички, участвали в написването му, настоява Манолова.