Defakto.bg
Промени в Закона за изпълнение на наказанията и задържане под стража, предложени от Красимир Ципов и група от ГЕРБ, окончателно освобождават Върховния административен съд (ВАС) от разглеждане на производства по жалби на лишени от свобода. Занапред оспорването на определения и разпореждания в дела за режима на наказанието, преместване от един затвор в друг или в затворническо общежитие и т.н. няма да стигат до ВАС.
Измененията са депозирани в парламентарното деловодство днес. Според вносителите целта им е да създадат еднакъв режим на съдебните производства, водени по специалния закон.
В него вече има ред за исковете за отговорност на държавата за вреди, причинени на лишени от свобода и задържани под стража от нечовешко и унизително отношение – заради условията в килиите, медицинското обслужване, неоснователното държане в изолация. Тези искове се разглеждат от административния съд по мястото на увреждането или по настоящия адрес на увредения, като касационна инстанция е тричленен състав на същия административен съд (чл. 284-286 от закона).
От ГЕРБ ги отчитат като положителни, защото са разтоварили ВАС и са създали работа на 10 административни съдилища, в чиито райони има затвори или затворнически общежития. Но освен исковите производства се водят и дела срещу актове на затворническата администрация и тук възниква проблем, подчертават вносителите. Защото решенията по същетво се вземат на една инстанция и са окончателни, но определенията и разпорежданията на административния съд подлежат на касация пред ВАС. А това освен че ангажира върховните съдии, коства логистика и финанси.
Предложенията
Промените предвиждат производствата по обжалване на определения и разпореждания (примерно за прекратяване и т.н.) окончателно да приключват пред тричленен състав на административния съд по местоизпълнението на наказанията.
Става дума за делата срещу заповеди или отказ за преместване от един затвор в друг (чл. 62), от затвор в затворническо общежитие от закрит тип (чл. 63), от общежитие от закрит тип в общежитие от открит тип при добро поведение (чл. 64) , за замяната на първоначалния режим.
Допълва се и чл. 111 от закона за изпълнение на наказанията – обжалването на заповедта за изолиране в наказателна килия като дисциплинарно наказание. Тук промените са в две насоки – първо, решението на едноличния състав на административния съд ще се оспорва пред тричленен състав на същия съд и то ще е окончателно. Второ, по същия ред ще се оспорват постановените определения и разпореждания.
Такъв ще е и редът по обжалване на определения и разпореждания на административния съд по заповеди на началника на затвора за специалния режим на осъдените доживот, както и по определянето на срока на изтърпяното наказание.
Създават се нови тектове в допълнителните разпоредби, предвиждащи, че производствата за защита срещу неоснователни действия на органите по изпълнение на наказанията извън случаите на защита от нечовешко и унизително отношение и ангажирането на отговорността на държавата за това се разглеждат пред административния съд по местоизпълнение на наказанието по реда на глава 15, раздел 1 АПК. Разпореждането може да се обжалва в тридневен срок от издаването му от органа или длъжностните лица, извършили действията, когато искането е уважено и от всеки с правен интерес, когато искането е отхвърлено, пред тричленен състав на същия административен съд. Като жалбата не спира изпълнението.
По същия ред вървят и производствата за защита срещу неоснователни бездействия на органите по изпълнение на наказанията.
А висящите производства се довършват по стария ред.
Пътьом, с преходна разпоредба се предлага и изменение в Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (нова ал.6 на чл. 25) – че в производствата по оспорване на отказите на длъжностното лице по регистрацията съдът присъжда разноски на страните по реда на ГПК. Целта тук е законово да се закрепи, че разноските ще се претендират и възлагат от решаващия съд.