Кадровиците спориха за Етичен кодекс на „Информационно обслужване“
Независим одит за сигурността на новата Единна информационна система на съдилищата (ЕИСС) може би ще има. Това стана ясно след протяжен дебат на Пленума на ВСС днес. Кога точно ще тръгне проверката обаче е въпро на неясно бъдеще – може би догодина, евентуално към края й.
Решението на кадровиците гласи: Директорът на дирекция „Информационни технологии и статистика“ на ВСС да изготви доклад за предмета и обхвата на независим одит на ЕИСС в шестмесечен срок от датата на възобновянато на ползването й във всички съдилища, за които се прилага. В този одит се включва и проверка на Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП).
Както е известно, веднага след внедряването й в 153-те съдилища, които ще работят с нея, работата с ЕИСС бе спряна до 10 декември, за да се изчистят основните проблеми с нейните функционалности. Така системата, без която електронно правосъдие е невъзможно, в момента функционира в общо 42 съдилища, от които 17 пилотни. По силата на днешното решение директорът във ВСС ще предложи „обхвата и предмета“ на одита някъде през юни догодина, после съветът трябва да одобри предложението (или да не го одобри), после да се обяви обществена поръчка и едва след това проверката да започне.
Точката днес бе внесена от Лозан Панов, поставил на разглеждане предложенията на Съюза на съдиите за въпросния одит. След дебата Панов и Дишева бяха предложили „представляващият ВСС да предприеме действия по възлагане на независим одит, считано от датата на възобновяване на действието й във всички съдилища (10 декември)„. Не се прие.
„Татко ще ви купи колело, ама друг път“, обобщи станалото председателят на ВКС. „Ами и с одита на системата за случайното разпределение на делата беше така“, репликира представляващият ВСС Боян Магдалинчев.
На 2 октомври Съюзът на съдиите настоя за проверката, от независими екперти и то преди да се възобнови прилагането на ЕИСС в съдилищата, то ест преди 10 декември. Искането за одит на сигурността в системата предвиждаше отговори на въпросите
– нaлицe ли ca пpи пpoвepĸa нa coфтyepния ĸoд, paбoтeщ c бaзaтa дaнни, yязвимocти, ĸoитo cepиoзнo ĸoмпpoмeтиpaт cигypнocттa;
– нaблюдaвaт ли ce тaĸивa yязвимocти в мoдyлитe нa EИCC, чpeз ĸoитo cиcтeмaтa paбoти c дpyги peгиcтpи или инфopмaциoнни cиcтeми, ĸaĸтo и c paзpaбoтĸи нa тpeти лицa;
– пoдxoдящa ли e физичecĸaтa инфpacтpyĸтypa зa нaдeжднa paбoтa нa cиcтeмaтa.
Независим външен одит е абсолютно необходим, категорична бе Гергана Мутафова, ръководител на проекта за ЕИСС (с еврофинансиране).
В същото време, според нея, назначаването му в момента ще е безсмислено, тъй като системата реално не е заработила и не е натрупана критична маса. „Считам, че одитът трябва да се направи в режим на експлоатация на системата, когато всички съдилища започнат да въвеждат данни след 10 декември – независим, чрез обществена поръчка, който да е достоверен и сигурен. Ако е предварителен, догодина ще се наложи да правим нов одит“, каза Мутафова.
Тя съобщи и новина – очаква се до 30 дни да бъде въведен и дистанционен достъп до ЕИСС (за което настояваха много от съдиите). От утре започва събиране на оферти за закупуване на лицензи за дистанционен достъп на 1900 съдии, допълни по-късно директорът „Информационни технологии и статистика“ Николай Събчев. Технологично необходимото време за изпълнение на работата е един месец, подчерта той.
Атанаска Дишева оспори – ЕИСС все пак работи от юли насам, а 42 съдилища продължават да качват материали в нея и „критична маса“ очевидно е натрупана.
Тя заговори и за Етичен кодекс, разработен от разработчика на ЕИСС „Информационно обслужване“, за който е била уведомена от съдии и служители от страната. „Във въпросния кодекс има санкция за неспазващите го – лишаване от достъп до системата.Ние съгласни ли сме такъв Етичен кодекс да съществува и да се прилага спрямо магистрати и служители подобна санкция, която означава да не могат да изпълняват задълженията си?„, попита Дишева.
Вероника Имова обяви, че санкцията не е лишаване от достъп до ЕИСС, а до системата за констатиране на инциденти (където се сигнализира за проблеми и тяхното евентуално решаване). Гергана Мутафова допълни, че става дума за неспазване на общи правила за работа в тикет системата на „Информационно обслужване“ за всички потребители на системи, разработени от фирмата. То ест Етичен кодекс има, но той очевидно санционира податели на сигнали.