Нова допълнителна проверка поиска Върховна административна прокуратура от КЕВР, която трябва да установи условията за коригиране на цената на водата заради лошо качество на предоставяната услуга. Това се разбира от съобщение на ВАП до медиите. Резултатите от проверката, поискана през февруари за изпълнението на одобрените бизнес планове през 2019 г. , показват, че при нито един от ВиК операторите не е било установено пълно изпълнение на всички показатели за качество.
Резултатите са показателни – от общо 29 дружества с одобрен бизнес план 5 са отчели над 50% неизпълнение, 11 са отчели между 40 – 50% неизпълнение, при останалите 13 дружества неизпълнените нива на показатели за качество варират между 7 и 11.
В съобщението на ВАП се казва, че заради изброените редица негативни констатации в доклада на КЕВР се налага председателят на КЕВР да потърси отговорност за неизпълнението показатели от съответните оператори. „Tова наложи допълнителни мерки по реда на надзора за законност, в защита на обществения интерес и на основание чл.145, ал.1, т.6 от Закона за съдебната власт (ЗСВ) през м. май 2020 г. председателят на КЕВР е ангажиран от ВАП за преценка за предприемане на действия по реда на чл.38 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, с оглед предвидената административнонаказателна отговорност за неизпълнение на определените показатели за качеството на ВиК услугите от съответните оператори„.
КЕВР трябва да извърши също и оценка на качеството на предоставените ВиК услуги и ако те не отговарят на показателите, да направи корекция на цените и коефициентите, с които се определят приходите на оператора.
Миналата седмица омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до КЕВР, в което се противопостави на обявеното от регулатора предстоящо увеличение на цената на водата в осем града – Разград, София-град, Плевен, Кърджали, Варна, Хасково, Перник и Пловдив. Ковачева акцентира, че това е неуместо в условията на пандемия, когато гражданите масово обедняват.
Сред множеството аргументи, Ковачева изтъкна бе и този, че загубите по водоснабдителната мрежа са една от основните причини за преминаването към режимно водоподаване в стотици населени места в страната. Според нея от това са потърпевши само потребителите. Затова е основателно искането на хората цената да бъде намалена, когато ВиК операторите допускат високи загуби на вода.
Тя поиска също КЕВР да разясни защо показателят за качество „общи загуби на вода във водоснабдителните системи“ не е приет като показател за ефективност“. Сред примерите, които тя даде бе и „Софийска вода“ АД, където е предвидено увеличение на цената на услугата с около 6% , а тя не е постигнала с 3,8% заложените параметри за 2019 г. на показателя „общи загуби на вода“.