Последни новини
Home / Законът / Внесено в НС: Търговците на едро и други отпадат от закона за прането на пари

Внесено в НС: Търговците на едро и други отпадат от закона за прането на пари

Defakto.bg

От всички спортни клубове само футболните ще правят задължителни проверки, предлага кабинетът

Отпадане на ред категории задължени субекти по закона срещу изпирането на пари  – това предлага Министерският съвет в проект, внесен в парламентарното деловодство. Промените влизат в НС в малкото работни дни между Коледа и Нова година.

Става дума за задълженията за извършване на комплекни проверки на клиентите, събиране и разкриване на информация за съмнителни сделки и операции, задължително информиране на финансовото разузнаване към ДАНС.

Предложенията, направени от кабинета, се покриват с проекта на депутати от ГЕРБ – те настояваха от закона да отпаднат търговците на едро.

Измененията на Министерския съвет обаче са по-обхватни. А КПКОНПИ се обяви против отпадането на търговците на едро, презастрахователи, министри и кметове при сключване на концесионни договори.  Този път правителството не се е съобразило с мнението на комисията, оглавявана от Сотир Цацаров.

В момента Законът за мерите срещу изпирането на пари изброява 39 задължени субекти. Проектът на МС предвижда от тях да отпаднат:

  • презастрахователи
  • търговците на едро
  • органите по приватизацията;
  • лицата, организиращи възлагането на обществени поръчки;
  • министри и кметове на общини при сключване на концесионни договори;
  • юридическите лица, към които има взаимоспомагателни каси;
  • професионалните съюзи и съсловните организации;
  • от задължените в момента “професионални спортни клубове” да останат само професионалните футболни клубове
  • пазарни оператори и/или регулирани пазари, които са получили лиценз при условията и по реда на Закона за пазарите на финансови инструменти;
  • централните депозитари на ценни книжа, получили лиценз от Комисията за финансов надзор при условията и по реда на Регламент (ЕС) № 909/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. за подобряване на сетълмента на ценни книжа в Европейския съюз и за централните депозитари на ценни книжа, както и за изменение на директиви 98/26/ЕО и 2014/65/ЕС и Регламент (ЕС) № 236/2012 (ОВ, L 257/1 от 28 август 2014 г.);
  • органите на Националната агенция за приходите;
  • митническите органи;

За последните две категории обаче в закона се появява друг запис (в чл. 88, ал.1):

Органите на Националната агенция за приходите и митническите органи са длъжни да предоставят информация на дирекция „Финансово разузнаване” на Държавна агенция „Национална сигурност” незабавно, ако при осъществяване на законоустановените си функции установят факти и обстоятелства, които може да са свързани с изпиране на пари.“

В мотивите си правителството заявява, че измененията ще съсредоточат повече ресурси в областите на по-висок риск от изпиране на пари или финансиране на тероризъм и ще намалят административната тежест за дейностите, за които не е идентифицирана “висока степен на вероятност да бъдат използвани за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма”.

МС разделя “отпадащите” категории на три групи. Първата група включва лица, които “не са свързани с установени рискови събития” в доклада за националната оценка на риска, като професионалните съюзи, съсловните организации, юридическите лица, към които има взаимоспомагателни каси, централните депозитари на ценни книжа, пазарните оператори и/или регулираните пазари, и презастрахователите. Втората група включва лица, спрямо които са въведени “други механизми в законодателството за предоставяне на информация по реда и условията на ЗМИП” – НАП и митницитеТретата група е на лица, “чиято дейност е свързана с установени рискови събития, но на вида и естеството на заплахата и механизма за използване на уязвимостта за целите на изпирането на пари или финансирането на тероризма следва да се противодейства не чрез задължаването им да прилагат мерките по чл. 3 от ЗМИП, а по друг подходящ и по-ефективен начин” – търговците на едро, органите по приватизацията, лицата, организиращи възлагането на обществени поръчки, министри и кметове на общини при сключване на концесионни договори.

За изключването на всички професионални спортни клубове без футболните обяснението е, че “в наднационалната оценка на риска от изпиране на пари професионалният футбол е идентифициран като нов сектор, изложен на рискове от изпиране на пари. Последното обуславя предложението за преформулиране на тази категория, като приложното й поле се ограничи до професионални футболни клубове“.

About De Fakto

Проверете също

Президентът: Няма да бавя свикването на Народното събрание, трябва да имаме яснота за правителството

Нямам никакво намерение да бавя свикването на Народното събрание. Нека видим обнародването на списъка на …

Рестарт: Кадровиците решават пак да образуват ли дисциплинарно дело срещу Георги Ушев

Ще има ли дисциплинарно дело срещу председателя на Апелативния специализиран съд Георги Ушев или не …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.