Документите на единствения кандидат за ВСС от професионалната квота на следователите Стефан Петров бяха публикувани на страницата на съвета. Както е известно, той бе номиниран от 62-а следователи от НСлС, отдела на специализираната прокуратура, както и от Благоевград.
Изслушването на Петров от Общото събрание на следователите ще е на 13 март, а гласуването – на 20 март. Преди това има ред процедурни стъпки, включително и обявяване на допустимостта на кандидатурата.
Публикуваните днес документи са автобиография, декларации за несъвместимост, концепция, имуществена декларация.
В концепцията има няколко основни момента, говорящи за възгледите и нагласите на кандидата, който вече бе член на ВСС в мандата на първия постоянно действащ състав (2007 – 2012 г.). Мисията на колективния орган, а и на неговите членове е да са стожери на независимостта, функциите им – да кадруват, да бюджетират, да вземат решения за числеността на магистратите, съдебната география, информационните технологии и др.
Сред мотивите да се кандидатира Стефан Петров изтъква „опита ми като бивш член на ВСС и желанието ми да се чува гласът на следователите там, което да доведе до правилни кадрови и други решения за тях“. Заявава и че е един от предложителите на кандидатурата на Евгени Диков, чийто мандат трябва да се довърши и е съгласен с голяма част от неговата концепция. Като: „Съгласен съм със становището му, че мястото на прокуратурата и на следствието е в съдебната система и критиките му по отношение на един скандален министър на правосъдието (изключен като адвокат и никога не е бил магистрат), който в неприетия вариант на актуализираната стратегия за съдебна реформа подлагаше под съмнение мястото на прокуратурата в съдебната система, а за следствието предвиждаше „трайно решение за статута на следователите“. Извън това е съгласен с вижданията на г-н Диков за модерната и ефективна наказателна политика, неравномерната натовареност и необходимостта от нова съдебна карта, използването на модерни информационни технологии, проблемите с вещите лица и експертизите
За независимостта на съдебната власт заявява: тя е най-отдалечена от останалите и политически независима, не е тъждествена на правораздаването, което е специална функция, осъществявана само от съда и е краен акт, предшестван от ред други. Ако прокуратурата бъде извадена от нея, това ще е дълбоко погрешно и чисто политическо решение. Цитира тълкувателното решение на КС от 2003 г. за баланса на конституционно установените органи и формата на държавно управление. Говори за правата на човека и „заиграването“ с тях. Заключава: само оставането на прокуратурата в съдебната власт би запазило нашата крехка демокрация.
За кадровата политика предлага да се въведе (законодателно) конкурс само на входа на системата, за младши магистрати и за първоначално назначаване. Повишаването и преместването да стават по предложение на административния ръководител до съответната колегия на ВСС. Предложенията на административните ръководители да са основани на атестациите на магистратите и становищата на общите събрания на по-горните органи, където най-добре познават работата им. А номинации за административни ръководители да правят и по-горните шефове, тъй като в момента по места има липса на кандидати за тези длъжности.
Ще се противопоставя на неаргументирано съкращаване на щатни бройки на следователи в НСлС и окръжните отдели, както и на администрациите към тях. От 1 януари 2016 г. до 1 януари 2021 г. броят на следователите в НСлС е намалял от 90 на 60. Смята, че на освободените бройки в НСлС трябва да се обявяват конкурси, за да навлизат млади хора, най-големият бич за професията е да нямаш перспектива за развитие.
И още: Най-важният избор до края на мандата на този ВСС е на нов председател на ВКС. Ако бъде избран, като член на Прокурорската колегия не може да участва в номинирането (само членове на Съдийската колегия могат), но при гласуването ще държи кандидатите да изложат становището си за мястото на прокуратурата и следствието в съдебната система и за отношението към следователите.
По отношение на бюджет и финанси – трябва да се преразгледа практиката за изплащане на допълнителни трудови възнаграждения само в края на годината и то при наличие на бюджетни икономии. При наличието на месечно отчитане на изпълнението на бюджета може да се вземе решение на определени периоди да се изплаща допълнително възнаграждение на магистрати и служители за постигнати високи резултати, както е в изпълнителната власт.
За съдебната карта – приветства реформата в прокуратурата, но не и липсващата в съда, дава примери с цената на делата в РС-Малко Търново (1254 лв) и в РС-Бургас (104 лв), през 2010 г.
Друго предложение е законово да се разширят контролните функции на директора на НСлС и зам.-главен прокурор за методическо управление и контрол на следователите в страната, както и при организиране на обучението на следователите.
Спрял се е и на евентуален конституционен ремонт. Ако се прави нова Конституция, един от същностните въпроси трябва да е преминаването от триинстанционно към двуинстанционно съдебно производство, смята Стефан Петров.
В имуществената декларация е посочил апартамент от 75 квадрата в София, купен през 2019 г., СИО. Къща с двор и гараж в Старо село, община Тутракан, по наследство. Вила в Свидня от 2009 г. Три банкови влога от 4 000 лева, 18 630 лева и 15 984 евро, от заплати и продажба на гараж. Съпругата му има 4 влога в лева, най-голямата сума е 6 690 лева. От деклрацията не личи той и съпругата му да имат автомобили.