Въпросите за противоепидемичната обстановка са от компетентност на здравния министър, сочи в становище комисията
С 14 гласа „за“ и 7 „против“ мнозинството в правната комисия одобри за първо четене законопроекта за промени на правила за предстоящите избори в закона за извънредното положение с уговорката, че между двете четения ще има поправки.
Проектът предвижда, че хората, поставени под карантина и пациенти в Covid-отделенията ще гласуват с подвижни урни на предстоящите парламентарни избори на 4 април, както и възможност за хората с изтекли документи да гласуват със сегашните и др.
На заседанието на правната комисия, вносителите от ГЕРБ и ОП получиха множество критики от БСП, а ДПС се присъедини към недоволството на левицата срещу възложените на ЦИК правомощия да изработва условията и правила, по които карантинираните или заболелите ще гласуват по реда на Изборния кодекс. Опозицията напомни, че според Изборния кодекс ЦИК отговаря за организацията и провеждането на изборите, а нормотворчеството е отговорност на парламента.
Крум Зарков (БСП) беше категоричен, че внесеният законопроект не дава отговор как ще гласуват хората така, че да бъдат сигурни за своя живот и здраве. „Вие не казвате. Вие казвате – нека ЦИК да каже. Вторият беше – как ще гласуват карантинираните. И на него не отговаряте. Пишете или подвижни секции, или специални секции, едното, или другото и нека ЦИК да реши. По какви критерии ЦИК ще реши кога някой ще ходи на специална секция или ще чака подвижна в дома си?“
„ЦИК не е медицински орган и не може да изготви правила, не носи и отговорност за тях, а здравните органи според този закон имат само консултативни възможности. На комисията се налагат правомощия на МВР, защото трябва да взема мерки за здравето и живота на хората. Няма нищо упоменато за коронавирус, а това би наложило ЦИК приеме и антитерористични правила„, иронизира предложенията Филип Попов от БСП.
Според него изпълнителната власт трябва да отговаря за изборните правила и осигуряване на прозрачност на вота. Някой друг взима решенията и изпълнителната власт не носи отговорност, а само наблюдава отстрани, коментира и съпартиецът му Явор Божанков.
“ БСП тълкува твърде буквално закона, заяви зам.- председателят на правната комисия Христиан Митев. От мотивите става ясно защо се приемат тези правила и в закона изрично е посочено, че е нужна първо консултация с НОЩ и ваксинационния щаб, където са само медицински специалисти. Те не могат да дадат насоки за антитероризъм. Основния орган за произвеждане на изборите е ЦИК и всички правомощия за провеждането на вота са насочени към нея, каза Митев, който е сред вносителите на проекта.
По време на заседанието постъпи становище на ЦИК, изчетено от Анна Александрова, в което експертите настояват за промени във внесения законопроект. Те напомнят, че въпросите свързани с противоепидемичната обстановка и здравето на гражданите, са от компетентност на здравния министър. Комисията посочва, че се ще съобрази с приетите от министъра правила.
Категорично обаче ЦИК предлага Министерският съвет да бъде посочен като орган, който обезпечава изборния процес с всякакви средства за защита – маски, дезинфектанти, ръкавици. Да се определи и минималният брой избиратели, които да се включат в мобилните секционни комисии с преносимите урни, както и в закона да има ясни критерии за това кога човек може да гласува с подвижна избирателна кутия, както предлагат управляващите за поставените под карантина и поискаха достъп до регистрите по Закона за здравето на хората под карантина или изолация.
От БСП предложиха управляващите да оттеглят законопроекта и да го преработят. Красимир Ципов обяви (ГЕРБ) заяви, че ще се съобразят със становището на ЦИК.
„Така предложените допълнения в избирателния процес са илюстрация на юридическа некомпетентност достигаща до степен на невежество„, коментира пред Де Факто депутатът от ВНС юристът Петър Обретенов.
Първото гласуване на промените в изборните правила са точка първа за петъчното пленарно заседание. Преди второто четене свои предложения се готвят от ДПС, а БСП ще пише нови текстове в Избирателния кодекс.