
В обръщение към политическите партии Съюзът на юристите призова политиците да включат повече юристи в листите си за участие в следващия парламент, за да бъде спасено качеството на законодателството. То е подписано от председателя на СЮБ Владислав Славов, бивш конституционен съдия. Обръщението не пести оценката, че „този Парламент е с най-ниско обществено доверие и слаба законододателна дейност“. Това се дължи и на обстоятелството, че в НС има само около 27 юристи по диплома, като повечето от тях без реален юридически стаж. В Правната комисия в състав от 22 депутати – 5 са с икономическо образование!“, отбелязва Съюзът.
СЮБ посочва, че Народното събрание на България е на първо място в ЕС по законодателни предложения направени от народни представители – над 65%. „Върхове“ са постигнати през първата и деветата сесия на НС, съответно 84.7% и 73.7%. За сведение в страните от ЕС тази стойност е средно около 20%, като в Гърция, Финландия и Швеция е 0%, в Дания 1%, в Нидерландия, Ирландия и Словакия е 2% и т.н“, сочи примери организацията. Напомня, че при 87.7% от законодателните инциативи не са извършени необходимите изследвания или научни експертизи.
Като своеобразен апогей на законодателната дейност е отбелязана емблематичната практиката на управляващите да променят закони с преходни и заключителни разпоредби : Тенденция в законотворчеството наложила „принципа“ законът да се чете отзад напред!
„Абсурдно е, ако не е комично, да се отчита за положителна работата на НС по броя на приетите актове, повечето от които са „поправка на поправката“, пишат юристите.
От Съюза казват, че не са изчерпателни в изборяването на слабостите в законодателната дейност на 44-то НС, но смятат, че „изложеното е достатъчно основание да призовем всички политически партии и коалиции да се съобразят с него, когато формират кандидатските си листи за народни представители за следващия Парламент“
Цялото Обръщение:
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
Изтича мандатът на 44-то Народно събрание (НС). Парламентът с най-ниско обществено доверие, след промените от 1989 г., който за 4 години не намери време и сили да изпълни решение на Бюрото на Великото народно събрание от 15.05.1991 г. и вече сме единствената страна в Европейския съюз (ЕС) без консолидирано законодателство!
Най-съществените фактори за този нисък рейтинг на НС по изследвания на Националния център за парламентарни изследвания при НС, Центъра за въздействието на законодателството, Института за развитието на публичната среда и други организации са следните:
Информация на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, както и наши изследвания, показват, че НС на РБ е на първо място в ЕС по законодателни предложения направени от народни представители – над 65%. „Върхове“ са постигнати през първата и деветата сесия на НС, съответно 84.7% и 73.7%. За сведение в страните от ЕС тази стойност е средно около 20%, като в Гърция, Финландия и Швеция е 0%, в Дания 1%, в Нидерландия, Ирландия и Словакия е 2% и т.н.
Разбира се причините за тази българска депутатска активност е ясна на всички, но държим да отбележим, че в р. №1/2020 г. на КС на РБ е посочено, „че за да бъдат конституционосъобразни приеманите от НС актове трябва да съотвестват както на Конституцията на РБ, така и на останалите действащи закони, защото друго би противоречало пряко на чл. 4, ал. 1, изр. 2, предл. 2 от Конституцията“. Полезно е народните представители да се запознаят с това решение, за да разберат, че Законът за нормативните актове създава за тях императивни норми, в т. ч. и регулиращи законодателството и зконодателния процес!
Във връзка с изложеното, съществено е да се отбележи, че при 87.7% от законодателните предложения не са извършени необходимите изследвания или научни експертизи.
През мандата си НС не само не прекрати, но продължи и разшири отричаната практика да се променят закони с преходни и заключителни разпоредби – от 35% на 37%. Тази опасна и противоконституционна тенденция в законотворчеството наложи „принципа“ законът да се чете отзад напред!
Абсурдно е, ако не е комично, да се отчита за положителна работата на НС по броя на приетите актове, повечето от които са „поправка на поправката“. Като причина за направените законодателни предложения в 27.7% е посочена „неефективност на действащото законодателство“ прието в повечето случаи от същото НС.
Трябва да отбележим и обстоятелството, че 76.3% от внесените в 44-то НС законопроекти са без представен анализ на съответствието спрямо правото на ЕС.
До голяма степен посочените негативи са плод на обстоятелството, че в НС има само около 27 юристи по диплома, като повечето от тях без реален юридически стаж. В Правната комисия в състав от 22 депутати – 5 са с икономическо образование!
Всички знаем, че НС, осъществява законодателната власт (чл. 62, ал. 1 от Конституцията) и основната, и водеща негова дейност е да приема нормативни актове. Съществена предпоставка тази дейност да бъде конституционосъобразна и качествена е в неговия състав да има повече юристи с многогодишен стаж и високи професионални качества!
С настоящето не обхващаме всички слаби страни в законодателната дейност на 44-то НС, но изложеното е достатъчно основание да призовем всички политически партии и коалиции да се съобразят с него, когато формират кандидатските си листи за народни представители за следващия Парламент!
ПРЕДСЕДАТЕЛ: (ВЛ. СЛАВОВ)