Кампаниите на партиите не могат да се финансират с повече от 3 милиона лева
Забранява се безплатното използване на публичен административен ресурс по време на предизборната кампания. Това гласи решение на Централната избирателна комисия. В него се уточнява още, че става думи за бюджетни средства, помещения, автомобили, самолети и др. транспортни средства, оборудване, движими, недвижими вещи, държавна или общинска собственост.
Предизборната кампания за предстоящите парламентарин избори на 4 април 2021 г. се открива на 5 март 2021 г. ( 30 дни преди изборния ден) и приключва в 24,00 ч. на 2 април 2021 г.
Кампаниите на партии и коалиции не могат да се финансират с повече от 3 милиона лева, а на инициативните комитети с 200 000 лева. ЦИК прие, че предизборната кампания ще се финансира със собствени средства на партиите, на участващите в коалициите партии и на членовете на инициативните комитети, на регистрираните кандидати. Както и със средства дарени от физически, юридически лица и еднолични търговци по определен ред. Сметната палата ще контролира и проверява даренията и отчетите след края на кампанията.
С решението си ЦИК забранява получаването от партии, коалиции или инициативни комитети във връзка с предизборните им кампании на анонимни дарения под каквато и да е форма, финансиране от юридически лица и еднолични търговци, които имат просрочени публични задължения или са регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим.
Кампанията не може да се финансира и от чуждестранни физически лица, със средства от религиозни институции, от чужди правителства, чуждестранни държавни предприятия, чужди търговски дружества или чуждестранни организации с идеална цел.
В случай че общият размер на дарението от едно физическо лице или юридическо лица или едноличен търговец надхвърли една минимална работна заплата, дарителят предоставя декларация за произхода на парите. Когато дарението или предоставените средства са над 1000 лв., Сметната палата ще проверява за съответствие между размера на дарението и размер на доходите на дарителя.
Указания до медиите на ЦИК
(без редакторска намеса)
Централната избирателна комисия обръща внимание на доставчиците на медийни услуги, че следва да спазват изискванията на чл. 205 от Изборния кодекс, съгласно които, считано от деня на обнародването на Указ № 9 от 14.01.2021 г. на президента на Република България (ДВ, бр. 5 от 19.01.2021 г.) за насрочване на изборите за народни представители на 4 април 2021 г., при огласяване на резултати от допитвания до общественото мнение и социологически проучвания по повод изборите за народни представители, същите следва да съдържат и информация за възложителя на допитването или проучването, за организацията, извършила допитването или проучването както и за източниците на финансирането му. В печатен или друг текстови материал информацията следва да се представя пълно и ясно в обособено поле на видно място и да заема не по-малко от 5 на сто от общата площ на материала, а в аудио- и аудио-визуални материали, излъчени по електронните медии или в представяне пред публика – веднъж в началото и веднъж в края на материала или представянето.
Лицата, които провеждат допитване до общественото мнение или социологически проучвания и/или огласяват резултати от тях, не могат да се позовават на служебна, търговска или друга защитена от закон тайна, за да не представят информация за възложителя на допитването или проучването, за организацията, извършила допитването или проучването и за източниците на финансирането му.
Централната избирателна комисия уведомява, че за нарушаване на разпоредбата на чл. 205 ИК е предвидена глоба или имуществена санкция в размер от 2000 до 5000 лева.