Без един „против“ прие и становище за противоконституционността му
Единодушно, със 17 „за“, Пленумът на ВСС откри и веднага спря процедурата за избор на новия прокурор, който ще разследва Главния.
Спирането е по чл. 54 на Административнопроцесуалния кодекс – до произнасянето на Конституционния съд по казуса. Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок, но няма кой да го направи – не е имало номиниране на кандидати за надглавен прокурор.
„Особения“ прокурор – извън конституционния ред, спецсъдилищата стават извънредни
Единодушно, с 18 „за“, Пленумът на ВСС гласува днес и становището си по Дело 4/2021 г. на Конституционния съд, образувано по искане на президента.
Без изненади, кадровиците до един приемат, че създаването на „особения“ прокурор нарушава принципите в основния закон за независимост на съдебната власт, равенство на гражданите пред закона, забраната за създаване на извънредни съдилища.
В становището на ВСС се напомня препоръката на Комитета на министрите, че: „държавите следва да предприемат необходимите мерки, за да гарантират, че прокурорите са в състояние да изпълняват своите професионални задължения и отговорности, без върху тях да се упражнява необосновано въздействие и без да бъдат изложени на неоправдан риск от гражданска, наказателна или друга отговорност“.
Оспорените разпоредби обаче предоставят предпоставки за излагането на главния прокурор на споменатия риск, което от своя страна би довело до накърняване на неговата независимост, приемат кадровиците. А това би довело до излагане на риск на цялата прокурорска институция.
Аргументите са, че действията на „надглавния“ не подлежат на ръководство и контрол за законност в рамките на институционалната йерархия и законодателят премахва важни гаранции за обективност, всестранност и пълнота на разследването.
Напомня се решението от миналата година на КС по дело 15/2019 г., че надзорът за законност и методическото ръководство върху дейността на всички прокурори, не включват случаите, когато прокурор извършва проверки, разследвания и други процесуални действия по сигнали срещу обвинител №1.
А изключването на особения прокурор от институционалната и йерархична система за ръководство и контрол зачертава каквито и да било гаранции срещу произвол, включително и насочени срещу главния прокурор.
Освен това единствено актовете на специалния прокурор с отказ да образува досъдебно производсто подлежат на съдебен контрол, т.е. дава се защита само на пострадалите от действия на Главния, а тази възможност е отнета на всички останали български граждани, пострадали от престъпления.
Прехвърлянето на делата срещу обвинител №1 и заместниците му на специализираните съдилища – първоинстанционн и апелативен, от своя страна нарушава на забраната за създаване на извънредни съдилища. А те са забранени, защото се създават за постигане на определени политически цели и са в конфликт с идеята за независимост на съда. Включването в подсъдността на специализираните струтури на дела единствено и само според качеството на подсъдимия обаче е признак именно на извънреден съд, категорични са от ВСС.