Това предвиждат промени в антикорупционния закон
Нова философия на гражданската конфискация, който да сложи край на „презумпцията за незаконност“, а оттам и друга уредба на условията, обжалваемостта и протичането на производството – това се предлага в проект за изменения на Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (ЗПКОНПИ).
Съпътстващо се предвижда разпускане на сегашната КПОНПИ, оглавявана от Сотир Цацаров. И избор на две нови комисии – едната ще се занимава с установяването и отнемането на незаконното имущество, другата – с антиорупция и установяване на конфликта на интереси. Съответно, производствата пред КПКОНПИ се спират, тези пред съда – също до приемането на специални наредба и методика по новия закон.
Проектът е на Христо Иванов, Атанас Атанасов, Атанас Славов („Демократична България“) и очевидно има амбицията да реши наболелите проблеми с „презюмираните“ незаконни богатства и техните притежатели, които „удачно“ попадат под ударите и на прокуратурата, и на КПКОНПИ според конюнтурата и без реална възможност да се защитят. В мотивите си вносителите цитират и констатации от тазгодишния доклад за върховенството на закона на ЕК. Помним и драмите с гражданската конфискация, разнобоят между двете комисии – КОНПИ и КПКОНПИ и съдии, включително как със скорострелни законотворчества предния парламент зачерта тълкуване на Върховния касационен съд.
Основните промени
- За постигане на целта за защита на интересите на обществото не се налагат санкции и други ограничения върху мирното ползване на собствеността, които създават или допускат риск от несправедливост, нарушават правото на защита на засегнатите лица и на пострадалите от престъпления или са непропорционални на правонарушението и на последиците от него.
- За незаконно придобито имущество се смята имуществото, представляващо средство или облага от незаконни дейности.
- Незаконна дейност е всяко умишлено действие или бездействие, което противоречи на изрична законова забрана от публичен характер.
- Средства за извършване на незаконна дейност са имуществени права върху вещи и/или имоти, които са послужили за извършване на умишлена незаконна дейност, създаваща облаги.
- Увеличава се размерът на значителното несъответствие от 150 000 на 250 000 лева за целия проверяван период (до 10 г. назад).
- Решенията на комисията за установяване и отнемане се обжалват по реда на АПК като индивидуални административни актове.
- Изискват се неоспорими доказателства за наличието на значително несъответствие при исковете за обезпечителни мерки или отнемане.
- От датата на влизането на закона в сила КПКОНПИ се прекратява. Създават се две нови комисии – за установяване и отнемане на незаконно придобито имущество и за противодействие на корупцията и санкциониране на конфликт на интереси, които парламентът избира в едномесечен срок.
- Производствата за отнемане на имущество се спират, възстановяват се след приемане на нарочни наредба и методика. Спират се и съдебните производства. Обезпечителните производства се разглеждат в триинстанционно производство.
- Не са обект на отнемане предметът, средствата и облагите, придобити чрез престъпление, които се отнемат въз основа на НК по реда на НПК, както и укритите от данъчно облагане доходи, които се облагат по реда на данъчните закони и отговорността за укриването им се реализира посредством специализираното данъчно законодателство и по реда на ДОПК.
- Не са обект на отнемане имуществените права, представляващи предмет, средства и облаги на физическите лица по смисъла на ЗАНН, както и тези, които подлежат на отнемане на основание и по реда на ЗАНН.
- Не подлежи на отнемане равностойността на предмет, средства и облаги от престъпления и административни нарушения, освен в случаите, когато отговорността за престъпленията и административните нарушения не може да бъде реализирана по причини, стоящи извън поведението на държавата и нейните органи. Не подлежат на отнемане и имуществени права, за които са погасени по давност правата на държавата за конфискация и отнемане на предмет, средства и облаги от престъпления и административни нарушения.
- Не се образува производство по отнемане на незаконно имущество, а образуваното се прекратява, когато проверката не може да разграничи имуществото, подлежащо на конфискация или отнемане по реда на НК, на ЗАНН или на специалните закони, които предвиждат отнемане на имуществени права от имуществените права, които представляват средство или облага от извършване на незаконна дейност по смисъла на този закон.
- Решенията на Комисията за установяване и отнемане на незаконно придобито имущество, включително за определяне на претендираните за отнемане имуществени права, техните обекти, лицата, чиято имуществена сфера се засяга от производството, и лицата, чието имущество ще бъде обект на санкция или ограничаване на правото на мирно ползване на собственост се обжалват по реда на НПК. Самите решения се вземат с мнозинство 50 плюс 1 от членовете на омисията и се мотивират с установените факти и доказателства.
- Втората комисия, за предотвратяване на корупцията и санкциониране на конфликта на интереси вече ще се занимава с проверката на имуществените декларации на вишите публични длъжности (без магистратите), ще установява и глобява за конфликт на интереси.