
Дисциплинарната реформа за търсене на отговорност от полските съдии, нарушава правото на ЕС. Това се казва в заключението на проф. Евгени Танчев, българският генерален адвокат в Съда на ЕС по Дeло C‑791/19 Европейска комисия срещу Полша. Танчев не приема да се търси отговорност от съдиите за съдържанието на техните актове и още ред други ограничения, които засягат независимостта на съдебната власт.
Делото пред Съда на ЕС бе образувано по искане на Европейската комисия срещу Полша заради въведените през 2018 г. национални мерки за дисциплинарен режим на съдиите от Върховния съд и общите съдилища. Сред най-драстичните промени са въведената забрана да не се прилагат разпоредби, които не са признати за неконституционни от полския Конституционен съд. Което на практика е забрана да се прилагат директно решения на Съда на ЕС, установили че новата „съдебна реформа“ в Полша нарушава правото на ЕС. Cъдиитe, пpилoжили cъдeбнитe peшeния нa eвpoпeйcĸия cъд, ca зacтpaшeни oт диcциплинapнo oтcтpaнявaнe oт длъжнocт.
Създадената Диcциплинapнaтa ĸaмapa e cъcтaвeнa oт нoви cъдии, посочени от Haциoнaлния cъдeбeн cъвeт (HCC), избран от управляващото мнозинство. Члeнyвaщитe в нeгo мaгиcтpaти ce нaзнaчaвaт oт yпpaвлявaщoтo мнoзинcтвo нa Ceймa във Bapшaвa. Πoлcĸoтo зaĸoнoдaтeлcтвo пoвoлявa cъдиитe oт oбиĸнoвeнитe cъдилищa дa бъдaт пoдлaгaни нa диcциплинapни paзcлeдвaния, пpoцeдypи и caнĸции зapaди cъдъpжaниeтo нa тexнитe cъдeбни peшeния.

Искането на ЕК бе последвано от безпрецедентно протестно шествие на близо 30 000 полски съдии, прокурори, адвокати, нотариуси и др. подкрепено от присъствието на магистрати от целия Европейски съюз, включително и България, срещу законодателните промени на управляващите, които сериозно засягат съдийската независимост.
„Безспорно това дело е от основно значение за правния ред на Съюза“, казва в заключението си Евгени Танчев.“ Трябва да съществуват достатъчно гаранции за ненакърняване на независимостта на съдебната власт чрез заплахата от или налагането на санкции. Следователно този режим е свързан с правовата държава и с функционирането и бъдещето на съдебната система на Съюза, която се основава на Съда и на националните юрисдикции“
С множество аргументи, генералният адвокат Танчев предлага на Съда да установи, че реформата на Полша нарушава основни принципи на Съюза и неговите договори.
Страната е допуснала съдържанието на съдебни актове да се квалифицира като дисциплинарно нарушение, без да е гарантирала независимостта и безпристрастността на Дисциплинарната колегия, казва той.
Недопустимо е и правомощието на председателя й да определя по свое усмотрение компетентния съд, без дисциплинарните дела да се решават от съд, създаден със закон.
Предлага се да бъде отхвърлено и правомощието на министъра на правосъдието да назначава дисциплинарен обвинител, който е към министерството на правосъдието.
Като недопустимо, Евгени Танчев определя и правилото, че дисциплинарният съд провежда производство, въпреки отсъствието по уважителни причини на призования дисциплинарно обвинен съдия или на неговия защитник.
„От решаващо значение в настоящото дело е, както се потвърждава от решение Miasto Łowicz, че национални мерки, които по някакъв начин не допускат или възпрепятстват националните юрисдикции да упражнят своето право или задължение да отправят преюдициално запитване, нарушават член 267 ДФЕС“, пише в заключението.
„Фактът, че спорните разпоредби допускат възможност за образуване на дисциплинарно производство срещу национални съдии поради решение за отправяне на преюдициално запитване до Съда, не само накърнява правилното функциониране на преюдициалното производство, но и може да повлияе в бъдеще на решенията на други национални съдии дали да отправят преюдициални запитвания, като по този начин води до създаването на „възпиращ ефект“, самата възможност спрямо съдия да се образува дисциплинарно производство или да се наложат дисциплинарни мерки за това, че е отправил преюдициално запитване, е удар по основите на Съюза„, заключава Евгени Танчев.
Той предлага Съдът да приема изцяло съображенията на комисията за нарушения на договорите на Съюза като за основателно.
Досега Съдът на ЕС в Люксембург излезе с две решения, че съдебната реформа в Полша нарушава правото на ЕС. И в двете решения от юни 2019 г., и от ноември 2019 г., Съдът прие по същество заключенията на Евгени Танчев, че мерките за намаляване на пенсионната възраст на съдиите от Върховния съд и от общите съдилища и предоставените правомощия на президента на Полша и на министъра на правосъдието да удължават активния мандат на тези съдии, са в противоречие с гарантираните от ДЕС правила. Пенсионирането на съдиите от обикновените съдилища и на прокурори въвеждат пряка дискриминация и дават власт на министъра на правосъдието да „подбира“ кои съдии да остави на работа, отстранявайки „неудобните“, каза съдът.
Междувременно ЕК бе задействала срещу Полша чл. 7 от Договора за ЕС, предвиждащ възможност за лишаване от право на глас в ЕС, ако мнозинството от държавите в общността подкрепят налагането на такова наказание заради постоянна заплаха за върховенството на закона.
Съдът на ЕС допусна налагането на временни мерки срещу Полша.