По решение на Съдийската колегия от вторник, днес на страницата на ВСС бе публикуван доклад за избрания радикален модел за съдебната карта (модел 4) и приложенията към него. Той е на координаторите по проекта Боряна Димитрова и Красимир Шекерджиев.

Докладът разписва критериите за реформа на съдилищата, предложенията за трансформацията на районните съдилища – кои от тях остават самостоятелни и кои да са териториални отделения, както и видовете конкурси за израстване в системата занапред.
До 10 юни във ВСС се очакват коментари, въпроси и становища. На 8 и 15 юни кадровиците ще обсъждат конкретните предложения.
Както е известно, модел 4 залага на промяна на родовата подсъдност на дела, прехвърлянето на част от тях като първа инстанция на окръжните съдилища, а оттам и прехвърляне на районни съдии за окръжни, а на окръжни – за апелативни. Радикалните решения бяха подкрепени от мнозинството в Съдийската колегия, а после и в Пленума на ВСС. Но срещнаха отпор сред редовите съдии, над 500 от тях изпратиха подписка във ВСС.
Докладът е 163 страници. Представяме ви най-основните моменти от него.
Критерии за специализация

В РС трябва да има две самостоятелни отделения – гражданско и наказателно, съответно и минимум трима съдии на щат.
От 113 районни съдилища в момента пълна специализация има в 27 РС, в 14 други тя е частична, в 72 от съдилищата в страната не съществува никаква специализация по материя.
При реализацията на модела са запазени всички съдилища, където може
да бъде осигурено адекватно натоварване за поне три постоянно действащи
съдийски щата и се предлага създаване на териториални отделения за тези, в
които това не е възможно.
Съдилища, които към момента са с щатна численост под посочената и
след промяната на родовата подсъдност на определени категории наказателни
и граждански дела нямат натоварване за поне три постоянни съдийски щата
следва да бъдат трансформирани в териториални отделения на съседен съд
(при граничещи съдебни райони), като щатовете в по- малкия (или по-слабо
натоварения съд) се влеят в тези на приемащият съд.
Специализацията на съдиите, работещи в окръжни съдилища следва да
бъде реализирана при обособяването на три самостоятелни отделения гражданско, търговско и наказателно.
Към момента в страната функционират 28 окръжни общи съдилища,
като в 14 от тях е налице специализация по трите основни правни материи, а в
останалите 14 тя е частична – като не е обособено самостоятелно търговско
отделение.
Основна предпоставка за специализация на окръжните съдилища по материи е
броя на магистратите, които работят в тях. В случаите когато този брой е под 12
за съответния съд е практически невъзможно формирането на три отделения
При реализацията на модел 4 предложението да бъде запазен броят на
окръжните общи съдилища и бъде увеличен броя на магистратите, работещи в
тях, като предвиждаме минималния щат за съд от това ниво да бъде не по-малко от 12 съдии.
При реализацията на модела не се предвижда разкриване на
териториални отделения към окръжните съдилища.
За апелативните съдилища също се изисква обособяването на три самостоятелни отделения – гражданско, търговско и наказателно.
От 5 апелативни общи съдилища в 4 е налице специализация по трите основни правни материи, а в
едно от тях – Апелативен съд гр. Велико Търново не е обособено търговско
отделение.
При реализацията на модел 4 не се предвижда увеличаване на броя на
апелативните съдилища, а единствено на броя на магистратите, работещи в тях.
Няма да бъдат разкривани и териториални отделения към тези
съдебни органи, като бе изоставена идеята за реализиране на две такива в най-големия апелативен съд в страната АС- гр. София.
Делата и подсъдността
На районен съд се предлага да останат около 40% от
броя на сега разглежданите облигационни и установителните искове. Този
процент съответства на възможностите на районните съдии да приключват
равен или почти равен на постъплението брой дела. Дори и при по-точно
изчисление, и процентът да е малко по-различен, това няма да промени
изводите.
Предложението по модел 4 е на районен съд да останат подсъдни
всички искове по граждански дела с цена на иска до 2000 лв., промяна в
родовата подсъдност на вещните дела (без делбите и тези по Закона за
наследството), както и на част делата по Семейния кодекс, като тези за развод по
исков ред и недействителност на брака
станат подсъдни на ОС като първа инстанция.
От наказателните дела при реализацията на модела се предвижда на ниво районен съд да останат
за разглеждане делата по чл.128-129 НК – телесни повреди и тези по чл.194-196 НК – кражбите, които са
класически престъпления и ще дадат възможност на магистратите на тази
инстанция да разглеждат и дела с предмет престъпления против личността и
против собствеността, което е гаранция за избягване на деквалификацията на
наказателните съдии.
Промяната на родовата подсъдност на част от наказателните производства
от общ характер не е непозната за националното ни законодателство и е често
използвана с оглед променена преценка за фактическата и правна сложност на
дела с различна правна квалификация.
При окръжните съдилища промяна във видовете разглеждани дела няма,
само в броя им.
Предложението е родово подсъдни на окръжен съд като първа
инстанция да бъдат освен установителните и облигационните искове с цена на
иска над 2000лв., но и делата по СК- само недействителност на брака и развод и
всички вещни искове.
Трансформацията на районните съдилища
Апелативен район Бургас
Да бъдат запазени съдилищата в
гр. Бургас и гр. Несебър като самостоятелни съдебни органи, а съдилищата в гр. Малко Търново, гр. Царево, гр.
Средец, гр. Поморие, гр. Карнобат и гр. Айтос да бъдат трансформирани в
териториални отделения към РС- гр. Бургас.
Да бъде запазен като
самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Сливен, а районните съдилища в гр. Котел и Нова Загора да се преобразуват в териториални отделения на този
съд, тъй като в тях няма да има достатъчно дела, които да обосноват работата
на трима или повече съдии.
Да бъде запазен като
самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Ямбол. Районният съд в гр.
Елхово, като към него бъде създадено
териториално отделение, в което да бъде трансформиран районният съд в гр.
Тополовград. Съдът в гр. Елхово следва да остане самостоятелен съдебен орган, предвид това, че се намира в граничен район, а и към постъпленията от дела на
съда ще се прибавят тези на създаденото териториално отделение. Ето защо в
този съд се прогнозира да има достатъчно дела, които да обосноват работата на
четирима съдии.
Апелативен район Варна
Да бъде запазен като
самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Варна. Районният съд в гр.
Провадия също трябва да продължи да функционира самостоятелно, предвид
това, че се намира в сравнително отдалечен от областния център град.
Районният съд в гр. Девня следва да бъде преобразуван в териториално
отделение на РС- гр. Варна, предвид броя на делата, които се очакват да бъдат
разглеждани в този съд и това, че в него няма да има достатъчен брой съдии,
които да осигурят възможността за специализация.
Да продължат да функционират,
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Добрич и РС- гр. Балчик.
Към Балчик трябва да бъде създадено териториално отделение, в което да
бъде трансформиран РС- гр. Каварна.
Да продължат да
функционират като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Шумен и
РС- гр. Нови Пазар, тъй като в тези съдебни органи се прогнозира да има
достатъчно дела, които да обосноват работата на поне трима съдии. Районният
съд в гр. Велики Преслав следва да бъде преобразуван в териториално
отделение на РС- гр. Шумен.
Да продължи да функционира
като самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Разград. Районните
съдилища в гр. Кубрат и гр. Исперих трябва да бъдат трансформирани в
териториални отделения на РС- гр. Разград.
Да продължи да функционира
като самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Търговище. Районните
съдилища в гр. Попово и гр. Омуртаг трябва да бъдат трансформирани в
териториални отделения на РС- гр. Търговище.
Да продължи да функционира
като самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Силистра. Районните
съдилища в гр. Дулово и гр. Тутракан трябва да бъдат
трансформирани в териториални отделения на РС- гр. Силистра.
Апелативен район Велико Търново
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Велико Търново., РС- гр.
Горна Оряховица и РС- гр. Свищов. Районните съдилища в гр. Елена и гр.
Павликени да бъдат трансформирани в
териториални отделения на РС- гр. Велико Търново.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Габрово и РС- гр. Севлиево.
Районните съдилища в гр. Дряново и гр. Трявна да бъдат трансформирани в териториални отделения на РС – Габрово.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Ловеч и РС- Троян. Районните съдилища в гр. Луковит и гр. Тетевен да бъдат трансформирани в териториални отделения,съответно Луковит на РС- гр. Ловеч, а Тетевен на РС- гр. Троян.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Плевен и РС- гр. Червен
бряг. Районните съдилища в гр. Левски и гр. Никопол да бъдат трансформирани в териториални отделения на РС гр. Плевен
Да продължи да функционира
като самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Русе. Районният съд в гр.
Бяла става териториално отделение.
Апелативен район Пловдив
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Пловдив., РС- гр.
Асеновград и РС- гр. Карлово.
Районният съд в гр. Първомай да бъде
трансформиран в териториално отделение на РС- гр. Пловдив.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Пазарджик, РС- гр. Пещера
и РС- гр. Велинград.
Районният съд в гр. Панагюрище да бъде
трансформиран в териториално отделение на РС- гр. Пазарджик.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Стара Загора и РС- гр.
Казанлък.
Районните съдилища в гр. Гълъбово, гр. Раднево и гр. Чирпан да бъдат трансформирани в териториални отделения на
РС- гр. Стара Загора.
Да продължи да функционира
като самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Смолян.
Районните съдилища в гр. Мадан, гр. Златоград, гр. Девин и гр. Чепеларе да бъдат трансформирани
в териториални отделения на РС- гр. Смолян.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Хасково., РС- гр.
Димитровград и РС- гр. Харманли.
Районните съдилища в гр. Свиленград и гр. Ивайловград да бъдат трансформирани в териториални отделения на
РС- гр. Харманли.
Да продължи да функционира
като самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Кърджали.
Районните съдилищата в гр. Момчилград, гр. Ардино и гр. Крумовград да бъдат
трансформирани в териториални отделения на РС- гр. Кърджали.
Апелативен район София
В Софийски районен съд, при спазване на определената норма за
натовареност и съобразяване на прогнозния брой граждански дела са
необходими 102 постоянни граждански състава и 40 постоянни наказателни
състава.
Броят на разглежданите в СРС НАХД предполагат разкриването на десет
непостоянни наказателни състава, които по необходимост да разглеждат
преимуществено тези дела.
В СРС се налагат разкриване и на 23 непостоянни граждански състава, които
следва при необходимост да разглеждат заповедни производства.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Ихтиман., РС- гр. Елин
Пелин, РС- гр. Ботевград, РС- гр. Самоков и РС- гр. Костинброд.
Районните съдилища в гр. Своге и гр. Сливница да бъдат трансформирани в териториални отделения на РС – Костинброд.
РС- гр. Пирдоп да бъде трансформиран в
териториално отделение на РС- гр. Елин Пелин, а РС- гр. Етрополе в
териториално отделение на РС- гр. Ботевград.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Благоевград., РС- гр.
Петрич и РС- гр. Гоце Делчев.
Районните съдилища в гр. Сандански и гр. Разлог да бъдат трансформирани в териториални отделения
съответно РС- гр. Сандански на РС- гр. Петрич, а РС- гр. Разлог на РС- гр. Гоце
Делчев.
Районните съдилища в Кюстендил и Дупница да
продължат да функционират като самостоятелни органи на съдебна власт
Да продължи да функционира
като самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Перник.
Районните съдилища в гр. Радомир, гр. Брезник и гр. Трън да бъдат трансформирани в териториални
отделения на РС- гр. Перник.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Враца., РС- гр. Мездра, РСгр. Козлодуй и РС- гр. Бяла Слатина.
Районният съд в гр. Оряхово да бъде
трансформиран в териториално отделение на РС- гр. Козлодуй.
Да продължат да функционират
като самостоятелни органи на съдебна власт РС- гр. Монтана и РС- гр. Лом.
Районния съд в гр. Берковица да бъде
трансформиран в териториално отделение на РС- гр.Монтана.
Да продължи да функционира
като самостоятелен орган на съдебна власт РС- гр. Видин.
Районните съдилища в гр. Белоградчик и гр. Кула да бъдат трансформирани в териториални отделения на
РС- гр. Видин.
Конкурсите
Предложените е, както досега, СК на ВСС да е длъжна да определи и обяви свободните
длъжности във всеки отделен орган на съдебна власт, както и длъжностите,
които ще се освободят през следващата година. Тези длъжности следва да бъдат
попълнени, като начина за заемането им бъде чрез следните два вида конкурси:
– за повишаване за кандидати от съответния съдебен район, които са
специалисти в съответната правна материя
– за повишаване и преместване за кандидати от други съдебни райони
или магистрати от същия съдебен район, но правораздаващи в друга правна
материя.
Всеки един от двата вида конкурси да бъде обявяван ежегодно,
като първо се обявява този за ВКС, а след това през три месеца съответно за АС,
ОС и РС.
Провеждането на конкурс за повишаване на кандидати от съответния
съдебен район на съда, в който са налични свободни длъжности, да е по правила, различни от тези за предвидения втори вид конкурс.
В този конкурс ще имат възможност да участват само съдии от
съответния съдебен район, които са специалисти в правна област, идентична с
тази, за която са налични свободни длъжности.
При провеждане на конкурса ще се представят три дела, избрани от
кандидата и три дела, избрани на случаен принцип. Те ще бъдат предоставени
на електронен носител и ще са достъпни за определен период от време на
всички съдии, които правораздават в отделението, където са налице свободни
длъжности.
Всеки един от магистратите в съответното отделение да има
възможност чрез гласуване да класира кандидатите, тъй като
познава в подробности работата им не само въз основа на посочените по- горе
материали, но и във връзка с обичайната си дейност като въззивен съдия в
съответния съдебен район.
Въз основа на проведеното гласуване ще бъде изготвен списък с
поредността на кандидатите, който ще бъде предложен на СК на ВСС.
Назначаването на съответния кандидат да е по
поредността на изготвения списък, а в случаите, в които СК на ВСС не се
съобрази с него, трябва да изложи конкретни мотиви за това защо е назначен
друг, а не поредният класиран кандидат.
Решението на СК на ВСС ще подлежи на съдебен контрол
Да бъде провеждан и конкурс за повишаване и
преместване на магистрати, в който ще имат възможност да участват:
– съдии от съответния съдебен район, в който са налични свободните
длъжности, но не правораздават в правната област, в която са тези
длъжности;
– съдии от други съдебни райони, без значение дали от равен по степен
или по- нисък по степен съд.
Този конкурс ще се провежда от конкурсна комисия (избрана измежду
съдии от по- горен съд), която ще оценява кандидатите и ще извършва
класирането им. В този случай няма да съществува възможност да се отчете
становището на магистратите в съответното отделение, където са налични
свободните длъжности, тъй като работата на кандидатите няма да им е
служебно известна- те ще са правораздавали в други съдебни райони или ще са
с друга специалност.
След като бъде осъществено класиране на кандидатите от конкурсната
комисия, то ще бъде представено на СК на ВСС, която ще ги назначава с
решение, което ще подлежи на съдебен контрол.