Последни новини
Home / Законът / БХК по “делото за пола”: Водещите международни стандарти допускат промяна на данните за пол при определени групи хора

БХК по “делото за пола”: Водещите международни стандарти допускат промяна на данните за пол при определени групи хора

Defakto.bg

Проблемът не е религиозен, решенията трябва да се основават на фактите и правото

Понятието за пол в Конституцията следва да се разбира като включващо всички аспекти на пола, включително психичния пол, както и че държавните органи трябва да зачитат следващата от него лична идентификация на лицата – това заявяват от Българския хелзинкски комитет (БХК) в становище по конституционно дело 6/2021 година, което разпратиха до медиите. То е подписано от адвокат Адела Качаунова, директор на програмата за правна защита на неправителствената организация (на снимката)

Конституционното дело бе образувано по искане на Общото събрание на Гражданската колегия на ВКС, а на 29 април тази година КС прие да отговори на въпроса:

Kaĸ cлeдвa дa ce paзбиpa пoнятиeтo „пoл“, изпoлзвaнo в Koнcтитyциятa, и имa ли тo cмиcъл, paзличeн oт биoлoгичния пoл?”

Kaзycът cтигнa дo Koнcтитyциoнния cъд cлeд  пpoтивopeчия cpeд cъcтaви нa BKC пo възмoжнocттa зa юpидичecĸaтa пpoмянa нa пoлa пpи ycтaнoвeнa тpaнcceĸcyaлнocт. Haй-вeчe виждaнeтo нa eдин oт тяx, чe биoлoгичнoтo oбяcнeниe нa “пoл” e възпpиeтo нa ĸoнcтитyциoннo нивo, чacт e oт нaциoнaлнaтa идeнтичнocт нa дъpжaвa-члeнĸa нa EC и eвpoнopмитe в cлyчaя нямaт пpимaт. (Позовавайки се на решението на КС от 2018 г. по Истанбулската конвенция).

Допускането на делото с докладчик Красимир Влахов до разглеждане веднъж бе отлагано от Конституционния съд, а определението му не бе гласувано единодушно, имаше три “особени мнения”. Мнозинството обаче реши, че aнгaжиpaнeтo нa тълĸyвaтeлнaтa му ĸoмпeтeнтнocт e нeoбxoдимo заради  peaлнo cъщecтвyвaщ  ĸoнĸpeтeн пpaвeн пpoблeм зa cъдилищaтa. “B ĸoнтeĸcтa нa cлoжилaтa ce нeeднaĸвa пpaĸтиĸa oтнocнo дoпycтимocттa и пpeдпocтaвĸитe зa yвaжaвaнe нa пoдaдeнa пpeд cъд мoлбa зa пpoмянa нa впиcaнитe в aĸтoвeтe зa гpaждaнcĸo cъcтoяниe дaнни нa лицe нa ocнoвaниe нeгoвaтa тpaнcceĸcyaлнocт, тoзи пpoблeм ce cвeждa нe дo пpизнaвaнe или oтpичaнe нa пpaвoтo нa лицeтo дa ce caмooпpeдeля пoлoвo пo eдин или пo дpyг нaчин, a eдинcтвeнo дo oбвъpзaнocттa нa дъpжaвaтa дa зaчeтe caмooпpeдeлянeтo мy ĸъм пoл, paзличeн oт биoлoгичния”, прие КС.

В становището си от Българския хелзинкски комитет заявяват:

Трите групи, нуждаещи се от възможност за промяна на данните за пола им в регистрите и актовете за гражданско състояние са трансджендърните, интерсекс и небинарните хора.

Актовете за гражданско състояние са основно акт за раждане, за сключен граждански брак и за смърт. Актът за раждане се издава въз основа на определения от лекарите при раждането на лицето пол и въз основа на него се издават документи за самоличност, а това лице се третира от държавата като такова от определения при раждането пол. Така например при лица с полова дисфория (остро психическо страдание от несъответствието между телесния и психичния пол) медицинските стандарти предписват преход към пола, съответен на психичния пол на човека, което се съпътства с промяна на външния вид. В тези случаи лицето спира да отговаря по външен вид на данните за пола в актовете за гражданското му състояние и в документите му за самоличност, което би затруднило идентификацията му при полицейска проверка, при необходимост да пътува извън страната, при получаване на услуги и други.

Биологичното естество на пола не се ограничава единствено до хромозомния и гениталния пол. То има и други проявления, които по много причини и в различни случаи могат да не съответстват помежду си. При трансджендърните и небинарните лица например има несъответствие между психичния пол и физическите проявления на пола. При интерсекс хората пък има вариации именно на проявления на пола като хромозомите или гениталиите, които не позволяват индивидът да бъде еднозначно определен от един пол, или които се изменят с настъпването на пубертета.

Водещите международни медицински стандарти по отношение на подобряване на положението и здравето на засегнатите групи също предписват допускане на промяна на имената и данните за пол в актовете за гражданско състояние и документите за самоличност на такива хора. Същите са и стандартите в практиката на Европейския съд по правата на човека, както и практиката на водещи в света юрисдикции – Съдът на Европейския съюз и Върховния съд на САЩ – относно обхвата на забраната за дискриминация по пол, в който попадат и случаите на дискриминация спрямо трансджендърни хора.

В 32 от 49 европейски държави съществува законова процедура за промяна на данните за пол в регистрите за гражданско състояние, въпреки липсата в конституциите на почти всички от тези държави на конкретно понятие, различно от „пол“, относимо към засегнатите хора.

БХК заключава, че понятието за пол в Конституцията следва да се разбира като включващо всички аспекти на пола, включително психичния пол, както и че държавните органи трябва да зачитат следващата от него лична идентификация на лицата. Основание за това е, че човекът е преди всичко социално същество и именно чрез самоопределението и външния си вид взаимодейства с другите; че законодателят изрично е допуснал промяната на данните за пол в няколко закона; че това съответства на принципите на справедливостта и хуманизма в правото, доколкото недопускането на такава промяна обрича засегнатите на страдания; че това би било в съзвучие с утвърдените през почти целия ХХ век медицински стандарти; че гарантира неприкосновеността на личния живот; че Конституцията следва да отговаря на променящите се обществени потребности и развитието на науката; както и че произнасянето в обратен смисъл ще постави държавата в нарушение на ангажименти, поети по международни договори.

„За БХК е особено учудващо, че по делото Конституционният съд е поканил за становища Българската православна църква, Католическата църква в България, Мюсюлманското изповедание, Религиозната общност на евреите в България и Арменската Апостолическа Православна Света Църква“, заяви адв. Адела Качаунова, директорка на Програмата за правна защита на БХК. „Делото не се отнася до религиозни въпроси, а по Конституция Република България е светска държава. Този ход на Конституционния съд поставя под въпрос това. Неговите решения трябва да се основават на фактите и правото, а не на религиозни вярвания“, допълни тя.

Цялото становище е достъпно тук. ♦

Впрочем, религиозните общности, изпратили становищата си до КС, не са единодушни. Докато БПЦ и Католическата църква са категорични във вижданията – господ е създал мъжа и жената и хората могат да принадлежат единствено към един от двата пола, позицията на европейската религиозна общност, изразена от Централния израилтянски духовен съвет, е либерална. “Еврейската традиция има ясно разбиране за половете, но и осъзнаваме, че това са положения, които търпят промяна и имат нужда от допълнително тълкуване и разбиране. В същото време, без значение от решението на КС по казуса, сме категорични, че всяка форма на дискриминация, насилие или отричане на правото на човек е в тотално противоречие с еврейските религиозни норми”, пишат от духовния съвет.

Всички становища тук.

 

About De Fakto

Проверете също

Съдия Татяна Жилова е новият председател на Съюза на съдиите в България

Татяна  Жилова от Административен съд София-град е новият председател на Съюза на съдиите. Тя беше …

Министърът на правосъдието проф. Стоилов: Няма да ползвам автомобилите на Бюрото за защита като лична охрана

  Специализирано правосъдие – да, но без специализиран съд За разлика от главния прокурор, аз …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.