Електронното правосъдие би трябвало да е стартирало от 1 юли, а обоснованите подозрения за него са за фалстарт. За това предупредиха работещи в системата в началото на месеца.
Вишият съдебен съвет, отговорен за „тръгването“ на правосъдието онлайн, от своя страна, не личи да е постигнал впечатляващи резултати за надграждането на Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП). Резултати, макар и повече от спорни, се отчитат в областта на Единната информационна система на съдилищата (ЕИСС). На заседание на Пленума на ВСС на 24 юни бе заявено, че вече дори е изчерпан лимитът за доработки по ЕИСС. Това породи реакции и сред самите кадровици, обеща се всичко да бъде публикувано.
А междувременно правници сигнализираха Де факто с установеното чрез техни проучвания. Картината е безрадостна.
Ето ги:
В сключения на 19.01.2019 г. договор за разработване на ЕИСС са разграничени две пера гаранционни услуги от изпълнителя „Информационно обслужване“ АД. От една страна, според чл. 10, ал. 1, т. 1 той трябва да поправи всички дефекти в системата спрямо първоначалното задание безплатно и без ограничение. От друга страна, според чл. 10, ал. 1, т. 10 в цената на разработката е включено и разработване на нови, допълнителни функционалности до 24 човекомесеца след внедряването на системата.
По повод изпратено чрез Програма достъп до информация запитване по ЗДОИ с Решение 13/ 31.05.2021 г. главният секретар на ВСС отговаря: „Дейността по внедряване на ЕИСС е приета с решения на пленума на ВСС по протокол № 14 от 18.06.2020 г. и протокол № 9 от 23.07.2020 г. Гаранционната поддръжка стартира на 05.01.2021 г. Извършват се дейности по чл. 10, ал. 1, т. 1 от договора съгласно техническата спецификация и техническото приложение. Към настоящия момент все още не са извършени дейности по чл. 10, ал. 1, т. 7 от договора“. Това означава, че до началото на м. юни изпълнителят единствено е отстранявал недостатъците на ЕИСС. Квотата за допълнителни функционалности обаче не е ползвана.
По-малко от месец по-късно пред Пленума се твърди, че са извършени всички доработки, т.е. вложен е около 4000 часа труд извън първоначалното задание. Това значи че или „Информационно обслужване“ са се скъсали да усъвършенстват системата през последните седмици, или някой във ВСС заблуждава в тяхна полза, сочат юристи.
Магистратите и служителите не са забелязали ЕИСС да е израснала на светлинни години през последния месец, заявяват работещи в системата. Тогава остава втората опция и въпросът коя от двете информации е подвеждаща, кой ще поеме отговорност за това и за разходването на средствата.
Защото поне в една от споделените насоки то буди притеснения. На цитираното заседание на Пленума беше обяснено, че от часовете (т.е. парите) за доработка на ЕИСС е харчено за функции за удостоверяване на време. Още в първоначалното задание на ЕИСС обаче е посочено, че „чрез услугата [функцията] за удостоверяване на време се гарантира времето и съдържанието на изготвените съобщения и призовки.“ Т.е. тя би трябвало да е включено в цената за основното изпълнение, а не да се таксува допълнително. Ако пък доработката е в ЕПЕП, е неясно защо е харчено от часовете за ЕИСС, която е далеч от съвършенство.