По жалба на Мария Вранеску от СГС Върховният административен съд отмени разпоредба от Наредбата за конкурсите на магистрати, описваща критериите за оценка при повишаване и преместване. Мотивите на петчленнния състав на ВАС са, че тя противоречи на критериите, описани в Закона за съдебната власт.
Решението на върховните съдии Емилия Миткова, Милена Златкова, Мирослав Мирчев, Пламен Петрунов и Албена Радославова е окончателно.
На първа инстанция тричленен състав на ВАС е отхвърлил исканията на Мария Вранеску за нищожност, алтернативно незаконосъобразност на тестовете от наредбата. Касационната инстанция решава друго.
Оспорен е чл. 40 от наредбата, приета от ВСС прз 2017 г. Той гласи:
Чл. 40 от Наредбата
(1) Конкурсната комисия извършва комплексна преценка и анализ на всички
данни по т. 1, 2 и 3, като поставя една обща оценка по шестобалната система с точност до
0,25 стотни:
1. последното атестиране;
2. проверките от по-горестоящите органи на съдебната власт и от Инспектората към
Висшия съдебен съвет, и
3. кадровото досие на кандидатите
Установеното противоречие е с чл. 192 от Закона за съдебната власт. Той предвижда:
Чл. 192 от ЗСВ
(1) (Изм. – ДВ, бр. 62 от 2016 г., в сила от 09.08.2016 г.) Конкурсната комисия класира кандидатите за повишаване в длъжност според резултатите от последната атестация и проверки от по-горестоящите органи на съдебната власт и от Инспектората към Висшия съдебен съвет, данните от кадровите им дела и преценка на разгледаните и приключени дела и преписки, избрани от конкурсната комисия и представени от кандидатите, въз основа на които се прави обща оценка за притежаваните от кандидата професионални качества. При еднакви оценки се назначава съдията, прокурорът или следователят с по-дълъг стаж в съответната система на органите на съдебната власт, а при равен стаж в съответната система на органите на съдебната власт – този с по-дълъг юридически стаж.
Петчленният състав на ВАС приема, че текстът от наредбата води до изместване тежестта на всеки един критерий в общата оценка в противоречие с волята и целта на законодателя. Смисловото, граматическото и синтактично тълкуване на разпоредбата на чл.192, ал.1 от ЗСВ налагат извода за общо три критерия за класиране. Това са:
- първи критерий- резултатите от последната атестация и проверки от по-горестоящите органи на съдебната власт и от Инспектората към Висшия съдебен съвет;
- втори критерий – данните от кадровите дела на кандидатите
- трети критерий : преценка на разгледаните и приключени дела и преписки, избрани от конкурсната комисия и представени от кандидатите. Именно на база тези три критерия следва да се формира общата оценка за притежаваните от кандидата професионални качества,като всеки един от трите критерия следва да има отделна и самостоятелна тежест в общата оценка.
В същото време незаконосъобразно в чл.40, ал.1 от Наредбата първият критерий за класиране по смисъла на чл. 192, ал. 1 от ЗСВ е разделен на два самостоятелни критерия: резултати от последното атестиране и резултати от проверките от по-горестоящите органи на съдебната власт и от Инспектората към ВСС. На следващо място – незаконосъобразно вторият самостоятелен критерий по смисъла на чл. 192, ал. 1 от ЗСВ – данни от кадровото дело на кандидата, е групиран в чл. 40, ал.1 от Наредбата, наред с критерия резултати от последно атестиране и от проверки на по-горестоящите органи на съдебната власт и от Инспектората към ВСС. И за двата критерия вместо да се определи самостоятелна оценка, се определя една обща оценка. В този смисъл незаконосъобразно се поставя една обща оценка. Тя е средно аритметична на двата цифрови компонента по чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата, вместо за всеки един от трите критерия по чл. 192, ал. 1 от ЗСВ да се поставя отделна оценка, а общата оценка да се формира като средно аритметично от трите самостоятелни оценки.
Като е приел, че разпоредбата на чл. 40 от Наредбата съответства на разпоредбата на чл.192, ал.1 от ЗСВ и не й противоречи, тричленният състав на ВАС е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
След днешното решение конкурсните комисии в конкурсите за повишение и преместване не трябва да прилагат критериите, изброени в чл. 40 от наредбата, а директно тези от ЗСВ. Докато съдебният съвет не приеме нова разпоредба, ако реши.