Правната комисия не прие доклада на главния прокурор за дейността на Бюрото по защита за периода 1 януари 2020 – 2021 г. „Не нарушихте предвижданията ми, което ме радва„, каза Гешев, видимо не особено зарадван. След гласуването, той посъветва депутатите да прочетат анализ на БИПИ, който критикува работата на предходния парламент, че без обществено обсъждане, без мнението на заинтересуваните страни и без оценка на въздействието, е приемало спешно закони.
По думите му след актуализацията на бюджета и пенсиите, като най-големи приоритети в държавата, са се наредили премахването на охраната на главния прокурор и магистратите, както и премахването на специализирания съд и прокуратурата.
За две седмици главният прокурор Иван Гешев два пъти посети комисията по конституционни и правни въпроси в НС. Днес той присъства на обсъждането на доклада му за дейността на Бюрото за защита, който бе изискан от парламента. На днешното заседание народните представители отправиха въпросите си към него по информацията в доклада.
В него Гешев посочи, че през 2020 г. Бюрото по защита е охранявало 20 души, повечето защитени свидетели, като осем от тях са били пазени в чужбина. Зa пъpвoтo шecтмeceчиe нa 2021 г. то е oбeзпeчaвaлo cигypнocттa нa 16 зaщитeни лицa пo 9 дeлa зa зaщитa. Самият Гешев също ползва услугите на Бюрото за защита, а в сегашния си вид то е ефективна структура и нейното унищожаване, ще доведе до проблеми в борбата с престъпността“, каза той. Междувременно в парламента вече са внесени три законопроекта за изваждането му от крилото на главния прокурор и връщането му под шапката на Министерството на правосъдието.
„Това ще доведе до унищожаване на службата“, заяви категорично Гешев . „Знам какво представляваше охраната, когато беше в МП„, каза той. “ Никога повече няма да бъде арестуван министър или зам. министър за корупция“, добави Гешев и обясни, че „това са органи от една и съща съща власт“, имаше предвид – изпълнителната, ще има изтичане на информация, каза той. „Не се съмнявам в правораздавателната система, но Министерство на правосъдието е част от изпълнителната система„, подчерта Гешев.
Допълни, че: Българските магистрати и граждани, които са се изправили срещу мафията и организираната престпъност, няма нужда да им носят чантите. Имат обаче нужда от защита, а единственат служба, която може да им я осигури, е Бюрото. , В този контекст не се разбра слаба ли е охраната на съдиите, чиято защита се осъществява от МП.
Преди главният прокурор да получи думата, председателят на правната комисия Андрей Михайлов даде отрицателна оценка на доклада, внесен от него. Според Михайлов става дума за механичен сбор от статистика, от която не става ясно колко лица работят в Бюрото, с какъв бюджет разполага, какви са разходваните средства от него, колко са възлаганите обществени поръчки и пр. „Дори няма абзац за трудностите и предизвикателствата пред Бюрото„, каза той.
Гешев заяви, че честото му викане в комисия и внесените проектозакони за преместването на Бюрото за защита на свидетелите към Министерството на правосъдието могат да бъдат обяснени с „предизборната обстановка, която продължава цяла година“. Изрази надежда, че „това не е лично отношение към прокуратурата и главния прокурор, а само така изглежда“ – за днешната среща е получил покана в девет часа.„Надявам се, че следващият път няма да ме поканят половин час преди дебата, защото няма да имам обективна възможност да се явя„, заяви той. И призова депутатите: „Дайте да уважаваме държавността“.
След много уговорки, каза, че е бюджетът на Бюрото за 2021 г. е малко над 7 милиона лева, но напомни, че контролът по разходването на средства се осъщестмвява от ВСС. „Правосъдието е скъпо удоволстиве“, заяви той и поясни, че дейността на службата е широкоспектърна. Изненадващо, докато обясняваше спретнатия характер на Бюрото, той нападна НСО, обяснявайки, че се е отказал от услугите й, защото „се е превърнала в служба за обслужване, а не за охрана“. След забележка на депутатите, че подобен маниер е неуместен, Гешев се поправи и каза, че не атакува НСО, имал семейни връзки с нея и много приятели там.
Главният прокурор каза още, че знае, че Бюрото охранява един защитен свидетел по делото срещу обвиняемия и укриващ се в чужбина бизнесмен Васил Божков.
На заседаниието Крум Зарков (БСП) обясни, че Бюрото за защита през 2004 г. е създадено към МП като структура за защита на свидетелите, както и че неговата дейност е работа на изпълнителаната власт, а не на съдебната. Непонятно защо през 2020 г. охраната на прокурори и следователи минава под контрола на главния прокурор, след като е била издигната кандидатурата на Гешев за поста. А по повод множеството правомощия над службата, Зарков попита дали миналото лято лично Гешев е разпоредил участието на служители на Бюрото при нахлуване в президенството. Гешев отговори утвърдително, без да пропусне да отбележи, че това е станало по искане на наблюдаващия прокурор. Направи си самокритика, че не е обяснил по рано, че нахлуване в президентството не е имало, защото три български съда са дали разрешение за претърсвани на кабинети на президентските съветници. „Това беше комуникационна грешка“, заяви Гешев.
„Осъзнавате ли в какво положение поставихте прокуратурата, като превърнахте Бюрото във Ваша преторианска гвардия и извадихте гражданите на площадите, попита Тошко Йорданов (ИТН) главния прокурор.
„Много е трудно да се отговори на политически тези с юридически аргументи„, отвърна Гешев
Безконтролна паравоенна структура, така Николай Хаджигенов (ИБГНИ) окачестви Бюрото и дейността, която то извършва понастоящем под ръководството на главния прокурор. Той направи забележка на председателя на комисията, че допуска изслушването на Гешев да се превръща в лично шоу, вместо депутатите да чуват ясни и кратки отговори.
Атанас Славов от“ Демократична България“ поиска за следващото заседания по въпросите на Бюрото за защита, да бъде изготвена справка къде в държавите от ЕС е разположено Бюрото за защита на свидетелите.
От становище на правосъдния министър Янаки Стоилов до Конституциония съд по повод оспорената конституционност на Бюрото под шапката на главния прокурор, се вижда, че в ред държави членки, работата пo зaщитa нa cвидeтeли и мaгиcтpaти e ypeдeнa ĸaтo aдминиcтpaтивнa дeйнocт и никъде не е под крилото на прокуратурата.
Taĸa нaпpимep, във Фeдepaлнa peпyблиĸa Гepмaния cлyжбитe зa зaщитa нa cвидeтeлитe ca cъздaдeни нa фeдepaлнo нивo ĸaтo (Фeдepaлнa cлyжбa нa ĸpиминaлнaтa пoлиция, Фeдepaлнa пoлиция, митничecĸa cлyжбa нa ĸpиминaлнaтa пoлиция) и във Фeдepaлнитe тepитopии (Lаеndеr) – в cъoтвeтнитe им cлyжби нa ĸpиминaлнa пoлиция.
B пoлcĸия пpaвeн peд нямa cпeциaлизиpaн opгaн, нaтoвapeн c тaĸивa фyнĸции, ĸaтo cъщитe ce изпълнявaт oт cъoтвeтнитe пoлицeйcĸи или зaтвopничecĸи влacти, ĸoитo ca чacт oт cиcтeмaтa нa изпълнитeлнaтa влacт.
Πoдoбнa e ypeдбaтa и в Чeшĸaтa Peпyблиĸa, в ĸoятo дeйcтвa Зaĸoн № 137/2001 г. зa cпeциaлнa зaщитa нa cвидeтeли и дpyги лицa във вpъзĸa c нaĸaзaтeлнo пpoизвoдcтвo, ĸaтo cъщият oбaчe нe пpeдвиждa cпeциaлeн opгaн, ĸoйтo дa e нaтoвapeн c тeзи фyнĸции, a тe ce ocъщecтвявaт oт cъoтвeтнитe пoлицeйcĸи или зaтвopничecĸи влacти. Cъглacнo дeйcтвaщaтa ypeдбa в Pyмъния тeзи фyнĸции ca възлoжeни нa Haциoнaлнaтa cлyжбa зa зaщитa нa cвидeтeли, cъздaдeнa в Mиниcтepcтвoтo нa вътpeшнитe paбoти, пoд pъĸoвoдcтвoтo нa Глaвния инcпeĸтopaт нa pyмънcĸaтa пoлиция.