Последни новини
Home / Законът / Методи Лалов: Мандатът за съставяне на правителство се ползва само за това, задържането му с други цели нарушава правилата

Методи Лалов: Мандатът за съставяне на правителство се ползва само за това, задържането му с други цели нарушава правилата

Defakto.bg

Абсурд е при кворум над 121 депутати в зала, гласуваните решения да се обявяват за неприети

Две събития особено ознаменуваха заседанието на 46-ото в четвъртък.  Първо, решението на БСП да върне мандата за съставяне на правителство идния  вторник – 7 септември.  Второ,   скандалът за кворума, с който се приемат законите, независимо, че в Конституцията недвусмислено е  посочено –  щом в залата има 121 народни представители, законите се приемат  с мнозинство от присъстващите. Или, абсурдно е след поименна проверка на кворума и 125 депутати в зала, като 1о1 от тях гласуват „за“ законопроекта (в случая за НСО), водещата заседанието Росица Кирилова (ГЕРБ) да обяви, че предложението не е прието. Трябва да се чете, пък и проумява Конституцията.

След като мнозинството най-напред лековато отхвърли предложението на левицата за извънредни заседания по актуализацията на бюджета и „задържане“ на мандата до средата на септември, партиите от протеста изведнъж прозряха, че им е нужно време за довършване на съдебния закон и закриване на спецправосъдието, трансферът на  Бюрото за защита в МП и така „належащите“ промени за охраната на държавния апарат по закона за НСО. Пререшиха – ще има извънредни заседания за бюджета, но толкоз. Последваха и призиви от „Демократична България“ и „Има такъв народ“ към БСП – не връщайте мандата, имаме  още работа, трябва да закрием спецправосъдиетодието и прочие.

Проспаните възможности за  своевременни разговори сега отпращат съдбата на съдебния закон в ръцете на президента, от който зависи кога ще разпусне 46-ия парламент след върнатия мандат. Изричен срок няма, но няма и задължение за пространно отлагане на сбогуването с поредния безплоден парламент.

Още преди обявеното връщане на мандата,  бившият съдия Методи Лалов, известен с политическата си привързаност към „Демократична България“,  коментира, че задържането на мандата  за цели извън съставянето на правителството, е противоконституционно.  Обнадеждаващо е, че здравият разум не е изчезнал заради  политически пристрастия  и  парламентарни одумки.

Коментарът на юриста:    

 Чувам призиви Корнелия Нинова и БСП да задържат мандата до актуализацията на бюджета, закриването на специализираното правосъдие и приемане на още няколко законопроекта.

От юридическо гледище задържането на мандата при яснота, че правителство не може да бъде съставено, каквато вече е налице предвид провалените преговори, е противоконституционно. И това е така, защото смисълът на проучвателния мандат е единствено да даде време на парламентарно представените партии да излъчат правителство. Ползването на мандата за други цели, включително за да работи парламентът при наличие на служебно правителство, след като е пределно ясно, че редовно не може да бъде съставено, извращава волята на конституционния законодател и е в нарушение на обществения договор.

С това не искам да кажа, че актуализацията на бюджета и първите стъпки от съдебната реформа не са наложителни. Напротив. Тези закони обаче трябваше и можеше да бъдат приети през изминалия период от съществуването на 46-ото Народно събрание, но вместо това депутатите се занимаваха в голяма част от времето с PR действия.

Конституцията е обществен договор, който до неговата промяна следва да бъде спазван. Нарушаването му е всичко друго, но не и израз на правовата и демократична държава, каквато всички заявяват, че искат да бъде България.

Идват избори. Мислете.

 

Конституция – чл. 81.
(1) (Изм. – ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Народното събрание открива заседанията си и приема своите актове, когато присъстват повече от половината народни представители.
(2) Народното събрание приема законите и другите актове с мнозинство повече от половината от присъстващите народни представители, освен когато Конституцията изисква друго мнозинство.
(3) Гласуването е лично и явно, освен когато Конституцията предвижда или Народното събрание реши то да бъде тайно.

Правилник за организацията и дейността на НС – чл. 64.
 (1) Предложението се смята за прието, ако за него са гласували повече от половината от присъстващите народни представители, освен ако в Конституцията е предвидено друго.
(2) В случай на равенство на гласовете предложението се смята за отхвърлено.

About De Fakto

Проверете също

За седми път защитата на Благомир Коцев поиска от съда да освободи варненския кмет, който над 4 месеца е в ареста

Софийска градска прокуратура пропусна шанса си сама да освободи от ареста кмета на Варна  Благомир …

ИПИ: Заплатите за правосъдието от нас, модернизацията от Европейския съюз*

Липсата на яснота за начина, по който средствата на Европейския съюз (ЕС) се разпределят и …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.