Последни новини
Home / Актуално / Доц. Наталия Киселова: Рискове пред Избори 2 в 1 и Кандидатите 2 в 1

Доц. Наталия Киселова: Рискове пред Избори 2 в 1 и Кандидатите 2 в 1

Defakto.bg

 

Доц. Наталия Киселова

Доц. Наталия Киселова

 

За пръв път откакто беше приета през 1991 г. демократичната ни Конституция, в България ще бъдат произведени едновременно (предсрочни) парламентарни и (редовни / 1 тур) президентски избори. Насрочването на изборите за държавен глава от Народното събрание на последната възможна дата (измежду допустимите четири – 24 и 31 октомври, 7 и 14 ноември) показва, че парламентарно представените партии и коалиции са насочвали развитието на парламентарната криза към тази развръзка.

В Изборния кодекс има правила по отношение на отделни елементи от изборния процес при едновременно произвеждане на избори за народни представители и за президент и вицепрезидент на републиката. Напр. § 5, т. 2 от ДР на ИК – при едновременно произвеждане на избори се назначава една обща районна избирателна комисия за всеки изборен район. Вече вървят назначенията на 31 РИК.

При  произвеждане едновременно на избори за президент и вицепрезидент на републиката и за народни представители в ЦИК първо се провежда жребий за определяне на номерата на партиите, коалициите и инициативните комитети в бюлетината за изборите за президент и вицепрезидент на републиката. Партиите и коалициите, които са регистрирани с едно и също наименование и състав за изборите за президент и вицепрезидент на републиката и за народни представители получават същия номер в бюлетината, определен чрез жребия за изборите за президент и вицепрезидент на републиката (§ 5, т. 5, б. а) от ДР на ИК).

Бюлетините за отделните видове избори на обратната страна (на гърба) са с различен цвят на полиграфическата защита, определен от ЦИК (§ 5, т. 8, ДР на ИК) и се пускат в отделни избирателни кутии (§ 5, т. 9, ДР на ИК). Правилото на т. 9 от § 5 на ДР според мен следва да се отнася и за разписките, които генерират машините, чрез които гражданите в мнозинството от изборните секции ще гласуват на 14 ноември.

В изборния ден избирателят получава бюлетините си или сим-картата за активиране на машината за гласуване и се допуска до гласуване само след като данните от документа му за самоличност се сверят с данните от избирателните списъци за всеки вид избор, който се произвежда, и след като във всеки един от избирателните списъци се впишат единният му граждански номер (личен номер) и видът и номерът на документа му за самоличност (номерът на личната му карта или паспорт) предвижда § 5, т. 4 от ДР на ИК.

След приключване на изборния ден членовете на СИК поставят опакованите изборни книжа и материали в торби, които са с различен цвят за всеки вид избор (§ 5, т. 13 ДР на ИК).

Рисковете пред такова „събиране“ на избори за двата общонационални представителни органа бяха извеждани вече както за избирателите, така за централната и по-долустоящите изборни администрации.  Проблематичност може да възникне на всеки един етап от изборния процес (от регистрациите през предизборната кампания та до логистиката на машините за гласуване).

Поради това, че вече навлязохме в активната регистрация на партиите, коалициите от партии и на инициативните комитети за участие в изборите за народни представители, президент и вицепрезидент, ще обърна внимание на една празнота в ИК.

Действащото законодателство не е уредило изрично въпроса дали е допустимо български гражданин да бъде кандидат едновременно за народен представител и за президент / вицепрезидент. Еднозначният отговор, според мен, е „да“.

На първо място, необходимо е кандидатът да отговаря на конституционно предвидените условия – както на по-завишените изисквания за държавен глава (40 години, български гражданин по рождение /Решение № 12 от 1996 г. на КС/ и да е пребивавал през изминалите 5 години на територията на Република България /Решение № 3 от 2001 г. на КС/), така и на тези за народен представител (да е само български гражданин и да няма друго гражданство).

На следващо място, специфики ще има при регистрацията на кандидатите. Кандидатите за президент / вицепрезидент се регистрират в ЦИК, а кандидатите за народни представители – в съответната РИК (допустимо е в два многомандатни района, респ. в две РИК) до 17 ч. на 12 октомври. Издигането на кандидатите е ясно при номинация от регистрирани партия или от коалиция от партии до 29 септември.  По-сложно е при издигане посредством Инициативен комитет /ИК/, регистрирани съответно в ЦИК и в РИК, до 4 октомври. Личното ми мнение е, че представляващите ИК следва да са различни граждани, респ., събраните подписи за подкрепа, депозитите, банковите сметки, следва да са различни поради това, че става дума за различни видове избори и регистрациите се осъществяват от различни органи.

Издигането на български гражданин за народен представител и за президент / вицепрезидент едновременно най-вероятно, а и ще е целено, ще бъде използвано пълноценно в предизборната кампания. Преливането на подкрепа от единия в другия избор, предполагам, ще подпомогне резултата на парламентарните листи, при номинация от страна на партия или коалиция от партии.  Това е така поради използването на единен номер в двете бюлетини и фактическо сливане на двете кампании. Независим кандидат, издигнат от ИК, за народен представител и за президент / вицепрезидент, ще доведе до участие в бюлетините с различни номера.

Според мен е възможно издигане на кандидат за един от двата избора от един политически субект (партия / коалиция от партии / ИК), а за другия вид избор – от друг субект.

Най-съществени проблеми могат да възникнат при определяне на избраните кандидати в двата вида избор ако не бъдат избрани президент и вицепрезидент на републиката на първи тур. В този случай водещи следва да са правилата по отношение на изборите за президент и вицепрезидент. На 16 ноември съответната РИК трябва да обяви имената на независимите кандидати, избрани за народни представители, а ЦИК – да обяви резултатите от изборите и (евентуално) имената на избраните президент и вицепрезидент на републиката. До 48 часа след произвеждането на президентските избори ако никоя от кандидатските двойки в изборите за президент и вицепрезидент на републиката не е избрана, ЦИК определя първите две кандидатски листи, получили най-голям брой гласове, и насрочва нов избор в срока по чл. 93, ал. 4 от Конституцията (7-дневен, т.е. за 21 ноември). Очакването за провеждане на втори тур произтича от конституционното изискване за активно участие в президентските избори на повече от половината от имащите право на глас български граждани (Решение № 18 от 1996 г. на КС).

На 18 ноември (четвъртък) ЦИК трябва да обяви получените гласове и разпределението на мандатите между партиите и коалициите в изборите за народни представители. Когато кандидат за народен представител е избран в два многомандатни изборни района, той е длъжен в еднодневен срок от узнаването писмено да заяви в ЦИК в коя листа желае да остане избран (19 ноември, петък). В евентуалния ден за размисъл преди втория тур на президентските избори (20 ноември, събота) вече ще са известни не само представените в Народното събрание партии и коалиции като брой мандати, но и избраните народни представители по листи и по изборни райони. Влиянието върху балотажа може да бъде както мобилизиращо, така и демобилизиращо, по отношение на избирателната активност ако обявен за избран за народен представител е един от кандидатите, които се явяват на следващия ден на втори тур на изборите за президент / вицепрезидент.

В деня на евентуалния втори тур на президентските избори – 21 ноември (неделя), а това е не по-късно от 7 дни след изборния ден за народни представители, ЦИК трябва да обяви (по Хронограмата за изборите за президент и вицепрезидент на републиката и за народни представители на 14 ноември 2021 г., приета с Решение № 537-ПВР/НС от 16 септември 2021 г. на ЦИК) окончателния списък на имената на избраните депутати в 47-то Народно събрание. В него е възможно да е включен политически представител, който участва в балотажа.

Макар в 45-то и в 46-то Народно събрание да станахме свидетели на безотговорно поведение от страна на мнозина от политическите ни представители, надявам се, ab imo pectore, че на предстоящите президентски и парламентарни избори, които ще се проведат на 14 ноември, няма да станем свидетели на шиканиране с изборните правила или с казуси, които не са се случвали досега в негативен смисъл, по популистки или „антисистемни“ причини.

 

 

About De Fakto

Проверете също

Здравният министър: Ковид-сертификатът влиза в сила от 00:00 часа на 21 октомври -четвъртък (заповедта)

Окончателно  от  00:00 часа на 21 октомври (четвъртък)  в сила влиза изискването за притежаване на …

Единодушно Пленумът на ВКС предлага на ВСС съдия Галина Захарова за председател на ВКС

Пленумът на Върховния касационен съд (ВКС) с 83 гласа „за“ прие решение да предложи на …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.