Последни новини
Home / Законът / Съдът в Люксембург ще решава дали незрящо лице може да бъде съдебен заседател по наказателни дела

Съдът в Люксембург ще решава дали незрящо лице може да бъде съдебен заседател по наказателни дела

Defakto.bg

Очакват се  решения  по преюдициални запитвания на Върховния административен съд и на Специализирания наказателен съд.

Върховният административен съд е поискал тълкуването на Директива 2000/78/ЕО2, която забранява дискриминацията, основана на увреждане, според Конвенцията от 13 декември 2006 г. на Организацията на обединените нации за правата на хората с увреждания  (наричана по-нататък „Конвенцията на ООН“) и да определи дали пълното изключване на незрящите лица от участие в наказателно производство като съдебни заседатели в рамките на дейност срещу заплащане може да бъде обосновано съгласно критериите в член 4, параграф 1 от тази директива.

Казусът: 

VA е с трайно намалена работоспособност пожизнено, поради загуба на зрението. Тя завършва висше образование — специалност „право“, полага успешно изпит за правоспособност, а след това работи в Съюза на слепите и в структурите на Европейския съюз на слепите. През 2014 г. VA е одобрена за съдебен заседател от Софийския градски съд след проведена от Столичния общински съвет процедура. Разпределена е в Софийския районен съд и чрез жребий заедно с още трима съдебни заседатели — към 6. наказателен състав на този съд, в който заседава съдията UB. На 25 март 2015 г. тя полага пред този съд клетва като съдебен заседател. За период от почти една година и половина, от 25 март 2015 г. до 9 август 2016 г., VA не участва в нито едно съдебно заседание по наказателно дело. През май 2015 г. тя иска от председателя на Софийския
районен съд, а именно ТС, да бъде разпределена към друг съдия, но не получава отговор. На 24 септември 2015 г. VA подава жалба до Комисията за защита от дискриминация, в
която твърди, че поради увреждането ѝ е налице неблагоприятно третиране спрямо нея от страна на съдия UB, тъй като същата не я допуска до участие в нито едно съдебно-
наказателно производство, както и от страна на председателя на Софийския районен съд ТС, който оставя без разглеждане молбата ѝ да бъде разпределена към друг съдия, за да реализира правото си на труд като съдебен заседател.

След изслушване на UB и ТС, с решение от 6 март 2017 г. Комисията за защита от дискриминацията приема, че те са осъществили дискриминация, основана на увреждане, по отношение на VA, по-специално по смисъла на член 4 от Закона за защита от дискриминация, и налага на всеки от тях глоба, съответно 500 и 250 BGN (български лева). UB и TC подават жалби срещу това решение до Административен съд София-град, който ги отхвърля. UB и TC сезират Върховния административен съд, който отправя да Съда настоящото преюдициално запитване, като иска да се установи дали съгласно Директива 2000/78 и Конвенцията на ООН е допустимо е допустимо лице, на което
липсва зрителна способност, да упражнява дейност като съдебен заседател и да участва по наказателни дела, както и дали конкретното увреждане на лицето с трайна зрителна
неспособност представлява характеристика, която е основно и определящо за дейността на съдебния заседател изискване, и нейното наличие оправдава разлика в третирането и не представлява дискриминация по признак „увреждане“.

Заключение на генерален адвокат

В заключението си, представено по делото, генералният адвокат H. SAUGMANDSGAARD ØE  mfif’ldq ‘e че при липсата на разпоредби в националното право в областта на наказателното производство относно минималните изисквания за физическото състояние на професионалния съдебен заседател или за общото му здравословно състояние, освен това да не страда от психическо заболяване, Директива 2000/78 и Конвенцията на ООН не допускат незрящо лице, което отговаря на критериите, предвидени в националното право, за да изпълнява функциите на съдебен заседател по наказателни дела и което вече е било одобрено да работи като съдебен заседател в съд, да бъде изцяло изключено от участие по тези дела въз основа на предполагаемата му неспособност поради увреждането си да изпълнява своите функции“.

2 Директива от 27 ноември 2000 година за създаване на основна рамка за равно третиране в областта на заетостта и професиите (OB L 303, 2000 г., стр. 16; Специално издание на български език, 2007 г., глава 5, том 6, стр. 7).

Специализираният наказателен съд  постави  пред  Съда  преюдициално запитване с няколко въпроса от наказателно процесуалното право, свързани с правото на информация на обвиняемите:

Най-напред съдът пита:  Съответен ли е на чл.6 ал.3 от Директива 2012/133 и чл.47 от Хартата национален закон – чл.248 ал.3 от Наказателно-процесуалния кодекс на Република България, съобразно който след приключване на първото съдебно заседание по наказателно дело (разпоредителното заседание), не се предвижда процесуален ред за отстраняване на неяснота и непълнота в съдържанието на обвинителния акт, които нарушават правото на подсъдимия да разбере в какво е обвинен.
При отрицателен отговор: Ще бъде ли съответно на горепосочените норми, а също така и на чл. 47 от Хартата,  такова тълкуване на националния закон за изменение на
обвинението, което дава възможност на прокурора в съдебното заседание да отстрани тази неяснота и непълнота в съдържанието на обвинителния акт по начин, при който правото на подсъдимия да разбере в какво е обвинен бъде действително и реално защитено; или ще бъде съответно на горепосочените правни норми да се остави без приложение националната забрана за прекратяване на съдебното производство и връщане делото на прокурора за съставяне на нов обвинителен акт.

Фактите:

Специализираната прокуратура е повдигнала обвинение против ZX за това, че на 19.07.2015 г. до 01,30 часа, е държал неистински парични знаци с курс в страната и чужбина
– а именно 88 бр банкноти по 200 евро, за които е знаел, че са подправени – престъпление по чл. 244 ал.2 вр ал.1 от НК:  В разпоредителното съдебно заседание е била обсъдена
редовността на обвинителният акт, като тя не е била поставена под съмнение от защитата. Съдът е приел, че този обвинителен акт е законосъобразен от формална страна. След събиране на всички доказателства, при преценката дали са налице предпоставките за изслушване на страните и постановяване на присъдата, Специализираният съд констатира, че в действителност са налице определени неяснота и непълнота в обвинителния акт, които са останали незабелязани в разпоредителното заседание.

3 Директива 2012/13/ЕС на Европейския парламент парламент и на Съвета от 22 май 2012 година относно правото на информация в наказателното производство (OB 2012, L 142, стр. 1) :

About De Fakto

Проверете също

Съдийската колегия кани съдия Цариградска да информира за наказателното производство по заплахите срещу нея

Съдийската колегия взе решение да покани съдия Цариградска да представи информация относно развитието на наказателното …

Поради липса на доказателства АС – Пловдив пусна от ареста обвиняеми за източване на театъра в Разград

Обвиняемите по разследването за източването на Разградския театър Петър Писков и Атанас Георгиев излизат от …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.