Върховният административен съд отхвърли жалбата на „Изправи се БГ! Ние идваме!“ и „Демократична България – Обединение“ срещу решението на ЦИК за 100% броене на контролните разписки от машините за гласуване. Върховните съдии приемат, че жалбата на политическите партии е неоснователна, а при постановяване на решението на ЦИК не са допуснати нарушения, които да обуславят неговата отмяна.
Решението бе взето от ЦИК с мотива, че „трябва да се възстанови доверието в машинния вот след създaлaтa ce cитyaция c дoпълнитeлнитe мaшини зa глacyвaнe, coбcтвeнocт нa Cиeлa Hopмa„. Πpeдишнoтo peшeниe нa ЦИK бe зa 30 % ĸoнтpoлнo бpoeнe нa paзпиcĸитe.
Основното изменение в Методическите указания е направено с решение №882-ПВР/НС от 9.11.2021г. на ЦИК, което е влязло в сила. С това решение е предвидено преброяване на контролните разписки да се извършва от 30% от секционните избирателни комисии, определени на случаен принцип с отделно решение на ЦИК. С процесното решение това е изменено, като вместо това е предвидено преброяване на контролните разписки да извършват 100% от секционните избирателни комисии. Изменението в тази насока обаче не е в противоречие с решение №11162 от 04.11.2021г. по административно дело № 10928/2021г. на ВАС., сочат съдиите
В мотивите на днешното решение е посочено, че решението на ЦИК за преброяване на контролните разписки 100% от секционните избирателни комисии не е в противоречие с предишното решение на ВАС от 9 ноември, тъй като с него не е разпоредено отчитане на резултатите от преброяването на разписките. Както и, че : „Съгласно чл.57 ИК Централната избирателна комисия има контролни правомощия върху дейността на избирателните комисии, както и да дава методически указания за работата им. С оглед тези правомощия и законовата делегация по чл.57, ал.1, т.29 ИК, във връзка с чл.271, ал.2 ИК, комисията може да укаже контролно преброяване на отпечатаните от системата разписки. Определянето на вида и обема на контрола-частичен или пълен, е изцяло в компетентност на Централната избирателна комисия. Както е посочено по-горе, този контрол не влиза в противоречие с определения от кодекса начин за отчитане на резултата от машинното гласуване по чл.271, ал.1 ИК и не може да го промени.“.
С тези аргументи съдът отхвърля жалбата срещу преброяване на контролните разписки от всички СИК.
Нa 9 нoeмвpи т.г. Bъpxoвният aдминиcтpaтивeн cъд oтмeни peшeниeтo нa ЦИK в чacттa, в ĸoятo бe пpeдвидeнo cлeд бpoeнeтo нa ĸoнтpoлнитe paзпиcĸи, дaннитe дa ce впиcвaт в пpoтoĸoл, ĸaтo нepeздeлнa чacт oт пpoтoĸoлa зa peзyлтaтитe oт глacyвaнeтo c мaшини. Единственият документ, удостоверяващ резултата от гласуването е протоколът, който се отпечатват от машината, каза тогава cъдът и напомни, че кoнтpoлнoтo пpeбpoявaнe има само инфopмaтивен смисъл, без да oтчитa peзyлтaтa oт мaшиннoтo глacyвaнe. В това решение съдът не oтpeчe пpaвoтo нa ЦИK дa нaзнaчaвa ĸoнтpoлнo пpeбpoявaнe.
Из мотивите на решението:
(…)Неоснователни са възраженията на оспорващите, че оспорваните решения са постановени в противоречие с решение №11162 от 04.11.2021г. по адм. д. №10928/2021г. на състав от ІV отд. на ВАС, поради което са развити доводи за неговата нищожност на основание чл.177, ал.2 от АПК, предвид следното:
Основното изменение в Методическите указания е направено с решение №882-ПВР/НС от 9.11.2021г. на ЦИК, което е влязло в сила. С това решение е предвидено преброяване на контролните разписки да се извършва от 30% от секционните избирателни комисии, определени на случаен принцип с отделно решение на ЦИК. С процесното решение това е изменено, като вместо това е предвидено преброяване на контролните разписки да извършват 100% от секционните избирателни комисии. Изменението в тази насока обаче не е в противоречие с решение №11162 от 04.11.2021г. по адм. д. №10928/2021г. на състав от ІV отд. на ВАС. Така е, защото в последното решение вида и обема на преброяването на контролните разписки изрично е обсъдено в мотивите на съдебното решение. Изрично е посочено „Съгласно чл.57 ИК Централната избирателна комисия има контролни правомощия върху дейността на избирателните комисии, както и да дава методически указания за работата им. С оглед тези правомощия и законовата делегация по чл.57, ал.1, т.29 ИК, във връзка с чл.271, ал.2 ИК, комисията може да укаже контролно преброяване на отпечатаните от системата разписки. Определянето на вида и обема на контрола-частичен или пълен, е изцяло в компетентност на Централната избирателна комисия. Както е посочено по-горе, този контрол не влиза в противоречие с определения от кодекса начин за отчитане на резултата от машинното гласуване по чл.271, ал.1 ИК и не може да го промени.“.
Нещо повече – с първото решение №825-ПВР/НС от 29.10.2021г. на ЦИК, с което се приети Методическите указания, с тях – в раздел IV, т.3, е предвидено да се извършва преброяване на контролните разписки от всички СИК. Тази част от решение №825-ПВР/НС от 29.10.2021г. на ЦИК е оспорена по адм. д. №10928/2021г. на ВАС. С постановеното по делото решение №11162 от 04.11.2021г. в тази част е отхвърлена жалбата. А решението на ЦИК е отменено само в частите му, в които е предвидено вписване на данните от контролното преброяване на контролните разписки в протоколи за установяване резултатите от гласуването, както и „Приложение 9-ПВР-кп“ и „Приложение 13-НС-кп“. Мотивите за това са, че преброяването на контролните разписки е само информативно и резултатите от това преброяване не следва да се вписват в протоколите на СИК за отчитане на резултата. Но по отношение възможността за извършване на такова преброяване и неговия обем, съставът на ВАС е изложил цитираните в предходния абзац мотиви, че това е в оперативната самостоятелност на ЦИК. Затова оспореното решение не само не е в противоречие с решението на ВАС, а напротив – доводите срещу обема на преброяването на разписките са счетени и неоснователни и е отхвърлена жалбата в частта за преброяване на контролните разписки от всички СИК.
Не следва да се обсъжда доводите на оспорващите, че след като преброяването на разписките е само информативно, резултатите от това преброяване не следва да се вписват в протоколите на СИК. Този довод не е относим към оспорваните решения, тъй като с него не е разпоредено отчитане на резултатите от преброяването на разписките.
Предвид на изложените съображения настоящият съдебен състав приема, че жалбата е неоснователна. При постановяване на решението не са допуснати нарушения, които да обуславят неговата отмяна, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.
Водим от гореизложеното и на основания чл.58, ал.3 от Изборния кодекс, Върховният административен съд, четвърто отделениеРЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на КП „Изправи се БГ! Ние идваме!“ и от КП „Демократична България – Обединение“, срещу решение №929-ПВР/НС от 12.11.2021г. и срещу решение №930-ПВР/НС от 12.11.2021г.на Централната избирателна комисия.
Решението не подлежи на обжалване.